خشایار مریدپور :
ماجرای تاسیس، گسترش و موفقیت خیرهکننده فیسبوک و خالق آن یعنی مارک زاکربرگ آنقدر شبیه داستانهای خیالی بود که حتی از روی آن فیلم سینمایی هم ساخته شد. برای بیش از یک دهه، فیسبوک قلههای موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کرد و هیچ چیز جلودار آن نبود. این شرکت موفق شد در کنار تثبیت خود به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی جهان با بیش از 2 میلیارد حساب کاربری فعال، با خریدهای موفق مثل اینستاگرام، واتسآپ و Oculus به یکی از غولهای فناوری ارتباطات هم تبدیل شود. اما همیشه فواره پس از رسیدن به اوج سقوط میکند و از قرار فیسبوک هم از این قاعده مستثنی نیست.
مساله حریمخصوصی کاربران و استخراج اطلاعات آنها برای مقاصد تجاری، که پایه مدل تجاری شرکتهایی مثل فیسبوک و گوگل است، بالاخره مشکلساز شد و این شرکت را با اولین بحران واقعی پس از تاسیس روبرو کرد. طوفان از آن جا شروع شد که خبر دزدی اطلاعات شخصی پنجاه میلیون کاربر (بیشتر در آمریکا) برای استفاده در کمپینهای تبلیغاتی انتخاباتی توسط شرکتی به نام Cambridge Analytica منتشر شد و باعث شد تا بحث امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و مسئولیت شرکتهایی مثل فیسبوک و گوگل دوباره تبدیل به بحثی داغ شود. بحرانی که پس از دو هفته هنوز ابعاد جدیدی پیدا میکند و باعث افت ارزش سهام این شرکت به میزان 18 درصد و خسارت 80 میلیارد دلاری به آن شده است. آنچه باید در این باره بدانید و درسهایی که باید درباره حفظ حریم خصوصی خود از این ماجرا بگیرید در ادامه میآید، با ما همراه باشید.