• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109130
+
-

آموزش اجرای طرح کاهش پسماند به شهروندان

آموزش اجرای طرح کاهش پسماند به شهروندان

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران بر ضرورت آموزش به شهروندان برای اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) تاکید کرد.
به گزارش همشهری، سیدآرش حسینی میلانی که در نشست هماهنگی اجرای طرح کاپ در منطقه6 سخن می‌گفت، با اشاره به تلاش شورای پنجم در منطقی‌کردن نرخ عوارض خدمات پسماند گفت: «ما برای این کار محدودیت‌های قانونی هم داریم. باید متوجه شرایط اقتصادی و پذیرش اجتماعی هم بود و یک نوع گفت‌وگو و تعامل را با شهروندان ایجاد کرد. در این چارچوب، باید هم وظایف شهرداری و هم مسئولیت اجتماعی شهروندان روشن شود.»
او ادامه داد: «مناطقی که طرح کاپ را به‌صورت پایلوت و آزمایشی اجرا می‌کنند، نقش پیشاهنگی را برعهده دارند. اگر شهروندانی که طرح کاپ در مناطق آنها اجرا می‌شود، از این طرح رضایت داشته باشند، این موضوع می‌تواند شعاع مثبت ایجاد کرده و در افزایش سرمایه اجتماعی برای اجرای هرچه بهتر طرح کاپ موثر باشد.»
این عضو شورای شهر تهران گفت: «کاپ یک طرح اجتماعی است چراکه به‌صورت مویرگی با کوچک‌ترین سطوح و تقسیم‌بندی اجتماعی یعنی خانوارها در ارتباط بوده و درصدد آن است که یک رفتار اجتماعی را تغییر دهد. ضمن اینکه اجرای طرح کاپ پیچیدگی‌های خاصی دارد و نیازمند حمایت تام است. بنابراین باید نظرات افکارعمومی و شهروندان بر اساس برنامه منسجمی از طریق نظرسنجی اخذ شود و در مراحل مختلف اجرا مدنظر قرار گیرد. البته در ابتدای اجرای طرح کاپ، این کار انجام شده اما لازم است نظرسنجی‌هایی در فواصل مختلف صورت گیرد تا این سنجه و شاخص مهم و تاثیرگذار از افکارعمومی را داشته باشیم.» 
او با تاکید بر ضرورت پذیرش اجتماعی تصریح کرد: «بازخوردهای اجتماعی و نظرات شهروندان باید به‌صورت مرتب مورد بررسی و آنالیز قرار گیرد و براساس آن، اقدامات مربوطه مورد اصلاح یا تقویت قرار گیرد. در بحث مشوق‌ها، این موضوع باید تا پیش از تعیین و تصویب نرخ عوارض دریافت خدمات پسماند در نظر گرفته شود تا شهرک‌ها یا مناطقی که این طرح در آنها اجرا می‌شود، از تخفیف 25درصدی برخوردار شده و مردم آن مناطق، بازخورد طرح کاپ را ببینند و متوجه مزیت‌های آن شوند.»

نصب غرفه‌های جدید بازیافت در معابر پرتردد 
در راستای اجرای طرح کاپ که در برخی مناطق پایتخت به‌صورت پایلوت به اجرا درآمده است، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه19 هم از نصب و جانمایی غرفه‌های جدید بازیافت در راستای اجرای طرح کاپ خبر داد. سعیدصالح محمودرباطی با اشاره به آموزش بیش از 4هزار شهروند از ابتدای اجرای طرح کاپ در این منطقه گفت: «از مهرماه سال گذشته تاکنون 4هزار و 230شهروند با مراجعه کارشناسان اداره مدیریت پسماند این حوزه به ساختمان‌های شهرداری، اداری، دانشگاه‌ها و مدارس و نیز مجتمع‌های مسکونی محدوده، تحت آموزش تفکیک پسماند و اهمیت آن در تسریع امر بازیافت قرار گرفته‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید