• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107998
+
-

اعتبار 50 میلیون یورویی فاضلاب اهواز محقق نشد

آخرین خبر
اعتبار 50 میلیون یورویی فاضلاب اهواز محقق نشد

سیده زهرا عباسی-  خبرنگار

سال گذشته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی از منابع صندوق توسعه ملی برای رفع و اصلاح مشکلات فاضلاب شهر اهواز خبر داد؛ اعتباری که طی چند روز گذشته پرداخت نیمی از آن به خزانه ابلاغ شد، اما نقدینگی واریز شده برای شرکت آبفای خوزستان نصف این مبلغ هم نمی‌شود.
مدیرعامل آبفای خوزستان در توضیح خبر منتشرشده به همشهری می‌گوید: «قرار بود از صندوق ذخیره ارزی با موافقت مقام معظم رهبری مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه پساب اهواز اختصاص یابد. مبلغ ۵۰ میلیون یورو امسال و بقیه اعتبار سال بعد اختصاص خواهد یافت. سازمان برنامه و بودجه نامه ابلاغ اعتبار را امضا کرد، اما خزانه نقدینگی را کامل به حساب آبفای خوزستان واریز نکرده است.»
«علیرضا حقیقی‌پور» در این باره تصریح می‌کند: «270 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت آبفا واریز شده است. ابتدا تصور می‌کردیم این رقم بر اساس یورو 10-12 هزارتومانی محاسبه شده است. اما پیگیری‌ها نشان داد خزانه، یورو را 15 هزار تومان محاسبه کرده است که بر اساس آن باید 750 میلیارد تومان به خوزستان اختصاص می‌یافت، اما خزانه با کسر 25 درصد از همه ردیف‌ها این مبلغ را به 560 میلیارد تومان کاهش داده و از این رقم هم فقط 270 میلیارد تومان واریز شده است.»
او از پیگیری برای اصلاح این اعتبار از طریق وزارت نیرو‏،‌ استانداری خوزستان و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ « ما اعتبار واریز شده را قبول نداریم و پیگیر اصلاح آن هستیم.»
حقیقی‌پور 3 هدف را برای شیوه هزینه این اعتبار برمی‌شمرد‌ و می‌افزاید: «اولین هدف ما ایجاد 60 کیلومتر کلکتورهای اصلی تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز است تا به 115 متر مکعب ظرفیت تصفیه در این مرکز برسیم. همچنین بعد از هزینه این اعتبار نصف فاضلاب ورودی به کارون کاهش می‌یابد. مورد سوم هم بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های پمپاژ است. 13 ایستگاه و 10 ایستگاه جدید ایجاد می‌شود که در نتیجه آن 100 منهول پمپ جمع‌آوری خواهد شد.»
او مهم‌ترین مشکل فعلی اهواز را ریختن فاضلاب به کارون می‌داند و ادامه می‌دهد:‌ «تعداد بالای منهول پمپ‌ها هم موجب می‌شود سطح فاضلاب همیشه بالا باشد و با کوچکترین اتفاقی فاضلاب در خیابان‌ها سرریز شود که با اجرای کلکتورها و کاهش منهول‌پمپ‌ها از پس‌زدگی فاضلاب جلوگیری می‌شود.»
به گزارش گروه ایرانشهر، طرح فاضلاب اهواز سال ۱۳۷۵ تصویب و در سال‌های ۸۲ و ۹۲ بازنگری شده است و طبق جمع‌بندی صورت‌گرفته با وزارت نیرو قرار است همین طرح جامع که آخرین بازنگری آن مربوط به سال ۹۲ بوده، اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید