• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108113
+
-

درخشش میشل

درخشش میشل


نخستین شب همایش ملی دمکرات‌‌ها با حضور چهره‌های سرشناس حزب برای معرفی جو بایدن به‌عنوان رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد اما به اعتراف بسیاری، شب نخست این همایش، نه شب بایدن، بلکه شب میشل اوباما بود.
میشل اوباما، همسر باراک اوباما، به‌عنوان یکی از سخنرانان افتتاحیه این همایش برای نخستین‌بار بی‌پرده به انتقاد از شخص دونالد ترامپ پرداخت و تمام‌قد در دفاع از جو بایدن سخن گفت. او که همچون همسرش در 4سال گذشته تلاش کرده بود از نقد مستقیم ترامپ پرهیز کند، در سخنرانی نسبتا طولانی خود بارها «خودخواهی و بی‌توجهی» ترامپ به مطالبات مردم آمریکا را علت مصمم‌شدن دمکرات‌ها برای رأی‌دادن به جو بایدن دانست.
میشل اوباما در ویدئویی که از قبل ضبط شده بود، تأکید کرد که شرایط ترامپ مثل فردی است که آب از سرش گذشته و هیچ کنترلی بر وضعیت کشور ندارد. او در اظهارنظری بی‌سابقه، ترامپ را «آدم اشتباهی» برای ریاست‌جمهوری خواند و به هواداران حزبش توصیه کرد مانند سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ که به باراک اوباما رأی دادند، پرشور به پای صندوق رأی بروند و برای شکست دادن ترامپ درنگ نکنند.



قرار بود این گردهمایی در شهر میلواکی در شمال شرق آمریکا برگزار شود اما به‌دلیل شیوع کرونا، کل برنامه به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. تقریبا تمامی شبکه‌های تلویزیونی آمریکا این همایش را به‌صورت زنده پخش کردند و در شبکه‌های اجتماعی نیز، پخش آنلاین ترتیب داده شده بود.
همسر باراک اوباما خطاب به مردم آمریکا به صراحت گفت: «تنها یک چیز بگویم، اگر تصور می‌کنید که اوضاع بدتر از این نخواهد شد، اشتباه می‌کنید، از این بدتر هم در راه است.» او با حمله به ترامپ و عملکرد دولتش در ماه‌های اخیر در جریان بحران کرونا، تنها راه برای پایان دادن به وضعیت کنونی را حاضرشدن پای صندوق‌های رأی دانست و اضافه کرد: «اگر امیدی داریم که به این هرج و مرج پایان دهیم، باید به جو بایدن رأی بدهیم؛ به‌نحوی که گویی جان ما به این رأی بستگی دارد.»
میشل اوباما گفت که هربار به کاخ سفید نگاه می‌کند، جز «هرج و مرج و نفاق» چیزی نمی‌بیند. او تأکید کرد که از نزدیک طی 4سالی که بایدن معاون اوباما بوده، عملکرد او را دیده و می‌تواند بگوید بایدن نقطه مقابل ترامپ است. میشل اوباما در پایان سخنانش گفت که جو بایدن هرگز نامزد کامل و بی‌نقصی نیست. او همچنین گفت که هیچ رئیس‌جمهور بدون عیب و نقصی وجود ندارد اما در شرایط کنونی، تنها راه نجات آمریکا رأی‌دادن به بایدن است.
میشل اوباما خطاب به مردم آمریکا گفت که اگر قصد دارند در رأی‌گیری پستی شرکت کنند، همین امشب برای دریافت برگه‌های رأی ثبت‌نام کنند و اگر تصمیم دارند حضوری پای صندوق‌ حاضر شوند، خود را برای حضور در صف‌های طولانی آماده کنند.
بایدن قرار است امشب در نشست اختتامیه همایش ملی دمکرات‌‌ها که احتمالا با حضور باراک اوباما و هیلاری کلینتون برگزار خواهد شد، رسما به‌عنوان نامزد حزب معرفی شود. حمایت میشل اوباما از نامزد دمکرات‌ها پس از اوباما اتفاق تازه‌ای نیست. او 4سال قبل نیز در همایشی مشابه در فیلادلفیا در سخنانی پر از شور و احساس، از هیلاری کلینتون حمایت کرد و سعی کرد رأی زنان را به سمت سبد او بکشاند. نتیجه آن انتخابات اما شکست دمکرات‌ها بود؛ شکستی که البته نه در نتیجه از دست دادن آرای مردمی بلکه به‌دلیل از دست دادن آرای الکترال رقم خورد. شب نخست همایش ملی دمکرات‌ها 5سخنران اصلی داشت اما شاخص‌ترین سخنرانی را میشل اوباما ایراد کرد. میشل اوباما با وجود دور بودن همسرش از قدرت، همچنان از چهره‌های سرشناس و تأثیرگذار در فضاهای فرهنگی آمریکا به‌شمار می‌رود. براساس نظرسنجی مؤسسه معتبر گالوپ، او محبوب‌ترین چهره در میان زنان شایسته آمریکایی در 2سال گذشته بوده است. شاید توجه به همین نکته بود که باعث شد ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای که پس از برگزاری این همایش صادر کرد، در برابر سخنان میشل اوباما موضعی نگیرد؛ درحالی‌که همه 4سخنران دیگر با تندترین توهین‌ها مورد خطاب قرار گرفتند.

سندرز، پرشور در کنار بایدن
سخنان میشل اوباما اثرگذارترین بود اما لحظه بزرگ سیاسی همایش دمکرات‌ها را برنی سندرز رقم زد. سندرز، جدی‌ترین رقیب بایدن در انتخابات درون‌حزبی، تا پای پیروزی هم پیش رفت اما در روزهای پایانی، عرصه را به معاون پیشین اوباما واگذار کرد. بسیاری معتقدند تمایل سران حزب دمکرات به انتخاب بایدن به‌عنوان نامزد حزب بوده و همین دلیل اصلی شکست سندرز بوده است. شکست سندرز، جوانان عضو حزب دمکرات را سرخورده کرد و آنها اعلام کردند هرگز در انتخابات به نفع بایدن شرکت نخواهند کرد.
اما چپ‌ترین چهره دمکرات‌ها که متعلق به جناح سوسیال دمکرات حزب است و منتقد سرسخت نابرابری‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود، در حمایت از بایدن سخنرانی پرشوری کرد و نشان داد به‌خاطر حساس بودن موقعیت انتخابات، دلخوری‌های گذشته را فراموش کرده است. سندرز تمامی هوادارانش را به حمایت از جو بایدن دعوت کرد و گفت: «آینده دمکراسی ما در خطر است؛ آینده اقتصاد ما در خطر است؛ حتی آینده کره زمین در خطر است. هزینه‌ شکست ما در انتخابات بسیار وحشتناک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اگر ترامپ مجددا انتخاب شود، همه پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم به خطر خواهد افتاد.»
سندرز همچنین از منظر تفکرات چپ‌گرایانه خودش ترامپ را هدف حملات لفظی قرار داد و گفت: «به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست که در جریان بحران کرونا بیش از 700میلیارد دلار به ثروت ۴۶۷نفر میلیاردر اضافه شده باشد، درحالی‌که ۳۰میلیون آمریکایی شغل خود را از دست داده‌اند و با گرسنگی و همچنین تخلیه منازل مواجه هستند. اکنون بیشتر از همیشه ما به اقتصادی نیاز داریم که برای همه کارساز باشد نه فقط برای یک‌درصد.»

بایدن، چهره وحدت ملی؟
سخنرانان نخستین روز همایش ملی دمکرات‌ها به عمد ترکیبی از افرادی بودند که عقاید کاملا متفاوت با یکدیگر دارند. از برنی سندرز سناتور اهل ایالت ورمونت با عقاد چپ‌گرایانه‌اش گرفته تا داگ جونز سناتور اهل آلاباما که از نظر سیاسی میانه‌رو به شمار می‌رود، تا جان کسیک، فرماندار سابق اوهایو که جمهوریخواهی است متعلق به راست میانه.
حضور جان کسیک جمهوریخواه در همایش دمکرات‌ها و دفاع از نامزدی بایدن در انتخابات، خود یکی از موارد خبرساز این همایش بود. کسیک تأکید کرد که به‌خاطر مسئولیتی که در قبال آمریکا و آینده این کشور احساس می‌کند، در جمع دمکرات‌ها حاضر شده و در مقابل ترامپ، از بایدن حمایت کرده است. این ترکیب از سخنرانان در حقیقت نمادی است از طرفداران جو بایدن که توانسته برخی از مخالفان جمهوریخواه دونالد ترامپ را نیز به جمع حامیان خود اضافه کند. این انتخاب‌ها نشان می‌دهد که بایدن می‌خواهد به‌عنوان نامزد وحدت ملی برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری تلاش کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :