• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10857
+
-

آنچه از صدای شاعران باقی مانده

آنچه از صدای شاعران باقی مانده

صدا صدای تو

یکی از دریغ‌های ما نشنیدن صدای شاعران و نویسندگانمان است؛ خصوصا اگر نوشته‌هایشان را خودشان با همان حال و لحنی که دوست دارند، خوانده باشند. آنها که از قدیم دنبال شنیدن صدای شاعران بوده‌اند، حتما شعرخوانی‌های احمد شاملو و فریدون مشیری و فرخزاد و مهدی اخوان ثالث را شنیده‌اند. با وجود مراکز و ناشرانی مثل موسسه نوین کتاب گویا و دارینوش و.... صدای تعدادی از شاعران معاصر ضبط شده و به راحتی می‌توان آنها را خرید. اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.


*عاشقانه‌های احمدرضا احمدی

تعداد کتاب‌هایی که از احمدرضا احمدی منتشر می‌شود، زیاد است؛ از شعر گرفته تا رمان. البته صدای ضبط‌شده او را هم به راحتی می‌توان به دست آورد، خصوصا که احمدی از آن دسته شاعرانی است که از همان سال‌های اولیه تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آنجا حضور داشت و صدای شاعران مختلف را ضبط می‌کرد. الان، طرفداران او می‌توانند از نوین کتاب گویا تعدادی از آثارش را خریداری و گوش کنند. مثلا در مجموعه «عاشقانه‌های احمدرضا احمدی» او شعرهایش را با موسیقی هوشیار خیام خوانده است.
او حتی در مجموعه‌ای با نام «عاشقانه‌های حافظ» تعدادی از اشعار حافظ را، و با موسیقی فریبرز لاچینی شعرهای سهراب سپهری را هم خوانده است.

*در حیاط کوچک اخوان
شاید امروز صدای شعرخوانی‌های مهدی اخوان ثالث خیلی راحت در کانال‌های تلگرامی در اختیارمان باشد، اما از گذشته‌ها تا همین الان، شعرخوانی‌های او در سی‌دی‌های مشخصی منتشر می‌شده. طبق گفته‌های یکی از فروشنده‌های قدیمی صدای شاعران، گویا ابتدا مجموعه‌ای با نام «درخت معرفت» از گفتگویی با او و البته شعرخوانی‌هایش (مانند: شعرهای کتیبه، سر کوه بلند، چون سبوی تشنه،‌ای درخت معرفت، باغ من و....) منتشر می‌شود و بعد هم مجموعه «زمستان» که موسیقی آن بر عهده محمدرضا درویشی بوده و شهرام ناظری هم بعضی از اشعارش را به آواز خوانده است. بعد از این دو، مجموعه «قاصدک» از نشر ابتکار به بازار می‌رسد و آخر سر هم مجموعه «چاووشی» در نشر زمستان که ناشر تخصصی آثار اوست و به دست پسرش زرتشت اخوان ثالث مدیریت می‌شود، به دست علاقمندان به صدا و شعر مهدی اخوان ثالث می‌رسد. 

*سوز نهان خویشتن
شعرخوانی‌های مشفق کاشانی را که زمانش حدود یک ساعت و ده دقیقه است، می‌توانید از نوین کتاب گویا خریداری کنید. عباس کی‌منش از آن دسته شاعران قدیمی است که در سال 93، در مراسم تولد سهیل محمودی حالش بد شد و به دلیل بیماری قلبی از دنیا رفت. یکی از اشعار او که در این سی دی می‌توانید بشنوید این است:
تا بگیرم پرده از سوز نهان خویشتن / سر کشیدم شعله‌آسا از زبان خویشتن // دور از مهر تو ای مه تیره از بد اختری‌ست / اختری جستم اگر در آسمان خویشتن // کردم از افسانه شیرین خود آخر به خواب / مردمان دیده را در آشتیان خویشتن...

*مدایح بی‌صله
احمد شاملو فراوان شعرهای خودش را خوانده و موسسه فرهنگی ماهور آنها را منتشر کرده؛ «باغ آینه»، «ققنوس در باران»، «مدایح بی‌صله»، «ابراهیم در آتش»، «در آستانه» و «پریا و قصه دخترای ننه دریا». 
او حتی اشعار دیگران را هم خوانده است؛ از شاعران ادبیات کلاسیک مانند حافظ (21 غزل) و خیام (30 رباعی) و مولوی (21 غزل) گرفته تا اشعار نیمایوشیج (19 شعر) را. 
البته باید به این لیست صدای او در خوانش «کاشفان فروتن شوکران« (از کانون فرهنگی هنری نی‌داوود)، «مردی که لب نداشت» و «شازده کوچولو» هم اشاره کرد.

*هست‌ای ساقی...
از شعرخوانی‌های هوشنگ ابتهاج هم مجموعه‌ای منتشر شده با نام «هنر گام زمان» که در آن اشعاری با عناوین «غرب چمن»، «هست‌ای ساقی»، «شبگرد»، «گنج گم‌شده» و... را می‌توانید بشنوید. مجموع این شعرها 15 عنوان است که نام مجموعه هم از این شعر ابتهاج برداشته شده است:
...گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری / دانی که رسیدن هنر گام زمان است // تو رهرو دیرینه سرمنزل عشقی / بنگر که ز خون تو به هر گام نشان است // آبی که بر آسود زمینش بخورد زود / دریا شود آن رود که پیوسته روان است... این کار را هم شرکت صوتی و تصویری سروش تکثیر و عرضه کرده است.

*ای یاد دوردست...
فیلم‌ها و صداهای ضبط شده از حسین منزوی هم کم نیست، اما موسسه فرهنگی هنری دارینوش مجموعه‌ای منسجم از خوانش او را با نام «شوکران نوش» منتشر کرده که موسیقی و تنظیم ترانه‌های آن هنر بابک شهرکی بوده است. شوکران نوش کلا دو سی دی است که اولی 14 ترانه دارد، مانند: «ترانه سخن مگو»، «از زمزمه...»، «لبت صریح‌ترین...»، «وقتی کمان مغربی ساعت...» و... است. سی دی دوم هم شامل 14 شعر او می‌شود مانند: «خاک باران‌خورده»، «ترانک الفبا»، «ای یاد دور دست»، «زنی که صاعقه‌وار» و... 

این خبر را به اشتراک بگذارید