• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108698
+
-

نگاهی به ویژه‌برنامه‌های فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی تهران در ماه محرم

بر بلنداى محرم

بر بلنداى محرم

بردیا بادپر:
این محرم یادمان می‌ماند؛ فاصله‌گذاری‌ها، رعایت پروتکل‌ها، ماسک و عزاداری در فضای مجازی یادمان می‌ماند.
در شهر تهران حال‌و‌هوای محرم متفاوت است و فرهنگ‌سراها برنامه‌های گوناگونی را برای برگزاری مراسم عزاداری امسال در نظر گرفته‌اند که بخشی از آن در پایگاه تحلیلی فرهنگ و هنر و بخشی هم روی صفحه‌های مجازی فرهنگ‌سراها قرار گرفته است.

آیینی به‌نام چهارپایه‌خوانی
نخستین آیین چهارپایه‌خوانی هیئت‌های نوجوانان با عنوان «بلندا» در شهر تهران برگزار می‌شود.
«محمد سعادت»، مدیر فرهنگی‌هنری منطقه‌ی 17 و دبیر اجرایی ویژه‌برنامه‌ی چهارپایه‌خوانی نوجوانان گفت: «مراسم امسال از 31 مرداد تا 28 شهریور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قالب مراسم کوتاه عزاداری توسط گروه‌های کوچک عزاداری برگزار می‌شود و فرهنگ‌سراهای شهر تهران به‌عنوان دبیرخانه‌های 72 هیئت نوجوان، عهده‌دار برگزاری این مراسم هستند.»
سعادت خاطرنشان کرد: «با هماهنگی مدیریت فرهنگی‌هنری هر‌منطقه، ملزوماتی مانند شال ترمه برای مداح، کتیبه، پرچم، سربند و یک چهارپایه‌ی روضه، تحویل هرهیئت می‌شود. هرهیئت شامل یک نفر مداح نوجوان و حداکثر 10 نفر سینه‌زن نوجوان به همراه یک نفر هم‌یار سلامت است که با حضور در یکی از کوچه‌های شهر تهران، هر‌ روز از ساعت 19 به‌مدت یک ساعت از محل فرهنگ‌سرا به سمت کوچه‌های تعیین‌شده حرکت کرده و مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند.»
 کوچه های حسینی
در خانه می‌مانیم تا نوای عزاداری را  از «کوچه‌های حسینی» بشنویم.
«محسن فتاحی»، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، درباره‌ی اجرای طرح «کوچه‌های حسینی» در سطح محله‌ها شهر تهران گفته است: «خودروهایی تحت‌عنوان «تکیه‌ی‌ سیار» همراه با سیستم صوتی از یک ساعت پیش از اذان مغرب تا ۳۰ دقیقه پس از اذان مغرب در سطح کوچه‌‌های محله‌های شهر تهران حرکت می‌کنند. هرتکیه‌ی سیار در هرکوچه به مدت ۱۵دقیقه توقف دارد.»
روایت شیدایی
فرهنگ‌سرای سرو، هم‌زمان با ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله ‌الحسین‌ع، سوگواره‌ی مجازی عکس و فیلم کوتاه «روایت شیدایی» را برگزار می‌کند.
 به‌گفته‌ی «رؤیا فتحی»، مدیر فرهنگی‌هنری منطقه‌ی ۶  و رییس فرهنگ‌سرای سرو، این سوگواره‌ی حسینی، محورهای متعددی دارد؛ مانند معرفی آیین‌ها و مراسم عزاداری در اقوام گوناگون ایرانی با تکیه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، روضه‌های خانگی با جمعیت کم‌تر از ۱۰ نفر، عزاداری کودکان، نذورات مردمی متناسب با شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا (شامل اهدای ماسک، دستکش، اقلام بهداشتی ضدعفونی‌کننده و‌...) و نذورات مردمی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی.
سوگواره‌ی روایت شیدایی در دو بخش برنامه‌ریزی شده است‌؛ بخش اول مربوط به عکس‌های حرفه‌ای و شهروندی (حداکثر ۱۰ عکس) و بخش دوم، فیلم‌های کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای در قالب مستند و پویانمایی است.
علاقه‌مندان تا 20 مهر فرصت دارند از طریق سایت فرهنگ‌سرا به نشانی majazi.farhangsara.ir و ورود به صفحه‌ی جشنواره‌ها، آثار خود را ارسال کرده و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیش‌تر با شماره‌ی دبیرخانه (88999154) تماس بگیرند.
مجازی و غیرمجازی!
فعالیت‌های فرهنگ‌سرای رسانه در عزای سیدالشهدا‌ع به دو بخش فضای مجازی و اجرای صحنه‌ای تقسیم می‌شود.
به گفته‌ی «مهدی محمدی»، رییس فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه‌برنامه‌ای باعنوان «کارام جان می‌رود...» از آغاز محرم تا ٢٦مهر با اجرای زنده‌ی نقاشی پرده‌ی عاشورا توسط استاد «محمدرضا محمدحسینی» و ویژه‌برنامه‌ی «نقل عاشقی» که اجرای مجالس پرده‌خوانی و نقالی حسینی است تا دهم شهریور در محله‌ی قبا، میزبان علاقه‌مندان است.
اما در بخش ویژه‌برنامه‌های این مرکز در فضای مجازی، اینفوگرافی «روایت محرم» نیز روایتی از ۱۰ شخصیت مطرح واقعه‌ی عاشوراست که اول تا دهم شهریور، ساعت ۲۰ در صفحه‌ی اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی farhangsararesaneh@بارگذاری می‌شود.
دو مسابقه‌ی عکاسی محرم
هم‌چنین در فرهنگ‌سرای رسانه برای ثبت تصاویری از تغییر شکل عزاداری در محرم امسال، فراخوان سوگواره‌ی عکاسی «بیرق» را در دو سطح حرفه‌ای و موبایلی منتشر کرده که علاقه‌مندان تا پایان شهریورماه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه‌ی این سوگواره ارسال کنند.
هم‌چنین مسابقه‌ی عکاسی دیگری باعنوان «رواق حسینی» در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار می‌شود. «داوود حشمتی»، رییس فرهنگ‌سرای کار و تعاون در این‌باره گفت: «با هدف تجلیل از نقش افراد جامعه در احیای سنت حسنه‌ی سیاه‌پوش‌کردن سردر و داخل منازل در ماه محرم، مسابقه‌ی عکاسی باعنوان «رواق حسینی» برگزار می‌شود.
او می‌گوید: «علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال عکاس‌های گرفته شده با موبایل یا دوربین عکاسی خود، به یکی از روش‌های ارسال به شماره‌ی واتس‌اَپ 09024412156، بارگذاری عکس در صفحه‌های مجازی خود با هشتگ #مسابقه_رواق_حسینی و تگ‌کردن صفحه‌ی اینستاگرام فرهنگ‌سرا  farhangsara-kar @ یا ارسال به ای‌میل مسابقه به نشانی revaghehoseini@gmail.com در این مسابقه شرکت کنند.
شرکت‌کنندگان در این مسابقه تا ۲۵ شهریور فرصت دارند عکس‌های خود را به همراه شرحی کوتاه (حداکثر ۴۰ کلمه) درباره‌ی محل و موقعیت عکس، داستان عکس یا برداشت و حس صاحب عکس از آن صحنه، برای دبیرخانه ارسال کنند.
روایت کربلا
مجموعه برنامه «روایت کربلا» به مناسبت فرارسیدن  روزهای  محرم، در دهه‌ی نخست این ماه از طریق «عماریار» منتشر می‌شود.
به گزارش «عماریار»، مجموعه برنامه «روایت کربلا» در پنج قسمت 10 تا 15 دقیقه‌ای ویژه‌ی کودکان و نوجوانان به مناسبت فرارسیدن روزهای محرم، هر دو روز یک بار در دهه‌ی نخست این ماه از طریق «عماریار» منتشر می‌شود.
این برنامه کودک و نوجوان، که در «عماریار» تهیه شده روایتی است از وقایع حرکت کاروان امام حسین ع به سمت کربلا و واقعه‌ی عاشورا.  برای دیدن این برنامه به سایت «عماریار» به نشانیAmmaryar.ir مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید