• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10835
+
-

چگونه در نخستین فصل سال با حداقل هزینه اتاق‌ها را رنگ و رویی تازه ببخشیم

با دورریزها خانه را نونوار کنید

با دورریزها خانه را نونوار کنید

بهار فصل شکفتن  و زیبایی است و این شکفتن‌ها و زیبایی‌ها تنها به  زمین و آسمان و کوه و دشت محدود نمی شود، بهار که می‌آید، خانه‌ها هم پا به پای طبیعت جانی تازه می‌گیرند، شور و شوق اهالی خانه برای رقابت با طبیعت سبز دیدنی است، پرده‌های نو نوار، قالی‌های شسته و رفته که خبر از تازگی و نو شدن فصل می‌دهند و گلدان‌های سرخ و سبز و عنابی که در گوشه گوشه اتاق‌ها جلوه کوچکی از طبیعت زیبا را جلوه گرند.


بر خلاف باور بسیاری از افراد که تصور می‌کنند فقط با مصرف گرایی و صرف هزینه‌های گزاف می‌توان این تازگی‌ها و زیبایی‌ها را  در نخستین فصل سال به نمایش گذاشت، خلاقیت یکی از ابزارهایی است که به وسیله آن می‌شود، محدودیت‌های مالی را دور زد و از مصرف گرایی بیش از حد پیشگیری کرد.


در حقیقت می‌توان گفت بهار فرصتی مناسب برای رنگ بخشیدن به باورهای فراموش شده است، گاهی باورهای ساده می‌توانند به خلق آثاری جاودانه و ماندنی ختم شوند، گاهی تنها یک تغییر کوچک در نوع نگریستن مان به زندگی، سر آغاز ورود به دنیایی دیگر است، بعضی وقت‌ها هم می‌توان با یک تغییر بسیار کوچک و ناچیز در زندگی، فرصتی زیبا‌تر را آفرید و دستاوردی مهم در دنیا ایجاد کرد. در دنیای امروز که با گذشت هر ثانیه از آن، بر تعداد مصرف کنندگان و افرای که هیچ وقت به فکر به هدر رفتن سرمایه‌های زمین نیستند افزوده می‌شود، تنها یک تغییر کوچک در سبک زندگی می‌تواند تاثیری بزرگ و ارزشمند در نجات محیط زیست داشته باشد. یکی از راهکارهایی که به حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منبع انرژی از یک سو و سرگرم شدن و گذراندن اوقات فراغت به راحتی از سوی دیگر کمک می‌کند، استفاده از زباله‌ها و مواد بازیافتی برای تولید عناصر جدید است.


امروز از مواد بازیافتی و پسماند برای ساخت المان‌های زیبایی در چیدمان خانه نیز استفاده می‌شود و شما می‌توانید با مدیریت صحیح، از منابع دورریز برای خلق آثار هنری زیبا استفاده کرده و دنیای زیبای دیگری را برای خودتان رقم بزنید.

 

هنر کلاژ این امکان را به شما می‌دهد تا با رنگ آمیزی و چسباندن پوسته‌های تخم‌مرغ بر پارچه یا مقوا زیباترین هنرها را خلق کنید،لذت  تجربه این سرگرمی را با اعضای خانواده‌تان از دست ندهید

 

 

 گلدان‌های رویایی


استفاده از گلدان برای تزئین خانه یکی از راه‌های موثر در‌تر و تازه نشان دادن اتاق‌ها است. البته نیازی نیست که برای تزئین لبه‌های کنار پنجره با کمک گلدان‌ها هزینه مالی زیادی صرف کنید.


ایده استفاده از قوطی‌های کنسرو به جای گلدان و کاشت گیاهان دارویی مانند ریحان و بابونه در گلدان‌های بازیافتی هم می‌تواند در تغییر جلوه آشپز خانه و زیبا نشان دادن آن موثر باشد حتی می‌توانید روی یخچال‌های‌تان را با گلدان‌های کوچک ساخته شده از قوطی‌های کنسرو تزئین کنید. با استفاده از کامواهای کنفی می‌توانید  به قوطی‌های کنسرو جلوه خاصی بخشیده و از آن‌ها برای تزئین خانه استفاده کنید. همچنین یک ایده مناسب برای تزئین قوطی کنسروها، استفاده از چوب‌های بستنی است، چوب‌های بستنی را با چسب چوب به قوطی مورد نظر خود وصل کرده و از آن‌ها به عنوان جا شمعی  استفاده کنید.


شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید از پسماندهایی مانند پوسته تخم‌مرغ نیز می‌توان برای زیباتر ساختن خانه استفاده کرد، برخی هنرمندان از پوسته تخم‌مرغ برای ساختن تابلوهای تزئیناتی کمک می‌گیرند. هنر کلاژ این امکان را به شما می‌دهد تا با رنگ آمیزی و چسباندن پوسته‌های تخم‌مرغ بر پارچه یا مقوا زیباترین هنرها را خلق کنید، لذت  تجربه این سرگرمی را با اعضای خانواده‌تان از دست ندهید. کودکان، با انجام سرگرمی‌هایی از این دست در کنار خانواده حس همدلی و امنیت را به دست خواهند آورد و ابتکار و خلاقیت در آنها پرورش پیدا می‌کند. همچنین پوسته‌های تخم‌مرغ ابزار مناسبی برای ساخت گلدان‌های کوچک و کاشت بذر گیاهان زیبا و گل‌ها به شمار می‌روند. پیشنهاد می‌شود این سرگرمی  را به فرزندان خود بسپارید و از ان‌ها بخواهید تا با کاشت بذر در گلدان‌های تخم‌مرغی هم با بازیافت پسماند‌ها و تولید آشنا شده و هم در چیدمان خانه و خلق اکسسوری‌های دست ساز مشارکت کنند. از شانه تخم‌مرغ که به عنوان مواد بازیافتی به وفور در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود نیز می‌توانید در ساخت اکسسوری‌های تزئیناتی مانند، اویزها و دیوارکوب‌ها و ساخت گل‌های موصنوعی کمک بگیرید، کافی است شانه‌های تخم‌مرغ را با رنگ‌های متنوع تزئین کرده، با قیچی در اشکال مختلف بریده و با اتصال آنها به یکدیگر، زیباترین کاردستی‌ها و المان‌های تزئیناتی را بسازید.

 

 

 ایده‌های ناب


نصب تابلوهای ساده چاپ با گیاه روی دیوارهای خانه هم می‌تواند به زیبا‌تر شدن خانه کمک کند. برای تهیه این تابلوها کافی است روی کاغذ سفید ساده برگ بچسبانید، با اسپری رنگ، روی کاغذ و برگ را بپوشانید سپس برگ را از روی کاغذ جدا کنید و کار چاپ را روی تخته شاسی یا بوم بچسبانید و روی دیوار نصب کنید.


ایده‌های متنوع فراوان دیگری هم برای تهیه کاردستی‌ها تزئیناتی وجود دارد برای نمونه از تکه‌های چوب می‌توانید برای خلق یک تابلوی زیبا و تزئین دیوارهای خالی و رنگ پریده استفاده کنید. طرح مورد نظرخود را روی تکه‌های کاغذ و مقوا رسم کرده و آن‌ها را با چسباندن تکه‌های کوچک چوب، پر کنید. سپس این تابلو هنری زیبا را روی دیوار نصب کنید یا از آن برای تزئین، قفسه‌ها، کتابخانه یا بوفه کمک بگیرید.

 

 

 یک بار مصرف‌ها را دست کم نگیرید


قاشق‌های یک بار مصرف نیز از پسماندهای مناسب برای خلق آثار هنری زیبا هستند. اگر می‌خواهید باقاشق‌های یک بار مصرف دورریز، کاردستی‌های جالب درست کرده و میز پذیرایی یا قفسه‌های  اتاق نشیمن خود را تزئین کنید، از همین حالا دست به کارشوید، قاشق‌ها را با ابزار مناسب از بدنه آن جدا کرده، و قسمت فوقانی آن‌ها را که شبیه به گلبرگ‌های گل است را با رنگ اکریلیک تزئین کرده و آن‌ها را به گونه‌ای درکنار هم بچینید که یک اثر هنری زیبا نظیر دسته گل یا عناصر تزئیناتی دیگر خلق شود. ابتکار و خلاقیت شما می‌تواند در زیبا‌تر  ساختن نتیجه کار نقش داشته باشد.

 

 

جای خالی  سی دی‌های شکسته


سی دی‌های شکسته یکی از بهترین ابزار برای ساخت عناصر تزئیناتی زیبا و شگفت انگیز هستند.  اگر شما از آن افرادی هستید که به بشقاب‌های تزئیناتی علاقه مند هستید و در مسافرت‌های دور و نزدیک خود، بشقاب‌های ویژه آن منطقه را به سوغات آورده و دیوارهای خود را با آن‌ها تزئین می‌کنید، می‌توانید از خرده‌های سی دی‌های بازیافتی و چسباندن آن‌ها بر ظروف آشپزخانه برای خلق منظره‌ای جدید در اتاق‌ها کمک بگیرید.

 

تزئین دیوارها با بشقاب‌های رنگی می‌تواند برای اتاق‌هایی که نیاز به بازسازی و تغییر دارند، ایده مناسبی به شمار بیایند.

 

 

 لباس پنجره‌ها را با گل‌ها هم نوا کنید

 

پرده از مولفه‌های اصلی در بهاری نشان دادن خانه‌ها محسوب می‌شوند.


برای انتخاب کردن پرده مناسب پنجره آپارتمان یا خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، دو راه بیشتر ندارید، یا به انتخاب یک پرده ساده  اکتفا کنید و مطمئن باشید که به این زودی‌ها از آن دلزده نمی شوید یا به گزینه‌های دیگری هم غیر از پرده‌های پارچه‌ای ساده فکر کنید. پوششی که اگرچه ممکن است از جنس پارچه‌های ساده  نباشد اما از یک سو نمای خانه شما را به صورتی متفاوت جلوه می‌دهد و به نوعی یک المان تزئیناتی به حساب می‌آید  و از سویی دیگر، کنترل نور و گرما و سرما را نیز عهده‌دار می‌شود و حریمی امن برای اتاق‌های خانه به حساب می‌آید.


بسیاری افراد برای این که جلوه‌ای رسمی به فضای اتاق نشیمن بدهند، از پرده‌ای سه لایه با میله پرده‌هایی رسمی و مجلل استفاده می‌کنند.  این در حالی است که با نصب شیدها و کرکره‌ها هم می‌توان علاوه بر کنترل نور بیرونی و حفظ حریم داخلی خانه، زیبایی اتاق را دو چندان کرد.  شیدهایی که از پارچه‌های سبک و منقش به طرح‌های زیبا دوخته می‌شوند، در انواع رومی و بالونی در بازار موجود بوده و برای اتاق‌هایی با سبک سنتی و کلاسیک مناسب  هستند، این پوشش‌های پنجره برای افرادی که اتاق نشیمن خود را با سبک‌های روستیک و قرار دادن عناصر تجهیزاتی از نوع چوب تزئین کرده اند نیز مناسب است، و جنبه دکوراتیوی بالایی در خانه دارد.


برای افرادی که طرفدار سبک‌های مدرن بوده و از طرفداران سادگی به شمار می‌آیند، کرکره‌ها می‌توانند پوشش مناسبی برای اتاق‌ها از جمله اتاق نشیمن به حساب بیایند. کرکره‌های پلاستیکی، پارچه‌ای و چوبی، قابلیت شست  و شو جمع شدگی داشته و به وسیله آن‌ها می‌توان به راحتی نوری که از بیرون تابیده می‌شود را کنترل کرد. استفاده همزمان کرکره‌های چوبی یا پلیمری با شیدها می‌تواند برای افرادی که علاقه مند به زندگی در خانه‌های مجلل و رومانتیک هستند، مناسب باشد. این روزها برای کنترل بهتر نور و عایق بندی فضا به مراتب بیش از گذشته از پنل‌های شیشه‌ای سبک در چیدمان خانه و پوشش پنجره‌ها استفاده می‌شود.


اما برای بهاری جلوه دادن خانه توصیه می‌شود از پرده‌های گل‌دار و هماهنگ با گلدان‌های گل تزئینی بر میز ناهار خوری استفاده کنید، این تکنیک چیدمان بخشی از زیبایی و طراوت را برای خانه شما به ارمغان می‌آورد.

 

قوطی‌های کنسرو یکی دیگر از مواد بازیافتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و با زباله‌های دیگر به عنوان دور ریز، به ماشین زباله منتقل می‌شوند.در حالی که این پسماندهای در ظاهر بدون کاربرد می‌توانند مورد استفاده فراوانی قرار بگیرند

 

 

پیشگیری از هدر رفتن انرژی

 

 این روزها در بسیاری از جوامع سازمان‌هایی تشکیل شده اند که کار آن‌ها تولید بهینه از مواد بازیافتی است، بدین معنا که از وسایل یا عناصری که دیگر قابل استفاده نیستند و هر روزه به زباله دان‌ها ریخته می‌شوند، مواد قابل مصرف و ارزشمند می‌سازند.


از فلزات، پلاستیک‌ها و عناصری که در ساخت آن‌ها از شیشه استفاده شده و دیگر قابل مصرف نیستند و حتی از کتاب و مجلات و کاغذ‌ها  و هر آنچه پسماند خشک نامیده می‌شود، برای تولید استفاده کرده و پس از تبدیل کردن آن‌ها به خمیر و انجام فرآیندهایی مانند عبور از صافی و خشک کردن از آن‌ها کاغذ و وسایل دکوراتیو و مصرفی  مانند لباس و ابزار پلاستیکی و ابزار بسته‌بندی و... تولید کرده و با این کار از به هدر دادن منابع طبیعی مانند چوب درختان جنگل و معادن معدنی پیشگیری کرده و به ذخیره کردن انرژی و صرفه جویی در به هدر رفتن منابع کمک می‌کنند.


از مواد بازیافتی می‌توانید برای زیبا سازی فضای اتاق‌ها و تغییر و تحول در خانه نیز استفاده کنید، برای افراد علاقه مند، به خلق آثار زیبای هنری، کار با مواد بازیافتی مانند کفش‌ها و لباس‌های دور ریز و کهنه، شیشه‌های دور ریز، پسماندهایی مانند شانه‌های تخم‌مرغ، بطری‌های پلاستیکی و ده‌ها  خرد ریزه دور ریز دیگر بسیار لذت بخش خواهد بود و چنین سرگرمی‌ای علاوه بر  پر کردن اوقات فراغت به زیبا سازی خانه نیز در روزهای آخر هفته کمک خواهد کرد. برای نمونه می‌توان با کمک بطری‌های پلاستیکی ، کاردستی‌های بازیافتی ساخت. بطری‌های پلاستیکی بازیافتی، ابزار مناسبی برای ساخت وسایل تزئیناتی همچون، لوسترها، آویزها، گدان، حباب دیوار کوب و آباژورها، پرده‌های آویز، میوه خوری یا جا جواهری، آبپاش، جا شمعی، جا مدادی و دیوار کوب استفاده کرد.


قوطی‌های کنسرو یکی دیگر از مواد بازیافتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و با زباله‌های دیگر به عنوان دور ریز، به ماشین زباله منتقل می‌شوند.در حالی که این پسماندهای در ظاهر بدون کاربرد می‌توانند مورد استفاده فراوانی قرار بگیرند. قوطی‌های دور ریز کنسرو می‌توانند به عنوان ابزاری مناسب برای قرار دادن خرده ریز‌ها استفاده شوند، کافی است، کمی خلاقیت به خرج دهید و این پسماندهای نه چندان زیبا را به المان‌های تزئیناتی دوست داشتنی تبدیل کنید. قوطی‌های کنسرو دور ریز، ابزار مناسبی برای ساخت جای چنگال و قاشق و کارد آشپزخانه هستند. کاغذ را از روی آن‌ها جدا کرده و به وسیله اسپری رنگ و کامواهای کنفی قوطی‌ها را تزئین کرده و به آشپزخانه‌تان زیبایی ببخشید. این روش به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر حس کردن تجربه مفید بودن و سرگرم شدن در روز تعطیل در هزینه‌ها نیز صرفه جویی کرده و تغییرات قابل توجهی به خانه خود ببخشید. از رنگ‌های اکریلیک و پارچه‌های دور ریز هم می‌توانید برای زیبا‌تر کردن قوطی‌های کنسرو خود کمک بگیرید.

 

 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید