• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108298
+
-

دوئل ترامپ- بایدن در گام آخر

دوئل ترامپ- بایدن در گام آخر


2‌ماه‌ونیم مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تکلیف نامزد دمکرات‌ها به‌طور رسمی در همایش ملی حزب که به‌مدت 4روز و به‌صورت ویدئوکنفرانس ادامه داشت، مشخص شد و اکنون چشم‌ها به همایش ملی جمهوریخواهان دوخته شده که قرار است دوشنبه هفته جاری آغاز شود. تکلیف نامزدها از چند هفته قبل مشخص بود اما با برگزاری این دو همایش، دوئل انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ رسما وارد مرحله آخر خواهد شد.
حضور باراک اوباما و همسرش در جمع سخنرانان همایش ملی دمکرات‌ها، وزن ویژه‌ای به این برنامه داده و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، سخنان این‌دو کمک بزرگی به جذب آرای مردد به نفع جو بایدن خواهد کرد. اوباما رویکرد خود طی 4سال گذشته و سنت روسای جمهور پیشین در آمریکا را زیرپا گذاشت و با یک سخنرانی آتشین به استقبال مرحله آخر انتخابات و دونالد ترامپ رفت. اوباما ترامپ را متهم کرد که به ریاست‌جمهوری همچون «یک شوی تلویزیونی» نگاه می‌کند. او گفت که برخلاف انتظارش هنوز با گذشت 4سال، ترامپ در این پست « جا نیفتاده و رشد نکرده » چون توانایی‌اش را ندارد.
سخنان باراک اوباما در حالی علیه دونالد ترامپ مطرح می‌شود که با وجود توهین‌های تند ترامپ طی مدت حضورش در کاخ سفید، هرگز به‌طور مستقیم علیه او موضع‌گیری نکرده بود. در کل، این سنت همیشه در میان روسای جمهور سابق در آمریکا رعایت شده که در مورد جانشین خود سکوت می‌کنند و به احترام او و جایگاهش، هرگز در نقد عملکردش سخنی نمی‌گویند. حضور ترامپ در پست ریاست‌جمهوری آمریکا اما همه معادلات و ملاحظات را به هم زده و دیگر جایی برای تعارفات معمول سیاسی باقی نگذاشته تا به قول هیلاری کلینتون، انتخابات امسال برای آمریکایی‌ها، انتخاب میان مرگ و زندگی باشد.
سخنرانی اوباما نیز همچون دیگر سخنرانی‌های همایش، به‌صورت ویدئویی و از قبل ضبط شده بود. او اما جای خاصی را برای ضبط ویدئو انتخاب کرده بود؛ موزه تاریخ انقلاب آمریکا در شهر فیلادلفیا که محل امضای اعلامیه استقلال این کشور بوده است. اوباما در سخنان خود، رفتارهای ترامپ را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که او از اختیارات گسترده ریاست‌جمهوری تنها در راستای منافع خود و دوستانش بهره گرفته است. اوباما ترامپ را متهم کرد که جایگاه ریاست‌جمهوری را در حد یک شوی تلویزیونی پایین آورده و تنها به‌دنبال جلب توجه است. اوباما تأکید کرد که نتیجه ریاست‌جمهوری ترامپ، تضعیف وجهه آمریکا در جهان و تهدید نهادهای دمکراتیک در این کشور بوده است.
این سخنان، تندترین حملات اوباما علیه ترامپ در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. پیش از این اوباما تنها یک‌بار در سال2016 در بحبوحه رقابت‌های ریاست‌جمهوری، موضع تندی علیه ترامپ گرفته بود. او طی سخنانی در حمایت از رقیب ترامپ یعنی هیلاری کلینتون گفت که اگر آمریکایی‌ها ترامپ را انتخاب کنند، آن را «توهینی شخصی» به‌خودش قلمداد خواهد کرد. دونالد ترامپ تا پیش از تعیین شدن به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه، مجری یک برنامه سرگرمی‌کننده در تلویزیون بود.
ترامپ هم در مقابل سخنان اوباما ساکت ننشست و در چند پست توییتری مثل همیشه تندترین مواضع را علیه او مطرح کرد. ترامپ گفت که اوباما در دوره ریاست‌جمهوری‌اش آنقدر بد عمل کرد که مردم آمریکا به او رأی داده‌اند. او نوشت: «اوباما خوب عمل نکرد، و دلیل اینجا بودن من، اوباما و جو بایدن هستند؛ آنقدر بد عمل کردند که من به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدم.»
جو بایدن هم در چهارمین شب همایش ملی حزب دمکرات‌، سخنرانی ماندگاری داشت و بهتر از آنچه انتظار می‌رفت ظاهر شد. او سخنانش را با نقل قولی از «الا بیکر» فعال حقوق مدنی آغاز کرد و گفت: «چراغی به‌دست مردم بدهید و آنها راه خود را پیدا می‌کنند.» بایدن گفت: «اگر ریاست‌جمهوری را به من بسپارید، من بهترین صفات را در وجودمان زنده می‌کنم، نه بدترین‌ها را. من هم‌پیمان نور خواهم بود، نه تاریکی.» بسیاری بایدن را سخنور نمی‌دانند و معتقدند در مناظره‌ها در برابر ترامپ احتمالا شکست خواهد خورد. این سخنرانی اما برای او ماندگار شد. بایدن که سال‌ها سناتور بوده و 8سال نیز در پست معاون اوباما حضور داشته گفت: «هیچ نسلی نمی‌داند تاریخ از او چه خواهد خواست. فقط می‌توانیم بدانیم که وقتی لحظات حساس از راه رسید آماده هستیم یا نه. و حالا با یکی از سخت‌ترین لحظات تاریخ آمریکا روبه‌رو هستیم.» 
بایدن گفت که دونالد ترامپ با نادیده گرفتن مردم آمریکا، ریاست‌جمهوری را در خود خلاصه کرده است. او عملکرد دولت ترامپ در بحران کرونا را هم زیر سؤال برد و قول داد در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین اقدامش، تحت کنترل درآوردن ویروس کرونا باشد. او گفت: «من چیزی را می‌فهمم که این رئیس‌جمهور از ابتدا درک نکرده؛ هرگز اقتصاد به حالت عادی باز نمی‌گردد مگر آنکه بحران ناشی از شیوع این ویروس را حل کرده باشیم.»
برای بایدن که طبق نظرسنجی‌ها وضعیت بهتری نسبت به ترامپ دارد، ضعف مدیریت دولت ترامپ در مدیریت بحران کرونا، همچون یک هدیه پیش‌بینی نشده عمل کرده است. بایدن از مردم آمریکا خواست پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و برای عبور از وضعیت موجود، دست به اقدام بزنند. دعوت مردم به حضور در انتخابات، یکی از استراتژی‌های اصلی دمکرات‌ها از آغاز رقابت‌ها در انتخابات امسال بوده است. به‌نظر می‌رسد آنها تا به اینجا موفق هم بوده‌اند. وب‌سایت خبری-تحلیلی «هیل» دیروز در گزارشی خبر داد که 52درصد افرادی که در سال2016 در انتخابات شرکت نکرده‌اند گفته‌اند که در انتخابات پیش‌رو به‌نفع بایدن رأی خواهند داد. بایدن در نظرسنجی‌های ملی نیز با حدود 50درصد در برابر 42درصد از دونالد ترامپ جلو است.


این خبر را به اشتراک بگذارید