• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109108
+
-

نگاهی به پایان عجیب‌ترین فصل فوتبالی اروپا

معجزه‌ى فوتبال!

معجزه‌ى فوتبال!

علی مولوی:
اگر یادتان باشد در شماره‌ی 997 دوچرخه و پس از قهرمانی بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا و جام‌حذفی آلمان، قهرمانی شگفت‌انگیز این تیم را بررسی کردیم و این قول را داده بودیم که پس از پایان لیگ قهرمانان اروپا به سرنوشت بقیه‌ی لیگ‌های معتبر اروپا، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا خواهیم پرداخت و امروز همان روز است.

فوتبال امیدبخش
هنوز آن‌قدر از آغاز همه‌گیرشدن بیماری کووید19 نگذشته که یادمان رفته باشد روزهای بدون فوتبال چه طعمی داشت. هیچ حسی خوبی نبود که کانال‌های خبری ورزشی را زیر و رو کنی و هیچ خبر مهم و جالبی پیدا نکنی و شبکه‌های ورزشی هم مدام فوتبال‌های قدیمی و کلاسیک پخش کنند که بارها آن‌ها را دیده‌ای و نتیجه‌شان را می‌دانی.
در ماه‌های ابتدایی هیچ‌کس نمی‌دانست چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی از لیگ‌ها خبر از تعلیق فصل 20-2019 می‌دادند و برخی دیگر نمی‌توانستند تصمیمی قطعی بگیرند. هیچ‌کس نمی‌دانست سرنوشت تیم‌هایی که در کورس قهرمانی هستند چه خواهد شد و به‌طور کلی چه بلایی بر سر فوتبال جهان خواهد آمد. وضعیت تمام لیگ‌ها آن‌قدر عجیب و غریب بود که خیلی زود مشخص شد جام ملت‌های اروپای 2020 که قرار بود برای اولین‌بار به‌جای یک کشور، در 12 شهر از 12 کشور اروپا برگزار شود، لغو شده و فعلاً برگزاری آن به سال آینده موکول شده است.
اما فوتبال همیشه نویدبخش و امیدبخش تمام مردم جهان بوده است؛ چه بعد از جنگ جهانی دوم که همین فوتبال باعث شد تلخی‌های جنگ فراموش شود و چه در زمانی که کشورها دچار بحران‌ها و درگیری با هم بوده‌اند، اما فوتبال راه خودش را رفته و مسیر صلح را پیش گرفته است. تابستان 2020 هم معجزه‌ی فوتبال اتفاق افتاد و فوتبال محفلی شد برای امید به زندگی و کنار آمدن با شرایط کرونا. فوتبال یک‌بار دیگر به انسان‌ها یادآوری کرد که زندگی با کرونا یا بی‌کرونا ادامه دارد و هیچ‌چیز نباید به‌خاطر کرونا به‌طور کامل متوقف شود و همیشه راه‌های جایگزینی هست. به این ترتیب با پیش‌قدم‌شدن ژرمن‌ها در برگزاری ادامه‌ی فصل بوندس‌لیگا با بازی‌های بدون تماشاگر، بقیه‌ی کشورها هم دست‌به‌کار شدند و لیگ‌ها و جام‌های خود را به پایان رساندند تا طولانی‌ترین و پروقفه‌ترین فصل فوتبالی جهان تمام شود. و حالا نوبت پراهمیت‌ترین رقابت‌های فوتبالی در اروپا بود؛ لیگ قهرمان اروپا و لیگ اروپا.
آلمان و پرتغال، میزبان دو اتفاق
مشخص بود که با طولانی‌شدن لیگ‌های فوتبال اروپا امکان برگزاری لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا وجود ندارد و باید راه جایگزینی انتخاب می‌شد. به این ترتیب پس از برگزاری چند بازی برگشت عقب‌افتاده از مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی، شیوه‌ی برگزاری این رقابت‌ها به‌کلی تغییر کرد و به صورت تک‌حذفی برگزار شد. آلمان میزبان مراحل پایانی لیگ اروپا شد و پرتغال میزبان مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا؛ و البته همه‌ی بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شد. اما این موضوع تأثیر چندانی روی روند بازی‌ها نداشت و بازی‌ها آن‌قدر حساس و نفس‌گیر پیش رفت که حس و حال جام‌جهانی را به هواداران فوتبال می‌داد. پیروزی شگفت‌انگیز هشت بر دو بایرن مونیخ در برابر بارسلونا و شب پرالتهاب بازی اینترمیلان و سویا، نمونه‌ای از بهترین و هیجان‌انگیزترین بازی‌های اروپا بودند که هرخانه را به یک استادیوم کوچک تبدیل کرده بود.
در نهایت سویا در بازی فینال در برابر اینترمیلان توانست برای ششمین‌بار قهرمان لیگ اروپا شود و هم‌چنان پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها باشد که هرگز در هیچ فینالی نباخته است. آن‌طرف هم بایرن مونیخ در مهم‌ترین فینال سال 2020 و در یک بازی نفس‌گیر در برابر پاری‌سن‌ژرمن توانست برای ششمین‌بار قهرمان اروپا شود و برای دومین‌بار در تاریخ این باشگاه، صاحب سه‌گانه شود.
اما خبرهای خوب و امیدبخش فوتبال در همین‌جا تمام نمی‌شود. یوفا، تأیید کرده است که در بازی سوپرکاپ اروپا بین بایرن ‌مونیخ و سویا که سوم مهرماه در شهر بوداپست مجارستان برگزار می‌شود، قرار است به اندازه‌ی 30درصد از ظرفیت ورزشگاه برای حضور تماشاگران استفاده شود و این اولین بازی رسمی با حضور تماشاگر در دوران کروناست که می‌تواند باز هم امید به آینده را در دل هواداران فوتبال زنده کند.

30 سال زمان بسیار زیادی است؛ به‌خصوص برای هواداران لیورپول که 30 سال تمام در حسرت قهرمانی در لیگ مانده بودند. 30 سال زمان بسیار زیادی است؛ آن‌قدر که در آخرین قهرمانی لیورپولی‌ها هنوز «لیگ برتر انگلیس» وجود نداشت و آن‌ها در شکل قبلی لیگ انگلیس قهرمان شده‌ بودند و این اولین قهرمانی آن‌ها در لیگ برتر به‌شمار می‌رود. 30 سال زمان زیادی است؛ اما سخت‌تر و زیادتر هم می‌شود وقتی در آستانه‌ی قهرمانی، کرونا سوروسات بیستمین قهرمانی‌ات را خراب کند و علاوه بر وقفه‌ای طولانی که در لیگ انداخت، جشن قهرمانی‌ات هم بدون تماشاگر برگزار شود. اما به‌هرحال لیورپولی‌ها با هدایت «یورگن کلوپ»، سرمربی مشهور آلمانی موفق شدند پس از قهرمانی فصل پیش در لیگ قهرمانان اروپا، این‌بار با 99 امتیاز، قهرمان بی‌چون و چرای لیگ جزیره شوند. منچسترسیتی با 81 و منچستر یونایتد با 66 امتیاز هم رده‌های دوم و سوم را کسب کردند.
منچسترسیتی با 102 گل، بهترین خط حمله و لیورپول با 33 گل خورده، بهترین خط دفاع لیگ شدند. «جیمی واردی» از لسترسیتی با 23 گل زده آقای گل و «ادرسون» از منچسترسیتی هم با 16کلین‌شیت، بهترین دروازه‌بان لیگ شد.

رقابت دو قدرت برتر فوتبال اسپانیا یعنی رئال مادرید و بارسلونا تمامی ندارد و هرسال باید رقابت تنگاتنگ و نفس‌گیر این دو غول فوتبال اروپا را به همراه ستاره‌های گران‌قیمتشان در لالیگا شاهد باشیم. امسال رئال مادرید توانست پس از دوسال ناکامی دربرابر رقیب دیرینه‌اش بر سکوی قهرمانی لالیگا بایستد.
به این ترتیب رئال مادرید با 87 امتیاز برای سی و چهارمین‌بار قهرمان لالیگا شد و پس از آن بارسلونا با 82 و اتلتیکو مادرید با 70 امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
بارسلونا با 86 گل زده عنوان بهترین خط حمله را از آن خود کرد و رئال مادرید نیز با 25 گل خورده، بهترین خط دفاع جام شد.
امسال هم «لیونل مسی»، فوق ستاره‌ی آرژانتینی تیم بارسلونا برای چهارمین سال متوالی و در مجموع  برای هفتمین‌بار توانست به عنوان آقای گل لالیگا دست پیدا کند؛ هرچند که فصل گذشته 36 گل زده بود و امسال تنها 25 گل به ثمر رساند. «تیبو کورتوآ»، دروازه‌بان بلژیکی رئال مادرید هم به‌عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ شناخته شد.

در ماجرای رسوایی سال2006 میلادی فوتبال ایتالیا یا «کالچوپولی» که منجر به مجازات تیم «یوونتوس» و سقوط این تیم به «سری‌ب» و اهدای عجیب و غریب قهرمانی به اینترمیلان شد، شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد یوونتوس بتواند به این خوبی سختی‌ها را پشت سر بگذارد و جایی برای هیچ‌یک از تیم‌های مطرح ایتالیایی باقی نگذارد. اما واقعیت این است که این تیم پرقدرت امسال هم برای نهمین سال پیاپی قهرمان سری‌آ شد، سی و ششمین قهرمانی خود را در لیگ ایتالیا جشن گرفت و رکوردی دست‌نیافتنی ثبت کرد.
پس از یوونتوس با 83 امتیاز، تیم‌های اینترمیلان با 82  وآتالانتا با 78 امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند. شاید اکثر هواداران فوتبال از ابتدای فصل گذشته تصور می‌کردند با آمدن «کریستیانو رونالدو» به یوونتوس، قطعاً مقام آقای گلی متعلق به اوست، اما امسال هم او به این مقام دست نیافت و «چیرو ایموبیله»، مهاجم ایتالیایی لاتزیو با 36 گل آقای گل شد و رونالدو با 31 گل زده در جایگاه دوم ایستاد. هم‌چنین در کمال ناباوری برای دومین سال متوالی، بهترین خط حمله‌ی لیگ با 98گل زده به‌نام آتالانتا خورد و بهترین خط دفاع لیگ هم با 36گل خورده به اینترمیلان رسید.

واقعیت این است که هزینه‌های عجیب و غریب و سرسام‌آور پاری‌سن‌ژرمن در خرید بازیکن و سرمربی، هرچند که در سطح اروپا جواب نداده، اما حداقل در لیگ فرانسه خوب جواب داده است. تیم پایتخت فرانسه که پیش از سال 2012 میلادی، فقط دوبار مقام قهرمانی را در سال‌های 1986 و 1994 میلادی لیگ تجربه کرده بود، از آن سال تا حالا هفت‌بار قهرمان لیگ شده و فقط در فصل 18-2017، قهرمانی لیگ را به تیم موناکوی جوان و‌ آتشین واگذار کرد.
به این ترتیب امسال هم پاری‌سن‌ژرمن 68 امتیازی، با اقتدار برای نهمین‌بار قهرمان لیگ1 فرانسه شد و تیم‌های مارسی با 56 امتیاز و رن با 50 امتیاز رتبه‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند. تیم موناکو هم که همه‌ی ستاره‌های جوانش را در این چند سال فروخته بود و فصل قبل چیزی نمانده بود به لیگ پایین‌تر سقوط کند و در رده‌ی هفدهم جدول ایستاد، امسال هم در رده‌ی نهم ایستاد و به هیچ جامی راه پیدا نکرد. پاری‌سن ژرمن با 75 گل بهترین خط حمله و رنس با 21 گل‌خورده بهترین خط دفاع لیگ‌1 فرانسه بودند و «کیلیان ام‌باپه» از پاری‌سن ژرمن و «وسام بن یدر» از موناکو با 18گل بهترین گل‌زن جام نام گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید