• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108201
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jROEY
+
-

دوربرگردان انگلیسی ها مقابل کرونا

دولت انگلیس تصمیم خود برای تعیین نمره امتحانات نهایی دانش‌آموزان به کمک کامپیوتر را لغو کرد

گزارش
دوربرگردان انگلیسی ها مقابل کرونا

پس از چند روز کشمکش دانش‌آموزان و والدین آنها با دولت انگلیس، در نهایت این مسئولان دولتی بودند که از طرح خود برای تعیین نمره امتحانات نهایی دانش‌آموزان به کمک کامپیوتر کوتاه آمدند و با یک عذرخواهی رسمی، بار دیگر به سیستم نمره‌دهی مدارس و معلمان رجوع کردند.
در پی اعلام این تصمیم که پرسروصداترین چرخش در سیاست‌های دولت در میانه بحران کرونا بود، وزیر آموزش این کشور با انتشار بیانیه از دانش‌آموزان و خانواده‌ها به‌خاطر آشفتگی پیش آمده بر سر نمرات امتحانی عذرخواهی کرد. این آشفتگی پس از آن پیش آمد که اداره سنجش آزمون‌های وزارت آموزش در انگلیس تصمیم گرفت با توجه به تعطیلی مدارس و نیمه‌کاره ماندن کلاس‌ها، نمرات دانش‌آموزان را بر مبنای یک الگوریتم کامپیوتری محاسبه کند و پرونده سال تحصیلی گذشته را ببندد. نمرات تمام دانش‌آموزان پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد و نه‌تنها باعث تعجب آنها و والدین‌شان شد بلکه اعتراض معلمان و مدیران مدارس را نیز به‌دنبال داشت.
بیش از 40درصد از دانش‌آموزان اعلام کردند نمره‌ای که کامپیوتر براساس نمرات قبلی برایشان تعیین کرده، بسیار پایین‌تر از حد انتظارشان بوده است. معلمان هم چنین نظری داشتند. مقام‌های مسئول در وزارت آموزش اما همان روز اعلام کردند هرگز از تصمیم خود برای تعیین نمرات براساس این الگوریتم کوتاه نمی‌آیند؛ چرا که باید پرونده ترم تحصیلی را ببندند و به این بلاتکلیفی پایان دهند. گاوین ویلیامسون، وزیر آموزش انگلیس حتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «مسیری که در پیش گرفته‌ایم، هیچ دوربرگردانی ندارد و طرح دولت اجرایی می‌شود.»
این طرح به‌خصوص برای دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان مشکل ­ساز شد چرا که با این نمرات، عملا حدنصاب نمرات لازم برای ورود به دانشگاه را به‌دست نمی‌آوردند و از ادامه تحصیل بازمی ماندند. دانش‌آموزان، والدین و معلمان اما با اعتراض‌های فراگیر خود، دوربرگردان را خیلی زود به وزیر جوان نشان دادند تا او هم با یک عذرخواهی ماجرا را تمام کند. اکنون این معلمان هستند که براساس ارزشیابی‌های گذشته، نمرات ترم اخیر دانش‌آموزان را تعیین می‌کنند و پرونده ترم تحصیلی را می‌بندند.

دولت تصمیم‌های نسنجیده
دولت انگلیس به‌خاطر عملکردش در مقابله با کرونا همچون دولت آمریکا مورد انتقادهای گسترده بوده است. اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی و متعدد و لغو یکباره آنها درپی اعتراض مردم، الگوی حکمرانی ماه‌های اخیر در انگلیس بوده است. در لغو طرح نمره‌دهی کامپیوتری، غیراز اعتراض‌های دانش‌آموزان، مخالفت دولت‌های اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز مؤثر بوده است. این 3کشور که زیرمجموعه پادشاهی بریتانیا محسوب می‌شوند، اعلام کردند طرح دولت جانسون را ناقص می‌دانند و به همین دلیل به نمرات مدارس و معلمان استناد خواهند کرد.
اتخاذ تصمیم‌های اشتباه و عقب‌نشینی از آنها در ماه‌های اخیر و در طول بحران کرونا، اتفاق تازه‌ای نیست و از دولت‌های مختلف جهان به‌دلیل بی‌تجربگی در مواجهه با این حجم چالش، دیده شده است. اما دولت بوریس جانسون در انگلیس، سرآمد اینگونه دوربرگردان‌هاست؛ دوربرگردان‌هایی که به‌دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری، خرج‌های هنگفتی روی دست مردم گذاشته است.
یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت برای مقابله با کرونا، طرح ردیابی مبتلایان بوده که اکنون با گذشت حدود 6‌ماه از آن، به‌طور کامل متوقف شده است. در این طرح، دولت با استخدام 18هزار نفر و صرف بودجه10میلیارد پوندی قصد دارد مبتلایان و افراد مرتبط با آنها را شناسایی و در مرحله بعد قرنطینه کند. این طرح از همان ابتدا با مخالفت مسئولان استانی و محلی در مناطق مختلف روبه‌رو شد. مسئولان استانی خواستار تخصیص بودجه به اداره‌های بهداشت محلی بودند تا آنها با درک بهتر از شهرها و روستاهای خود، با استفاده از نیروهای محلی به ردیابی مبتلایان بپردازند. دولت ابتدا با این ایده مخالف بود؛ اکنون اما با گذشت 6‌ماه و ناتوانی از اجرای طرح ملی خود، به ایده مسئولان محلی رجوع کرده است. 6هزار نفر از آن 18هزار نفر نیز قرار است تا 10روز دیگر اخراج شوند.
دوربرگردان دیگر دولت بوریس جانسون، توقف طرح پیاده‌سازی‌ اپلیکیشن ردیابی مبتلایان کرونا بوده است. دولت انگلیس طی 3‌ماه و صرف میلیون‌ها پوند هزینه، اپلیکیشن موبایلی تولید کرد که با جمع‌آوری اطلاعات از مردم، میزان شیوع ویروس در هر نقطه را نشان می‌داد. اجرای این اپلیکیشن از ابتدا مخالفان زیادی داشت. اپلیکیشن تولید شد اما کسی برای استفاده از آن رغبتی نشان نداد. دولت اکنون در یک تصمیم جنجالی، به استفاده از سرویس‌های ارائه شده از سوی اپل و گوگل، تغییر برنامه داده است.
یکی از پرحاشیه‌ترین مواضع دولت انگلیس در مورد ضرورت استفاده کردن یا استفاده نکردن از ماسک بود. طی هفته‌های اولیه شیوع ویروس در انگلیس، دولت با پافشاری زیاد اعلام می‌کرد که استفاده از ماسک هیچ ضرورتی ندارد. اما مخالفت متخصصان و دانشمندان با این موضع دولت، باعث شد نه‌تنها مقام‌های دولتی از موضع اولیه خود عقب‌نشینی کنند، بلکه اواخر خردادماه با تصویب قانونی استفاده از ماسک را در تمامی اماکن عمومی و سیستم حمل‌ونقل شهری و بین شهری اجباری کردند.

کوتاه از کرونا
  طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز 22میلیون نفر گذشته است. از این تعداد 14میلیون نفر بهبود پیدا کرده‌اند و بیش از 780هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
  ایران با بیش از 20هزار مرگ‌ومیر در اثر کرونا، وخیم‌ترین شرایط را در میان کشورهای خاورمیانه دارد.
  فنلاند با اعلام قوانین سختگیرانه‌تر نسبت به گذشته، مرزهای خود را به روی اغلب کشورهای اروپایی بست. اکنون تنها اتباع کشورهای ایتالیا، مجارستان، اسلوواکی، استونی و لیتوانی اجازه سفر به فنلاند دارند.
 آمریکا و چین بر سر ورود پروازهای یکدیگر توافق کردند. از این هفته، 8پرواز هفتگی از هر کشور به مقصد دیگری خواهد رفت. پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه روی مسافران اعمال خواهد شد.
  برزیل به چهارمین شرکت تولید‌کننده واکسن در این کشور مجوز آزمایش بالینی مراحل آخر را داده است. آزمایش واکسن تولیدی این شرکت روی 7هزار نفر انجام خواهد شد. برزیل بعد از آمریکا دارای بیشترین آمار مبتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در جهان است.
  کره‌جنوبی 297مورد جدید ابتلا ثبت کرده است. اغلب این افراد به‌خاطر شرکت در مراسم مذهبی در کلیساها مبتلا شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید