• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107936
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31K5Q
+
-

وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست آنلاین شورای امنیت گفت‌وگو کردند

فرار ترامپ از حضور در جلسه شورای امنیت

معاون وزیر امور خارجه روسیه: پیشنهاد مسکو برای برگزاری نشست سران اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت ایران و آلمان، همچنان روی میز باقی است

فرار ترامپ از حضور در جلسه شورای امنیت

3روز بعد از ناکامی تحقیر آمیز آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مقامات آمریکایی پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری یک نشست در شورای امنیت برای تبادل نظر درباره این موضوع را رد کردند. نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: آمریکا رسماً پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای برگزاری نشست آنلاین در شورای امنیت با حضور طرفین برجام را رد کرده است. آمریکایی‌ها در صددند در اقدامی پرچالش از نظر سیاسی و حقوقی مکانیسم ماشه را برای بازگشت قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران فعال کنند.
روز یکشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مایک پمپئو،  وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و براساس اعلام رسانه‌ها، محور گفت‌وگوی لاوروف و پمپئو بحث درباره پیشنهاد روسیه درخصوص برگزاری نشست سازمان ملل برای صحبت درخصوص موضوع ایران است. در همین رابطه سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که آمریکا معتقد است شورای امنیت سازمان ملل بهترین مکان برای بحث درباره تحریم تسلیحاتی ایران است.
اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که 3روز قبل شورای امنیت سازمان ملل با 11رأی ممتنع و 2رأی مخالف از مجموع 15رأی قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرده بود. از سوی دیگر رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری نشستی با حضور اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (P5) و همچنین ایران و آلمان گفت: ما تا پیش از انتخابات نشستی با پوتین نخواهیم داشت. چیزی که پوتین پیشنهاد کرده است برگزاری نشستی با حضور P5 و آلمان برای تلاش در جهت زورگویی به آمریکاست.
اظهارات اوبراین در پی این مطرح می‌شود که پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود احتمال دارد پیش از انتخابات آمریکا در نشست شرکت نکند.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات ترامپ تأکید کرد که پیشنهاد مسکو برای برگزاری نشست سران اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت ایران و آلمان، حتی پس از اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا، همچنان روی میز باقی است و شرایط کنونی مستلزم آن است که این اجلاس به تعویق نیفتد. 24مرداد‌ماه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داد تا نشست آنلاینی با حضور رهبران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، به‌علاوه آلمان و ایران برگزار شود تا در جریان آن، اقدامات برای جلوگیری از تشدید رویارویی درباره مسائل پیرامون ایران مورد بررسی قرار گیرد و از وخامت اوضاع در منطقه خلیج‌فارس و امکان بروز درگیری نظامی جلوگیری شود.
پیشنهاد روسیه به جز آمریکا که با آن مخالفت کرده، با استقبال سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل همراه شده بود. دیروز «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین اعلام کرد از پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای تشکیل نشست فوق‌العاده شورای امنیت با حضور ایران و آلمان، حمایت می‌کنیم. او همچنین به واشنگتن هشدار داد به تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران پایان دهد و به مسیر صحیح تصمیمات شورای امنیت بازگردد.
سفارت انگلیس در روسیه هم روز جمعه اعلام کرد که دولت بریتانیا از پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره برگزاری نشست سران 5 عضو شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کند و آنها حاضرند جزئیات این مسئله را با مقامات مسکو در میان گذاشته و بررسی کنند.
کاخ الیزه فرانسه نیز خبر داد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آماده مشارکت در نشست مجازی پیشنهادشده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره تحریم تسلیحاتی ایران است. در بیانیه کاخ الیزه آمده بود: «آمادگی خودمان را برای حضور اعلام می‌کنیم. ما خودمان هم قبلاً طرح‌هایی در همین راستا پیشنهاد کرده‌ایم.» حسن روحانی و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه 10روز قبل با هم تلفنی درباره برجام صحبت کرده بودند.
جزئیاتی از پیشنهاد فرانسه در این‌باره منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد اشاره الیزه به برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته است که در آن زمان، مکرون تلاش زیادی برای برگزاری نشست سران ایران و 1+5 در نیویورک انجام داد و در آن زمان ترامپ هم با این نشست موافق بود اما حسن روحانی حضور در نشست سران ایران و 1+5 را مشروط به لغو تحریم‌های برجامی از طرف آمریکا کرد و به همین دلیل در نیویورک نشستی برگزار نشد.

   ظریف: دستگاه دیپلماسی آمریکا غیرحرفه‌ای است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه و در چهارمین سخنرانی زنده اینستاگرامی خود از سلسله نشست‌های «جهان درحال گذار»، به شکست قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اشاره کرد و این ناکامی را نتیجه شکل‌گیری تغییراتی در روابط بین‌الملل دانست. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در سخنرانی خود، به طرح مباحث جلسات پیش و تغییر مراکز قدرت از غرب به شرق پرداخت و گفت: نه غرب، بلکه آمریکا نیروی تئوری‌ساز و شکل‌دهنده روابط بین‌المللی است. وی با طرح این پرسش که چرا انحصار غرب در حال پایان یافتن است، افزود: آمریکا در جریان جنگ سرد مجبور بود که در موارد فراوان به حق وتو متوسل شود. ظریف با اشاره به اینکه آمریکا را تنها یک کشور در جلسه اخیر شورای امنیت درخصوص قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همراهی کرد، این رخداد را ناشی از تغییرات اساسی در روابط بین‌الملل دانست. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا هم می‌تواند اشتباه محاسباتی انجام دهد. با قطعنامه 35پاراگرافی هم یک رأی همراهی‌اش کرد و با قطعنامه 4پاراگرافی هم یک رأی. وزیر امور خارجه آمریکا مجبور است که از دومینیکن برای همراهی خواهش کند. ظریف استکبار و غیرحرفه‌ای‌گری را از دیگر نقاط ضعف دستگاه دیپلماسی آمریکا دانست که در انتصابات وزارتخانه امور خارجه آن کشور نمود داشته است. وی گفت: دیگر آنچه در دنیا رخ می‌دهد ناشی از تعامل قدرت‌های بزرگ نیست. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان در واقع وارد عصر پساغرب شده است، گفت: دیگر آنچه در دنیا رخ می‌دهد ناشی از تعامل قدرت‌های بزرگ نیست. ظریف با اشاره به روند آستانه برای حل مسئله سوریه گفت: در ابتدا همه با روند آستانه مخالف بودند چرا که غرب عادت کرده  فکر کند تنها منبع ایجاد صلح است. در آفریقا هم وضع مشابهی است و اتحادیه آفریقا در رسیدگی به مشکلات گوناگون موفق‌تر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید