• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10845
+
-

با عادل جلیلی؛ رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

پشت صحنه جشنواره‌های وطنی در باغ گیاه‌شناسی

پشت صحنه جشنواره‌های وطنی در باغ گیاه‌شناسی

جشنواره‌های مختلفی طی روزهای سال در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران برپا می‌شود. هرکدام از این جشنواره‌ها بر روی بخش خاصی متمرکز شده و همراه با ارائه محصولات باکیفیت توسط تولیدکنندگان داخلی، نشان از برنامه ریزی مُدونی برای برگزاری دارد. در حاشیه برگزاری جشنواره سوغات ایرانی با دکتر عادل جلیلی؛ رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در مورد نحوه برگزاری جشنواره‌های باغ گیاه‌شناسی ملی ایران گفت‌وگوی کوتاهی داشتم. دکتر جلیلی از مزایای برپایی جشنواره‌های گوناگون در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران می‌گوید:
 غرفه‌های جشنواره سوغات ایرانی جزو معدود محل‌هایی است که اشخاص متخصص، درست سر جای خودشان ایستاده‌اند. غرفه دارها جزئیات محصولات ارائه شده، نحوه استفاده و تاثیرات مثبت استفاده از محصولات را می‌دانند. همگی شان با حوصله می‌ایستند و سیر تا پیاز ماجرای تولید و کارایی محصول را برای مشتری‌های شان توضیح می‌دهند. چنین محصولات با کیفیتی باید در مرحله‌ای قبل از ورود به محل جشنواره، دروازه بانی شده باشند از دکتر عادل جلیلی می‌پرسم که معیار انتخاب و حضور غرفه داران فعلی و محصولات موجود در جشنواره سوغات ایرانی چیست. او با اشاره به اینکه موضوع اصلی در این میان، آشنایی مخاطب با باغ گیاه‌شناسی ملی ایران است می‌گوید برگزاری جشنواره‌ها تنوع بیشتری به فضای مورد بازدید شهروندان در این باغ می‌دهد.
 عادل جلیلی جشنواره‌های اینچنینی را محور اقتصاد خُرد می‌خوانَد و می‌افزاید جشنواره سوغات ایرانی به معرفی ظرفیت کشور در حوزه تولیدات داخلی و همچنین تولیدکنندگان خرده پا می‌پردازد. در تمام تولیدات موجود در این جشنواره‌ها تاریخ، سنت و ابتکار ایرانی موج می‌زند.  او می‌گوید برای حضور غرفه داران در جشنواره‌های باغ گیاه‌شناسی ملی ایران این نکته مدنظر قرار می‌گیرد که محصولات عرضه شده مرتبط با بخش کشاورزی کشور باشند. کیفیت این محصولات توسط کارشناسان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران مورد ارزیابی قرار گرفته و در مورد جشنواره سوغات ایرانی شناخته شدن محصول به عنوان سوغات هم در نظر گرفته شده است.
باغ گیاه‌شناسی ملی ایران تا کنون پذیرای جشنواره‌هایی همچون جشنواره گیاهان دارویی و همینطور محصولات بهداشتی- آرایشی با مبنای گیاهان دارویی بوده است. علاوه بر این، جشنواره گل‌های داوودی به همراه توزیع محصول انار از سراسر کشور در سال گذشته در این محل برگزار شده است. طبق روال برگزاری چندباره جشنواره‌ها در طی سال، قرار است امسال هم جشنواره‌ای برپا شود که به معرفی و عرضه یک نوع میوه معروف و برخوردار از تنوع بالا بپردازد که به گفته جلیلی مزیت نسبی کشور هم به حساب می‌آید. با آنکه انتخاب نوع این میوه برای برگزاری جشنواره هنوز در دست بررسی است اما آنچه مشخص است این است که جشنواره یک ماه آینده باغ، طرفداران گلاب گیری را به محوطه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران می‌کشاند. تاریخ و نحوه برگزاری مدتی قبل از برپایی جشنواره‌ها در سایت باغ گیاه‌شناسی ملی ایران قابل دسترسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید