• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108591
+
-

تراکتور امروز آسیایی می‌شود؟

تبریزی‌ها اگر بتوانند امروز در نیمه نهایی جام حذفی، مسجد سلیمان را شکست دهند پیش از بازی فینال، حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا را تضمین خواهند کرد

تراکتور امروز آسیایی می‌شود؟

اولین بازی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی ایران از ساعت19:30 امشب در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می‌شود. اگرچه بعد از قرعه‌کشی این مرحله همه‌‌چیز تحت‌الشعاع بازی حساس پرسپولیس و استقلال قرار گرفت و در روزهای اخیر همه درباره این بازی صحبت می‌کردند، اما باید پذیرفت که دیگر بازی این مرحله هم خالی از حساسیت نیست و به‌خصوص برای تراکتور که میزبانی بازی امشب را بر عهده دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. تراکتور با مالکیت زنوزی طی 2فصل اخیر بودجه بسیار زیادی را صرف خرید بازیکن و مربی کرده اما هنوز هیچ نتیجه‌ای از این ولخرجی‌ها نگرفته و جام‌حذفی تنها امید باقیمانده این تیم پرطرفدار است. تراکتوری‌ها لیگ را با کسب رتبه چهارم به پایان رساندند تا سهمیه آسیایی آنها هم همچنان در هاله‌ای از ابهام و منوط به مشخص‌شدن قهرمان جام‌حذفی باشد. اگر از جمع 4تیم باقیمانده در جام‌حذفی نفت مسجدسلیمان به قهرمانی این جام برسد، سهمیه آسیایی تراکتور منتفی خواهد شد و این تیم کلا جایی در جمع 4نماینده ایران نخواهد داشت. اگر پرسپولیس یا استقلال به قهرمانی برسند، تراکتور به‌عنوان چهارمین نماینده ایران به آسیا می‌رود و باید کارش را در لیگ قهرمانان از مرحله پلی‌آف آغاز کند. اما اگر خود تراکتور بتواند به قهرمانی جام‌حذفی برسد، آن وقت به‌عنوان یکی از 2نماینده مستقیم ایران پا به مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان در فصل آینده خواهد گذاشت. طبعا این گزینه آخر که با کسب جام نیز همراه است، مطلوب‌ترین گزینه برای تراکتور و هواداران پرشمار این تیم خواهد بود.

  7سال بعد از تنها قهرمانی
تراکتور تا‌کنون 4بار به فینال جام‌حذفی ایران رسیده، 3بار بازنده شده و یک‌بار نیز طعم قهرمانی در این رقابت‎ها را چشیده است. تنها قهرمانی این تیم در فصل93-92 به‌دست آمد که علی کریمی هم در این تیم بازی می‌کرد و در پایان همان فصل از فوتبال بازنشسته شد. تراکتور این بار هم بازیکنان باتجربه‎ای در ترکیبش دارد و شاید با تکیه بر همین بازیکنان بتواند موفقیت 7سال قبل را دوباره تکرار کند. احسان حاج‌صفی در تمام هفته‌های اخیر لیگ از بازیکنان آماده و مؤثر تراکتور بوده است. اشکان دژاگه که بعد از کرونا خیلی دیر به تبریز برگشت و هفته‌ها دور از آمادگی بود، در هفته‌های پایانی لیگ نشانه‌های کوچکی از بازگشت به فرم مطلوب را بروز داد و حالا می‌تواند در حساس‌ترین مراحل جام‌حذفی عصای دست تراکتور باشد. حتی مسعود شجاعی هم می‌تواند در هفته پیش‌رو که حساس‌ترین مقطع 2فصل اخیر برای تراکتوری‌ها‌ست، بالاخره دینش را به این تیم ادا کند. از اینها گذشته رضا اسدی و رشید مظاهری هم به‌عنوان آماده‌ترین بازیکنان هفته‌های اخیر تراکتور می‌توانند این تیم را تا فینال جام‌حذفی و حتی قهرمانی در این رقابت‌ها بالا بکشند.

   اولین در لیگ‌، نخستین در حذفی؟
برخلاف تراکتور که 4بار به فینال جام‌حذفی ایران رسیده، نفت مسجدسلیمان هیچ تجربه‌ای از رسیدن به مراحل بالای این مسابقات ندارد و حضورش در مرحله نیمه‌نهایی در واقع شگفتی مسابقات این فصل بوده است. نفتی‌ها در مراحل قبلی شاهین بوشهر، شهرخودرو مشهد و گل‌گهر سیرجان را حذف کرده‌اند که بردن شهرخودرو و گل‌گهر در خانه حریف به‌دست آمده و نتیجه قابل توجهی برای شاگردان مهدی تارتار بوده است. شکل بازی نفت مسجدسلیمان که اساسا مبتنی بر دفاع فشرده و تجمع در زمین خودی است، این تیم را در لیگ برتر به رکورددار تساوی‌های بدون گل تبدیل کرد و تا هفته شانزدهم در لیگ برتر شکست‌ناپذیر نگه داشت. درست در همان دوران بود که تیم تارتار در سیرجان و مشهد هم با 2پیروزی یک بر صفر توانست گل‌گهر و شهرخودرو را از جام‌حذفی حذف کند. اما تیم مسجدسلیمان در دور برگشت لیگ‌برتر دیگر آن تیم غیرقابل‌نفوذی نبود که در دور رفت دیده بودیم. تیم شکست‌ناپذیر نیم‌فصل اول، در دور برگشت 6بار شکست خورد و بیش از دوبرابر دور رفت دروازه‌اش باز شد. جالب اینکه نخستین باخت این تیم در همان نخستین هفته از دور برگشت رقم خورد و تیمی که طلسم شکست‌ناپذیری نفت را شکست، همین تراکتور بود که حالا در جام‌حذفی میزبان آنهاست. تراکتور و نفت مسجدسلیمان در نخستین هفته لیگ در مسجدسلیمان به تساوی بدون گل رسیده بودند و در نخستین هفته دور برگشت، بازی آنها در تبریز با تک‌گل اکبر ایمانی به نخستین باخت فصل برای نفت مسجدسلیمان بدل شد. امشب تراکتور می‌تواند در جام‌حذفی هم نخستین تیمی باشد که نفت مسجدسلیمان را حذف می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید