• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108594
+
-

همه قربانیان یک بعدازظهر عجیب

3داور، یک فدراسیون ناموفق و وزارتخانه‌ای که با پاسخگویی میانه‌ای ندارد

بهروز رسایلی

وضع حیرت‌انگیزی که سر معرفی داور داربی پیش آمد، حتی از استانداردهای کج و معوج فوتبال ایران هم خارج بود. یعنی هرج و مرج و بی‌سازمانی در این فقره بیداد می‌کرد؛ عریان‌تر و زشت‌تر از هر زمان دیگری. شرح داستان را خودتان بهتر می‌دانید؛ اینکه ابتدا اسم محمدحسین زاهدی‌فر به‌عنوان داور مسابقه پرسپولیس و استقلال در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی اعلام شد، سپس رضا کرمانشاهی به تندی علیه فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش مصاحبه کرد، بعد کمیته داوران انتخاب زاهدی‌فر را گردن نگرفت و نهایتا پیام حیدری به‌عنوان قاضی این بازی معرفی شد.این اتفاقات پی‌در‌پی که ظرف فقط چند ساعت رخ داد، به معنی واقعی کلمه باورنکردنی بود؛ طوری که در همه آشفتگی‌های سابق فوتبال ایران هم مشابهش را ندیده بودیم. حالا بازی پرسپولیس و استقلال که به اندازه کافی هم حساس هست و باید برنده داشته باشد، در چنین فضای ملتهبی آغاز می‌شود.

  رضا کرمانشاهی
حوادث عجیب روز یکشنبه علاوه بر دامن زدن به حواشی کاذب داربی،3  داور سرشناس فوتبال ایران را هم قربانی کرد. وضع رضا کرمانشاهی که روشن است. شنیده می‌شداو انتخاب اول کمیته داوران برای قضاوت این مسابقه بود، اما با تغییر داور داربی، چنان عصبانی شد که جواب تلفن تک‌تک خبرگزاری‌ها را داد و از تندترین ادبیات ممکن استفاده کرد. کرمانشاهی خشمگین همه پل‌های پشت سرش را ویران کرد. وقتی کسی می‌گوید: «در این فدراسیون را باید گل بگیرند»، ساده نیست که منتظر بازگشتش به حوزه داوری باشیم. به علاوه فدراسیون در موضعی قرار گرفت که ناچار شد صلاحیت کرمانشاهی را زیر سؤال ببرد و بگوید او از نظر کمیته صیانت از سلامت مسابقات، شایسته قضاوت نبوده؛ در این صورت اولا باید گناه کرمانشاهی برای افکارعمومی تشریح شود و ثانیا آقایان توضیح بدهند که چنین داوری چرا به راحتی در سایر دیدارها سوت می‌زده است.

  محمدحسین زاهدی‌فر
قربانی دوم این ماجرا محمدحسین زاهدی‌فرد بود؛ کسی که حالا اسمش به‌عنوان یک داور سوگلی و سفارش‌پذیر جا می‌افتد. وقتی جایی خارج از کمیته داوران زاهدی‌فر را قاضی داربی می‌کند، این مسئله به‌شدت بحث‌برانگیز است؛ آنقدر که رضا کرمانشاهی به صراحت می‌گوید: «شاید وزارت ورزش قصد دارد یک تیم خاص را برنده کند و به همین دلیل داور بازی عوض شده است.» کمیته داوران 2 داور را برای بازی چهارشنبه درنظر گرفته بود که زاهدی‌فر بین آنها نبود. به این ترتیب روشن نیست چطور اسم او اعلام شده است.

 پیام حیدری
قربانی سوم داستان، کسی است که باید بابت انتخابش به‌عنوان داور داربی خوشحال باشد، اما مسلما استرس پیدا کرده که چطور بار به این سنگینی را بلند کند. با اتفاقاتی که افتاد، این بازی از حالت عادی خارج شده و قضاوتش به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. هر یک سوت اشتباه حیدری در مسابقه پرسپولیس و استقلال، هزار تحلیل و تفسیر حاشیه‌ای پیدا خواهد کرد. وقتی از بدنه جامعه داوری در سلامت مسابقه تشکیک ایجاد می‌شود، دیگر تکلیف هواداران تیفوسی روشن است. حیدری در این بازی حق هیچ اشتباهی ندارد و البته که این ذهنیت، برای هر داوری یک‌بار روانی وحشتناک ایجاد می‌کند.

  فدراسیون فوتبال
چه می‌شود گفت در مورد سازمان بی‌رئیسی که دست به طلا می‌زند، خاکستر می‌شود؟ در مورد مجموعه‌ای که تا خرخره در بحران قرارداد ویلموتس فرو رفته و برخی از سکاندارانش به نهادهای قضایی ارجاع شده‌اند؟ در مورد تشکیلاتی که از پس ساده‌ترین کار دنیا، یعنی معرفی یک داور برای یک بازی بر نمی‌آید؟ بگذارید بگذریم.

  وزارت ورزش
به رسم عادت این سالیان، قاعدتا بعد از پایان داربی باید منتظر صف‌کشی برنده‌ها و بازنده‌ها و تهمت‌زنی به وزارت ورزش می‌بودیم. این بار اما جریان زیر سؤال بردن وزارتخانه، از 3 روز قبل از بازی آغاز شد. آن هم نه از طرف هواداران عادی، بلکه داور حذف‌شده از قضاوت داربی زحمت استارت زدن حواشی را کشید. جالب اینجاست که وزارت ورزش باز هم مثل 90درصد مواقع ساکت است. نه توضیحی، نه توجیهی، نه تلاشی برای اعاده آبرو. هیچ!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید