• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108198
+
-

بشور، بخور و بخواب ایرانیان در فصل کرونا

ایرانیان در فصل بهار و شیوع ویروس کرونا در 24ساعت شبانه‌روز مشغول شست‌وشو و خوردن و خوابیدن بوده‌اند. مرکز آمار ایران می‌گوید که براساس طرح گذران اوقات مردم در فصل بهار امسال به‌طور میانگین 11ساعت و 38دقیقه از وقت هر ایرانی به فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی نظیر خوابیدن، خوردن، آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی یا سفرهای مرتبط با این فعالیت‌ها اختصاص داشته است. این در حالی است که هر ایرانی به‌طور متوسط تنها 2دقیقه در 24ساعت شبانه‌روز وقت خود را صرف کار داوطلبانه بدون مزد، کارآموزی و سایر کارهای رایگان کرده است.
به‌گزارش همشهری، به‌طور میانگین شهروندان ایرانی در فصل بهار 4ساعت و 27دقیقه از شبانه روز را مشغول فعالیت‌های فرهنگی، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی شامل بازدید از رویدادها و مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، سرگرمی‌ها، شرکت در ورزش‌ها، استفاده از رسانه‌های گروهی، مطالعه در اوقات فراغت، تماشای تلویزیون و گوش دادن به رادیو بوده‌اند. این در حالی است که انجام فعالیت‌های خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده شامل تهیه و آماده کردن غذا، تمیز کردن خانه، خرید کردن برای اعضای خانوار، نگهداری از گل و گیاه و حیوان خانگی تنها ٢ساعت و ٥٠ دقیقه از وقت هر ایرانی را گرفته است.  مرکز آمار ایران می‌گوید اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد گرفتن شامل اشتغال در شرکت‌ها، نهادهای دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی، اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی خانگی تولید کالاها، اشتغال در خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی خانگی ارائه خدمات، فعالیت‌های فرعی و وقفه‌های مرتبط با شغل، جست‌وجوی شغل، راه‌اندازی شغل، سفر و تردد مرتبط با شغل تنها در فصل بهار امسال ٢ساعت و ٤٠دقیقه از وقت ایرانیان را گرفته البته این مدت زمان برای مردان در حدود ٤ساعت و ٤٨دقیقه برآورد شده است. افزون بر اینکه تنها یک ساعت و 36دقیقه از متوسط فعالیت 24ساعته مردم در بهار امسال به معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی اختصاص یافته است.
نتیجه بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد: در بین مردان، بعد از فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی»، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به‌ترتیب مربوط به گروه فعالیت، اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد با ٤ساعت و ٤٨دقیقه، فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی با ٤ساعت و ٤٧دقیقه و معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب ‌و رسوم دینی» با یک ساعت و ٢٥دقیقه بوده است. اما در بین زنان، متوسط بیشترین زمان صرف شده بعد از رسیدگی و خودمراقبتی، به‌ترتیب مربوط به گروه فعالیت، «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده» با ٤ ساعت و ٤٤دقیقه است و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با ٤ساعت و ٨دقیقه در رتبه بعدی قرار دارد.
  مقایسه الگوی گذران وقت بین مردان و زنان گویای این مطلب است که زنان نسبت به مردان در یک شبانه‌روز بیش از ٣ساعت و نیم وقت بیشتر به خدمات خانگی بدون مزد و بیش از ٤ساعت زمان کمتر به فعالیت‌های مرتبط برای مزد اختصاص می‌دهند. همچنین مقایسه الگوی گذران وقت فصل بهار٩٩ با فصل زمستان٩٨ نشان می‌دهد خدمات خانگی بدون مزد به‌طور متوسط ١٣دقیقه و فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی» و «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» با ٢دقیقه نسبت به فصل زمستان زمان کمتری و فعالیت «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب ‌و رسوم دینی» با ١٢دقیقه و یادگیری با ٤دقیقه زمان بیشتری به‌خود اختصاص داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید