• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107994
+
-

سنگین‌ترین حکم تاریخ علیه‌فوتبال ایران

ایران به پرداخت 174میلیارد تومان به مارک ویلموتس محکوم شد؛ فدراسیون فوتبال 10روز برای درخواست تجدیدنظر فرصت دارد که فعلا یک روز را به تکذیب خبر گذرانده است!

سنگین‌ترین حکم تاریخ علیه‌فوتبال ایران

حکم شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران روز گذشته صادر شد. در نامه فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت رقمی در حدود 6.5میلیون یورو محکوم شده که بی‌تردید یکی از سنگین‌ترین احکام در تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود. جالب اینکه نخستین اقدام مسئولان فوتبال ایران بعد از انتشار این خبر، تکذیب آن بود! اما متن نامه فیفا که روز گذشته در سایت‌ها منتشر شد، نشان می‌داد خبر کاملا صحت دارد و مسئولان فدراسیون به‌جای تکذیب خبر باید به فکر استفاده از فرصت کوتاهی باشند که برای درخواست تجدیدنظر به آنها داده شده است.

  متن نامه؛ 6.137میلیون به‌اضافه 5درصد سود
در نامه‌ فیفا، حکم صادرشده از سوی روی فرمیر (قاضی هلندی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان) خطاب به فدراسیون فوتبال ایران (خوانده پرونده) و لودویک دلشات، رضا شاه‌منصوری و علی ملیح‌زاده (وکلای فدراسیون فوتبال) اعلام شده است. براساس این حکم، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باید مبلغ 6میلیون و 137هزار و 500یورو غرامت بابت نقض قرارداد به‌علاوه 5درصد سود از تاریخ 21ژانویه‌2020 تا تاریخ پرداخت کامل به ویلموتس بپردازد. این مبلغ به‌علاوه 5درصد سود آن تا این لحظه به 6میلیون و 443هزار یورو رسیده است که رقم بسیار سنگینی برای فوتبال ایران خواهد بود. در ادامه این حکم آمده درصورتی که مبالغ یادشده به‌علاوه سود مقرر، ظرف 30روز به خواهان پرداخت نشود و جزئیات مربوط به پرداخت در بانک معتبر در اختیار خواهان قرار نگیرد، پرونده به کمیته انضباطی فیفا ارجاع داده خواهد شد و هزینه‌های دادرسی به مبلغ 5هزار فرانک سوئیس باید از سوی خوانده به فیفا پرداخت شود. فدراسیون فوتبال ایران برای درخواست تجدیدنظر فقط 10روز فرصت دارد و آنطور که در نامه فیفا آمده، درصورت عدم‌ثبت چنین درخواستی تا مهلت مقرر، یعنی حکم صادرشده لازم‌الاجرا می‌شود.

  174میلیارد، تا این لحظه
به این ترتیب مجموع پولی که فدراسیون فوتبال ایران طبق این حکم باید بپردازد با توجه به قیمت ارز هم‌اکنون حدود 174میلیارد تومان خواهد بود. برخلاف آنچه به اشتباه در برخی ‌سایت‌ها اعلام شده بود، مهلت ایران برای پرداخت این پول نه 6ماه بلکه یک‌ماه خواهد بود. فدراسیون فوتبال ایران 10روز برای درخواست تجدیدنظر و 30روز برای پرداخت پول فرصت دارد. اما کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون روز گذشته در نخستین واکنش به انتشار این حکم، اعلام کرد هنوز هیچ نامه‌ای در این مورد از فیفا دریافت نکرده است. این ادعا ساعاتی بعد با انتشار متن کامل نامه زیر سؤال رفت و حالا فدراسیون فوتبال در فرصت کوتاه باقیمانده باید فکری برای پرداخت این رقم سنگین و یا گرفتن تخفیف از خواهان داشته باشد. پرداخت 174میلیارد تومان بابت یک سرمربی که فقط 6بازی روی نیمکت ایران نشست، یکی از فاجعه‌بارترین شکست‌های ایران در تاریخ شکایت‌های مربیان خارجی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید