• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108044
+
-

ظریف: آمریکا دیگر قدرقدرت نیست

دیپلماسی
ظریف: آمریکا دیگر قدرقدرت نیست


کمتر از یک هفته بعد از شکست آمریکا در جلسه شورای امنیت و در آستانه اقدام دوم آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران،  وزیر خارجه کشورمان می‌گوید: دوران قدرقدرتی آمریکا به پایان رسیده است.
محمدجواد ظریف که پس از مدت‌ها به بهانه هفته دولت در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود، با بیان اینکه آمریکایی‌ها با برنامه‌ریزی فکر می‌کردند که می‌توانند در شورای امنیت رأی مثبت به‌دست بیاورند، اما در این مسیر ناکام ماندند، تصریح کرد: تصویب هر قطعنامه در شورای امنیت نیازمند ۹ رأی مثبت است؛ درحالی‌که این قطعنامه به غیراز خود آمریکایی‌ها یک رأی آورد و این نشان داد که با وجود تلاش‌های زیاد، آمریکا توانست نقطه‌نظرات خود را تنها به یک کشور تحمیل کند.
ظریف با اشاره به رأی مخالف چین و روسیه به قطعنامه پیشنهادی آمریکا یادآور شد: این قطعنامه نیاز به وتو نداشت؛ زیرا ۹ کشور به آن رأی مثبت نداده بودند و با خود آمریکایی‌ها تنها 2کشور به آن رأی مثبت دادند، ۲کشور رأی مخالف دادند و ۱۱رأی ممتنع. این در تاریخ ۷۵ساله شورای امنیت امری بی‌سابقه بود. وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: آمریکا برای تحریم‌های تسلیحاتی ایران از خرداد سال گذشته یک قطعنامه با ۳۵ بند آماده کرده بود و همزمان با آن با وجود شیوع بیماری کرونا وزیر خارجه آمریکا و برایان هوک (مسئول سابق گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا) در سایر کشورهای منطقه و اروپا به‌دنبال تصویب این قطعنامه بودند، اما ناتوانی خود را به خوبی نشان دادند.
ظریف با اشاره به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس و درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: در این راستا حتی به کشورهای همسایه و مسلمان ایران در منطقه فشار آوردند که با صدور بیانیه‌ای خواستار تحریم تسلیحاتی ایران شوند؛ درحالی‌که برخی از کشورهای اسلامی منطقه به ما اعلام کردند که این موضع رسمی ما نیست.
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: با توجه به شرایطی که آمریکایی‌ها دیدند، هفته گذشته آنها قطعنامه ۳۵‌بندی را به ۴‌بند تغییر دادند، اما باز هم مواضع کشورهای عضو باعث شد که در زمان رأی‌گیری در شورای امنیت، این قطعنامه تنها ۲رأی مثبت به‌دست بیاورد.
پس از شکست آمریکا در صدور قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که هفته بعد برای فعال کردن مکانیسم ماشه اقدام می‌کند. براساس این ایده، آمریکا قصد دارد براساس ماده 37برجام با ادعای نقض برجام توسط ایران خواهان بازگشت قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران شود؛ اقدامی که به‌دلیل خروج آمریکا از برجام از طرف جامعه بین‌المللی تقبیح شده است و به جز رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه سایر کشورها ازجمله اروپایی‌ها تأکید می‌کنند آمریکا به‌دلیل خروج از برجام نمی‌تواند مدعی برجام شود، با این حال اصرار آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه یا اسنپ‌بک به یک مناقشه حقوقی در شورای امنیت تبدیل شده و روزهای پیش رو آبستن تحولاتی در سطح شورای امنیت خواهد بود.


مکث
جنازه برجام آمریکا را شکست داد


وزیر امور خارجه 5سال بعد از برجام و درحالی‌که با خروج آمریکا از برجام عملا این توافق از حیزانتفاع ساقط شده است با اشاره به رأی‌گیری اخیر شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: این رأی‌گیری بازهم نشان داد، جنازه برجام آمریکا را شکست داد؛ چون کشورها احساس می‌کنند آمریکا با از بین بردن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر جامعه جهانی ایستاده است. ظریف بیان کرد: این دفعه نیز آمریکایی‌ها نشان دادند که دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و در گردابی که خود به‌وجود آورده‌اند، خود را گرفتار کرده‌اند و حتی آقای ترامپ پس از خروج از برجام گفته است که من اگر بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شوم، ایرانی‌ها را پای میز مذاکره می‌آورم.

این خبر را به اشتراک بگذارید