• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108911
+
-

نکته های سیاسی

  یادآوری اصل تفکیک قوا به نمایندگان مجلس
 حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با برنا، درباره نامه تعدادی از نمایندگان به سران قوا مبنی بر برکناری وزیر نفت، تصریح کرد: بخشی از قانون اساسی مربوط به اختیارات نهاد‌های سیاسی و قوای سه‌گانه است و سازوکار‌های مربوط به نصب و عزل وزرا در قانون اساسی کاملا مشخص شده است. مطلبی که تعدادی از نمایندگان به سران قوا برای برکناری وزیر نفت نوشته‌اند، صرفا یک نامه اداری است. او ادامه داد: آثار حقوقی راجع به نصب و عزل یک وزیر در قانون اساسی وجود دارد و این نامه فاقد آن سازوکار است. اینکه نماینده یا نمایندگانی بخواهند به روسای قوه نامه بنویسند، تاکنون سابقه نداشته است. امیری با بیان اینکه «تفکیک وظایف و اختیارات در قانون اساسی باید معیار و ملاک برای همه باشد»، اظهار کرد: سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح از حقوق نمایندگان است اما اینکه نامه‌ای به روسای 3 قوه راجع به نصب یک وزیر یا عزل یک وزیر بنویسند، در قانون اساسی وجود ندارد. دیروز ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با دفاع از اقدام نمایندگان در شکایت از وزیر نفت گفت: تعداد امضاهای شکایت نمایندگان از وزیر نفت به قوه قضاییه به 200عدد رسیده و بنا داریم این شکایت‌نامه را حضورا به رئیس قوه قضاییه تقدیم کنیم.

  شورای نگهبان کاندیدای کارگزاران را نمی‌پذیرد 
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره شرایط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به خبرآنلاین گفت: ازجمله مشکلات جریان اصلاحات این است که برخی از نمایندگان این تفکر سیاسی به دلایل شخصی و یا نابرابری در فرصت‌های سیاسی که از سوی نهادهای حاکمیتی و حقوقی ایجاد می‌شود، خود را در راه رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبی ناکام می‌بینند. چرا که برخی نهادهای قدرت غیرانتخابی رقبای اصلاح‌طلبان را در جایگاه رفیع‌تری می‌نشانند و با زاویه‌ای بدبینانه و باسوءتفاهم به این جریان سیاسی نگاه می‌کنند. عطریانفر گفته که اصلاح‌طلبان در مواجهه با تبعیض‌های حاکمیتی دچار انکسار روحی و یأس می‌شوند و در صعوبت‌ها تلاش سیاسی را فرو می‌گذارند و ترجیح می‌دهند در عالم سیاست کنشگری نکنند، و درعین حال وقتی به عمق لایه‌های جامعه نگاه می‌کنند، به این درک می‌رسند که مردم اصلاح‌طلبند و همین امر عاملی می‌شود که آنها برای بالفعل کردن ظرفیت موجود درصحنه بمانند. وی درباره احتمال کاندیداتوری محسن هاشمی نیز گفت: براساس تجربه تاریخی شورای نگهبان جریان و کاندیداهای مرتبط با کارگزاران را نمی‌پذیرد. اگر فردی نزدیک به این جریان بتواند خود را از سد شورای نگهبان عبور دهد، نگاه‌های بدبینانه از سوی اصولگرایان به سمت او جلب می‌شود و جریان مقابل تلاش می‌کند او را در یک پیچ تاریخی از صحنه بیرون کند و اگر نتوانند به صراحت می‌گویند از دست ما در رفته است.

  اصلاح‌طلبان یادشان رفته که شریک دولت هستند 
سیدکمال‌ سجادی، فعال سیاسی اصولگرا درباره شرایط دشوار اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 به اعتمادآنلاین گفت: کارنامه‌ای که اصلاح‌طلبان در مجلس قبلی و دولت‌های یازدهم و دوازدهم از خود به نمایش گذاشتند، موجب شده تا تردید پررنگی درباره موفقیت آنها در انتخابات۱۴۰۰ به‌وجود بیاید. به‌هرحال اصلاح‌طلبان در روی کار آمدن حسن روحانی نقش زیادی داشتند و درون دولت هم بیشتر از ۹۰درصد دولتی‌ها اصلاح‌طلب هستند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید نسبت به شرایط دشوار پاسخگو باشند و احساس مسئولیت کنند. اما خیلی از چهره‌های اصلاح‌طلب یادشان رفته است که شریک دولت هستند و حالا که می‌بینند مردم گرفتاری‌های زیای دارند درباره مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری و کاهش پول ملی چیزی را گردن نمی‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید