• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107996
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxMNr
+
-

تنهایی یک سر مربی

از مدیرعامل تا تدارکات و حتی رسانه‌ها؛ فرهاد مجیدی در چند جبهه می‌جنگد؟

بهروز رسایلی

تا جایی که به اخراج محمد دانشگر از استقلال مربوط می‌شود، قطعا بخش قابل توجهی از افکار عمومی به سرمربی آبی‌ها حق می‌دهند. اصلا برخورد حرفه‌ای یعنی همین و هواداران فوتبال در ایران هم به‌تدریج آموخته‌اند در چنین مواقعی از کادرفنی حمایت کنند. تازه خود دانشگر هم نه از نظر فنی چنان جایگاه رفیعی دارد که مردم پشتش بایستند و نه از نظر اخلاقی آنقدر ممتاز و درجه یک بوده که اخراجش موجب ناراحتی و تعجب شود. حتی خبر برخورد انضباطی با فرشید باقری که ساعتی بعد منتشر شد هم خیلی عجیب و غریب نیست. به هر حال همه این مسائل در تیم پیش می‌آید و شاید گاهی مربی ناچار شود همزمان چند بازیکن را تنبیه کند. داستان مجیدی اما از جایی کم‌کم نگران‌کننده می‌شود که ناگهان خبر می‌رسد او به پر و پای مدد جباری، تدارکات تیم هم پیچیده است. صدالبته هرگز نباید بی‌خبر قضاوت کرد. ممکن است تدارکات تیم هم مشکلاتی داشته که صدای فرهاد را درآورده، اما هنر سرمربی باید مدیریت کردن چنین فضایی باشد، نه اینکه کار به جایی بکشد که عضوی در این جایگاه، بعد از 30 سال علیه کادرفنی مصاحبه کند و تیتر شود.

کمی آهسته‌تر
به‌نظر می‌رسد فرهاد مجیدی در مورد جایگاه خودش در استقلال دچار یک سوءتفاهم جدی است. او به‌عنوان یک مربی تازه‌کار، چیزی فراتر از حداکثر اختیارات ممکن را می‌خواهد. در این سال‌ها برخی مربیان نامدار خارجی به فوتبال ایران آمدند که با توجه به رزومه و محبوبیت‌شان دامنه وسیع و نامتعارفی از اختیارات را طلب کردند، اما مجیدی در این مورد حتی روی دست کی‌روش، برانکو و استراماچونی بلند شده است. کی‌روش با همه بدخلقی‌هایش تا روزی که در ایران بود لااقل به رئیس فدراسیون به‌عنوان مافوق مستقیمش احترام می‌گذاشت، برانکو هم مدیران باشگاه پرسپولیس را «رئیس» صدا می‌زد. مجیدی اما در بدو حضور سعادتمند به‌عنوان مدیرعامل استقلال علیه او پست اعتراضی گذاشت و بعدتر هم در مواردی همچون بازگرداندن مدیر رسانه‌ای و... عملا سرخود و مستقل عمل کرد. این مسائل در یک ساختار حرفه‌ای به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. موضوع فقط هم به مجیدی محدود نمی‌شود؛ چه اینکه وقتی یحیی گل‌محمدی هم علیه رسول‌پناه شورید، رفتار ضد‌ساختار او را به نقد کشیدیم. در پرسپولیس اما، گل‌محمدی حداقل مسائل داخل رختکن را کنترل می‌کند؛ برخلاف استقلال که مشکل فرهاد با یکی مثل مدد جباری هم در این ابعاد رسانه‌ای می‌شود.

خوش‌تیپ گوشت تلخ!
دیسیپلین و اقتدار خیلی فرق می‌کند با گوشت‌تلخی و قهر و غضب دایمی. فرهاد مجیدی نمی‌تواند مدیرعامل باشگاه را نادیده بگیرد، کادر اجرایی تیمش را به ستوه بیاورد، مدام با بازیکنان در بیفتد، به اهداف مجهول «هیس» نشان بدهد و بدون هیچ دلیلی از مصاحبه با رسانه‌ها سر باز بزند. استراماچونی یک‌بار اوایل حضورش در استقلال در یک نشست خبری غیبت کرد و بعد 20بار از این بابت عذر خواست. فرهاد اما حکایت دیگری دارد. این گوشت‌تلخی و ترشرویی شاید مانع از دستیابی او به اهدافش، در دنیای مربیگری شود. شاید او در برخی خشم گرفتن‌هایش حق هم داشته باشد، اما «یک نفر علیه همه» داستان خطرناکی است.

اخراجی‌های استقلال  عذرخواهی کردند
محمد دانشگر و فرشید باقری که با نظر مجیدی از تمرینات استقلال کنار گذاشته شده‌اند، روز گذشته در محل باشگاه حاضر شدند و در جلسه کمیته انضباطی شرکت کردند. به گزارش سایت رسمی باشگاه استقلال، در این جلسه دانشگر و باقری ضمن عذرخواهی و اذعان به اینکه در رفتارشان اشتباه کرده‌اند، اعلام داشتند که تابع تصمیم مسئولان باشگاه هستند و حاضرند با کوشش بیشتر، رفتار اشتباه خود را جبران کنند. این 2 همچنین اعلام کردند که آماده کمک کردن به استقلال در بازی‌های حساس پیش رو هستند و درصورت صلاحدید کادرفنی، برای شادی دل هواداران در زمین مسابقه همه تلاش خود را خواهند کرد. قرار است هفته آینده حکم کمیته انضباطی درخصوص این 2بازیکن صادر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید