• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107992
+
-

صعود اراک، به یاد فردوسی‌پور و احمدی‌بیغش

در روز آخر لیگ یک فوتبال ایران، همشهری‌های رسول خطیبی که ناگهان فوتبال برای‌شان اهمیت پیدا کرده بود، به او کمک کردند تا تیمش را به لیگ‌برتر بیاورد

روز آخر لیگ ‌یک در ظاهر همان جوری شد که باید می‌شد. 2 تیم علم و ادب تبریز و داماش گیلان، با وجود اینکه انگیزه‌ای نداشتند، جانانه مقابل مس کرمان و آلومینیوم اراک جنگیدند. داماش فقط یک گل خورد و اراک را جان به لب کرد، علم و ادب هم گرچه 3گل خورد اما اجازه نداد مس به هدفش که پیروزی با 4گل اختلاف بود، برسد.
به این ترتیب، پس از مس رفسنجان که صعودش از قبل قطعی شده بود، آلومینیوم اراک هم با 63امتیاز به‌عنوان تیم دوم به لیگ‌برتر صعود کرد. این در حالی بود که مس کرمان هم 63امتیازی شد و برای صعود تنها به یک گل بیشتر نیاز داشت.
همه ماجرا اما به این خوبی و خوشی نبود. علم و ادب در شرایطی مقابل تیم قدرتمند مس کرمان تنها 3گل خورد، که بسیاری از بازی‌های این فصل را به تیم‌های ضعیف‌تر با گل‌های بیشتر باخته بود. آنها حتی از ملوان هم که تا روز آخر کاندیدای سقوط بود 7گل خورده بودند. برخی از اخبار غیررسمی حاکی از آن است که مسئولان تیم آلومینیوم اراک به‌ویژه رسول خطیبی، سرمربی تبریزی این تیم، در یک هفته گذشته به بازیکنان علم و ادب وعده پاداش چشمگیر داده بودند.
ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود. چند نفر از بازیکنان اصلی علم و ادب هم که در ماه‌های گذشته به حالت اعتراض تیم را ترک کرده بودند، ناگهان در بازی آخر به تیم برگشتند. وقتی هم که مس نتوانست گل چهارم را بزند و با سوت داور، صعود اراک به لیگ‌برتر قطعی شد، بازیکنان علم و ادب، در زمین جشن و شادی به پا کردند. این جشن در شرایطی بود که آنها از هفته‌ها پیش‌ به لیگ 2 سقوط کرده بودند و دلیلی برای شادمانی نداشتند.

  تلویزیون باز هم مردود شد
کمتر کسی به یاد دارد که هفته آخر لیگ‌یک، این اندازه حساس شده باشد. 2 تیم هم امتیاز و تقریبا با تفاضل گل نزدیک به هم خود را در آستانه صعود به لیگ‌برتر می‌دیدند. در پایین جدول هم جنگ سقوط تا آخرین دقایق ادامه داشت. با وجود این صدا و سیما، تنها بازی اراک و داماش را پخش سراسری کرد. فاجعه جایی بود که از بازی مس و علم و ادب هیچ تصویری حتی در شبکه‌های استانی هم روی آنتن نرفت. یعنی اگر مس در دقایق پایانی یک گل دیگر به علم و ادب می‌زد، به لیگ‌برتر صعود می‌کرد درحالی‌که کسی تصویری از روز صعودش نمی‌توانست ببیند.

   بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی
عکس‌ها و ویدئوهایی که از شنبه‌شب اراک منتشر شد، ده‌ها و حتی صدها نفر را نشان می‌دهد که با صعود آلومینیوم به زمین بازی هجوم آورده‌اند و شادمانی می‌کنند. این در حالی است که قرار بود این بازی مثل بقیه رویدادهای ورزشی چند‌ماه اخیر، بدون تماشاگر برگزار شود.

   به یاد احمدی‌بیغش!
اراک چند سال پیش تا آستانه حضور در لیگ‌برتر فوتبال ایران پیش رفت. وزارت نفت می‌خواست از شر تیمداری در فوتبال راحت شود، به همین دلیل درخواست تعدادی از نمایندگان استان مرکزی را پذیرفت و قرار شد امتیاز تیم نفت تهران به این استان هدیه شود. عادل فردوسی‌پور از مخالفان این تصمیم بود. او در یکی از برنامه‌های 90با محمود احمدی بیغش، نماینده شازند، جروبحثی تاریخی کرد. جمله معروف: «آقای عزیز دین و ایمان فقط برای شما نیست» یادگار آن بگومگوی تاریخی است. عادل معتقد بود استان مرکزی لیاقت حضور در سطح اول فوتبال ایران را دارد اما نه با گرفتن سهمیه یک تیم دیگر. چند سال بعد از آن برنامه، اگرچه دیگر عادل و برنامه 90نیست، اما اراک همانگونه که او می‌گفت، روی پای خودش ایستاد و به لیگ‌برتر آمد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید