• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107830
+
-

نزول بورس عمیق‌ترشد

دیروز بیش از 17میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد و جمع کل نزول در 5 روز اخیر به 52میلیارد دلار رسید


روند نزولی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بازار سهام دیروز 4.7درصد نزول کرد و بیش از 17میلیارد دلار دیگر از ارزش بازار سهام کاسته شد. این نزول‌ها که دیروز وارد پنجمین روز خود شد موجی از نگرانی را در میان سهامداران ایجاد کرده و حتی واکنش رئیس‌جمهوری و برخی نمایندگان مجلس را درپی داشت.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی شاخص کل بورس تهران که از روز دوشنبه آغاز شده در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با یک نزول سنگین 4.7درصد افت کرد و بیش از 375هزار میلیارد تومان معادل 17میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد. با این مقدار نزول، از روز دوشنبه تاکنون بیش از 1130هزار میلیارد تومان معادل 52میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شده است. این موج نزولی عمیق منجر به آشفتگی سهامداران تازه‌وارد در بورس شده است و حتی فضای شبکه‌های اجتماعی محل رویارویی سهامداران پریشان‌خاطر و عرضه اتهام زنی به یکدیگر شده است؛ بااین‌حال انگشت اصلی اتهام به سمت دولت نشانه رفته است. برخی سهامداران علت نزول بورس را انتشار خبر عرضه نشدن صندوق دارا دوم در روز دوشنبه و برخی دیگر آغاز دور دوم معاملات سهام عدالت می‌دانند. در شبکه‌های مجازی فهرستی از نظرات غیرکارشناسی از دلایل نزول بورس اعلام می‌شود اما فصل مشترک همه اظهارنظرها نقش دولت در نوسان‌های بورس است. همین موضوع منجر شد تا دیروز سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در توییتی بنویسد: اتفاقاتی که در بورس در حال رقم خوردن است، عادی نیست. دولت باید جواب منطقی برای این وضعیت داشته باشد. نمی‌شود سهامداران خرد را که عمدتاً اقشار عادی مردمی هستند به بورس کشاند و تا 30درصد سرمایه آنان را پودر کرد.

از بورس حمایت می‌کنیم
به‌دنبال افزایش انتقادها نسبت به عملکرد بورس در بازار سرمایه و دامنه‌دار شدن نگرانی‌ها نسبت به نزول بورس دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به این موضوع واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه سیاست دولت تقویت بورس است گفت: کارشناسان بازار سرمایه نوسانات تصحیح‌کننده در بورس را عادی و طبیعی می‌دانند اما درعین‌حال باید از ناهماهنگی در اظهارنظرها و اقدامات اجتناب شود.
او با اشاره به تصمیم دولت در اجرای سیاست تقویت بورس گفت: عرضه‌های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی‌های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته با نظم و استمرار تداوم خواهد یافت و نباید در این موضوع هیچ کندی و تعللی صورت بگیرد.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم فراهم کردن زمینه افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و کمک به جهش تولید، تقویت بازار سرمایه را ازجمله راه‌های تحقق این هدف برشمرد و افزود: بازار سرمایه ظرفیت قابل‌توجهی برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال دارد.

دفاع سازمان بورس از دولت
همزمان با اظهارنظر رئیس‌جمهوری یک مقام مسئول در سازمان بورس هم از نقش و عملکرد دولت در بازار سرمایه دفاع کرد و گفت: دولت و مجلس به‌طور مستمر پیگیر وضعیت بازار سرمایه هستند.
محمدحسن ابراهیمی‌سروعلیا، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با رد شایعه عدم‌حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه گفت: رئیس‌جمهور از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت به عمل آورده و نمایندگان مجلس نیز به‌صورت مستمر پیگیر وضعیت این بازار هستند. روند نزولی شاخص بخشی از فرایند طبیعی بازار برای اصلاح قیمت‌ها است و متغیر منفی خاصی در اقتصاد وجود ندارد.
او افزود: اکنون متغیر منفی خاصی در اقتصاد وجود ندارد که بخواهد منجر به روند نزولی شدید شاخص شود و آنچه شاهد هستیم بخشی از فرایند طبیعی بازار برای اصلاح قیمت‌ها است. بازار سرمایه متشکل از روندهای صعودی و نزولی است و این مسئله به‌طور پیوسته اتفاق می‌افتد. او تأکید کرد: بااین‌حال، برخی سهامداران تازه‌وارد که در روزهای صعودی بازار به آن پیوسته‌اند، تجربه روندهای نزولی را نداشته و با مشاهده کاهش قیمت سهام اقدام به فروش می‌کنند که این شیوه هیجانی به نفع آنان نیست. به‌طورمعمول در این شرایط برخی حرفه‌ای‌ها اقدام به خرید سهام هم می‌کنند.

پیشنهاد تشکیل شورای مالی
همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره نزول بورس یک نماینده دیگر مجلس هم با انتقاد از تشتت آرا در نظام تصمیم‌گیری که منجر به نزول بازار سهام شد پیشنهاد کرد برای افزایش هماهنگی در نظام تصمیم‌گیری یک شورای ثبات مالی تشکیل شود. احسان خاندوزی در توییتی نوشت: هفته قبل با یک اظهارنظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد. امروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی، منفی‌تر شد. نوسان و ریسک در ذات بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاستگذار و شکست هماهنگی باشد. پیشنهادم برای الاکلنگ بانک و بورس، تشکیل شورای ثبات مالی بر فراز 2 بازار است.
روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار هم این ناهماهنگی در نظام تصمیم‌گیری را تأیید و عاملی برای نزول بازار سهام دانست و گفت: طی هفته اخیر مسائل ایجاد شده بین وزیر نفت و اقتصاد همگی باعث شد مشکلات دارا دوم رقم بخورد. او ادامه داد: نکته مهمی که مسئولان درخصوص بازار سرمایه نمی‌دانند این است که بورس علاقه‌مند به ثبات و منطق بوده و مایل است با این رویه ثابت اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کند. به‌گفته او افزایش نرخ سود بانکی به این معنا است که سیاستگذاران از ماهیت سرمایه‌گذاری و اصل اعتماد بی‌اطلاع هستند.



فصل مشترک همه اظهارنظرها در‌باره بورس، نقش دولت در نوسان‌های این بازار است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در واکنش به انتقادها می‌گوید: کارشناسان بازار سرمایه نوسانات تصحیح کننده در بورس را عادی و طبیعی می‌دانند؛ اما درعین‌حال باید از ناهماهنگی در اظهارنظرها و اقدامات اجتناب شود


این خبر را به اشتراک بگذارید