• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108196
+
-

نزول بورس از 60میلیارد دلار گذشت

از دوشنبه هفته قبل تا دیروز بالغ بر 1376هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام معادل 62 دلار‌میلیارد دلار کاسته شده است

بورس
نزول بورس از 60میلیارد دلار گذشت

این بار وعده‌های دولت برای حمایت از بورس کارساز نشده است و دیروز هم شاخص کل بورس تهران با افت سنگینی مواجه شد. با نزول روز گذشته بازار سهام میزان افت ارزش بازار سهام که از دوشنبه هفته قبل آغاز شده به 62میلیارد دلار معادل 1376هزار میلیارد تومان رسید. بیم آن می‌رود درصورت متوقف نشدن روند نزول اثرات افت شاخص‌های بورس عمیق‌تر شود. به‌گزارش همشهری، از دوشنبه هفته قبل که روند نزولی بازار سهام آغاز شده است مقامات دولت و حتی رئیس‌جمهوری بارها نسبت به حمایت از بورس تأکید کرده‌اند. حتی وزیر نفت پا را فراتر گذاشت و خبر از کاهش نرخ خوراک پالایشگاه‌ها داد که امتیاز ویژه‌ای برای سهام این شرکت‌ها وحتی برای بورس محسوب می‌شود. وزارت اقتصاد نیزاعلام کرد 5شهریور صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم را در بورس عرضه می‌کند اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها و حتی اقدامات اجرایی جلوی نزول بازار سهام را نگرفته است. دیروز بازار سهام بار دیگر با یک افت سنگین 3.7درصدی بیش از 13میلیارد دلار از ارزشش را از دست داد. با این میزان افت جمع کل نزول بازار سهام از دوشنبه هفته قبل تا دیروز به 1376هزار میلیارد تومان معادل 62میلیارد دلار رسید. اکنون این پرسش مطرح است که نزول بازار سهام تاکجا ادامه دارد؟

نزول تا کجا؟
پیمان تاتایی، مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید درباره چشم‌انداز آینده بازار سهام گفت: به‌نظر می‌رسد روند کلی بازار تا آخر سال مثبت خواهد بود؛ ولی چه از منظر بنیادی و چه تکنیکال، اصلاحی که شروع شده، به اتمام نرسیده و احتمالا بازار ۱۵ الی ۲۰درصد دیگر اصلاح خواهد داشت و شاخص کل کف پایین‌تری را لمس خواهد کرد.
به‌گفته او شاخص کل به‌لحاظ تکنیکالی مستعد افت بیشتری بوده و پتانسیل ریزش تا محدوده یک‌میلیون‌و۵۰۰ الی یک‌میلیون‌و۶۰۰ هزار واحدی را دارد. این به‌معنای افت ۱۵ تا ۲۰درصدی قیمت سهم‌ها بوده و اتفاق عجیبی نیست؛ اما مشکل اینجاست که سهام خیلی از شرکت‌ها، بیش از شاخص کل نزول کرده و بسیاری از سهامداران دچار ضرر و زیان شده‌اند. او ادامه داد: در صورت افت بیشتر بازار، قیمت‌ها به سطح قیمت‌های اردیبهشت‌ماه خواهند رسید و باتوجه به اینکه هم‌اکنون نرخ ارز از نرخ ارز اردیبهشت‌ماه بالاتر است، سهام شرکت‌ها در آن قیمت دوباره جذاب خواهند شد و رشد دیگری در بازار رقم خواهد خورد. محمد رضاخانی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: اصلاح شاخص در محدوده 2میلیون واحد مصادف بی‌برنامگی در عرضه صندوق دارا دوم بود، ازطرفی افزایش نرخ اوراق بدهی از ۱۵ به ۲۱درصد از ابتدای سال تاکنون به عاملی برای نزول بورس تبدیل شده است. او درباره چشم‌انداز بازار سهام گفت: باتوجه به اصلاح ۲۰ تا ۳۰درصدی در برخی نمادها و حمایت مناسب انجام شده از سهام بزرگ و بنیادی قیمت‌ها جذاب شده و باید منتظر روند صعودی بازار بود. محمد ثریانژاد، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات هم درباره روند بازار سهام در روز‌های آینده گفت: اصلاح اخیر، کلیت بازار سرمایه و قیمت اغلب سهام را در سطوح جذابی قرار داده است؛ پارامترها و دیتاهای موجود در عملکرد و تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی نیز این مسئله را تأیید می‌کند؛ البته انتخاب سهام پرپتانسیل و شناسایی مسیر حرکتی هم مهم است و این انتخاب باید با دید بلندمدت و با صبوری و ‌دوری از هیجانان کاذب این روزها همراه باشد.

عرضه ۵۰ شرکت در نیمه دوم امسال
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه مدون دولت تا پایان امسال برای بازار سهام، گفت: هفت شرکت وابسته به وزارت صنعت تا پایان آذرماه و ۵۰ شرکت بخش خصوصی در نیمه دوم امسال در بورس عرضه خواهد شد. فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیأت دولت، افزود: برنامه دولت برای بازار سرمایه در زمینه عرضه‌های اولیه، عرضه‌های شناوری، صندوق پروژه و پذیره‌نویسی، شامل شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و همچنین شرکت‌های‌خصوصی می‌شود؛ البته در کنار آنها تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی نیز در این برنامه مطرح است. دژپسند ادامه داد: به‌عنوان مثال در این برنامه، عرضه دارا دوم در هفته پایانی مردادماه قرار داشت که به‌دلیل بروز برخی مشکلات، فقط یک هفته به تأخیر افتاده است. همچنین واگذاری هفت شرکت وابسته به وزارت صنعت تا پایان آذرماه از دیگر مفاد این برنامه است.درخصوص شرکت‌های غیربورسی هم دولت در حال آماده کردن آنها برای ورود به بورس است. در مورد عرضه شناوری هم خوشبختانه دولت مصوبه طلایی صادر کرده است که با درنظر گرفتن تضامین لازم، هر زمان بازار سرمایه، شرایط و زمینه مناسب را داشته باشد، ما آن را اجرا خواهیم کرد. او در ادامه به برنامه‌های دولت در زمینه شرکت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و توضیح داد: ما با بخش خصوصی ما وارد بحث شده‌ایم و در جلسه اخیر شورای گفت‌وگو برنامه‌ای برای عرضه برخی شرکت‌های خصوصی به‌صورت صندوق پروژه یا مجزا در بازار تا پایان شهریور تدوین شد. پس از آن هم حدود ۵۰ شرکت در نیمه دوم سال توسط بخش خصوصی در بورس عرضه خواهد شد. وزیر اقتصاد تأکید کرد: بنابراین ما در دولت به‌طور منظم و به‌صورت هفتگی برای بورس در حال اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده هستیم و امیدواریم عرصه برای اجرای تمام این برنامه‌ها فراهم باشد چرا که هدف از این تمهیدات قوام و استحکام بیشتر بازار سرمایه است.

   اقدامات کمکی بورس تهران
علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درباره اقداماتی که بورس تهران برای حمایت از بازار انجام داده است گفت:یکی از اقداماتی که برای کمک به وضعیت بازار امکان انجام آن را داشتیم، لغو عرضه اولیه دیروز به‌خاطر شرایط بازار بود. این عرضه اولیه، متعلق به بخش خصوصی بود و منجر به خروج هزار میلیارد تومان منابع از بازار می‌شد و به همین سبب، عرضه اولیه صنعت غذایی کورش فعلا لغو شد. او افزود: همچنین این روزها صندوق توسعه بازار، حضور مؤثری در بازار سرمایه داشته و علاوه بر این موضوع مربوط به حد نصاب خرید سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم فعلا به حالت قبل برگرداندیم. صحرایی در پاسخ به این پرسش که آیا برای عرضه‌های سهام عدالت، تدبیری اتخاذ شده که به بازار آسیب نرساند یا نه؟ نیز گفت: سهام عدالت، دارایی مردم بوده و مردم به‌عنوان ذینفعان سهام عدالت، اختیار دارایی خود را دارند و بالاخره مردم سال‌ها انتظار کشیده‌اند تا این دارایی آزاد شود و برای فروش یا نگهداری آن تصمیم بگیرند و نمی‌توانیم در تصمیم مردم مداخله کنیم. البته تمام دارندگان سهام عدالت هم همزمان فروشنده نیستند. او اضافه کرد: سعی شده روش فروش سهام عدالت مدیریت شود و به همین دلیل هم فروش سهام عدالت به بازار۲ منتقل شده تا حقوقی‌ها را به خرید بلوکی سهام عدالت هدایت کنیم و به این ترتیب، خرید و فروش سهام عدالت روی بازار عادی تأثیری نخواهد داشت ضمن اینکه نباید فراموش کرد شرکت‌هایی که سهام آنها در سبد سهام عدالت است، جزو شرکت‌های خوب کشور محسوب می‌شوند‌. این اقدامات، کاری بوده که شرکت بورس براساس اختیارات و وظایف خود امکان انجام آن را داشته است. مدیرعامل بورس تهران در ادامه با اشاره به فروش‌های این روزها تحت‌تأثیر جو هیجانی بازار، گفت: بازار سرمایه به لحاظ بنیادی دچار مشکل نشده و قیمت کالاهای پایه در بازار‌های جهانی رو به رشد بوده و فلزات اساسی در ۲روز گذشته، رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته اما؛ متأسفانه فعالان بازار سرمایه به عوامل بنیادی توجهی ندارند و اتفاقات مثبتی همچون شیب افزایشی قیمت‌های جهانی و... را رها کرده‌اند و فقط تحت‌تأثیر جو روانی منفی، رفتار می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید