• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107827
+
-

گزارش تفریغ بودجه سال97 شهر تهران به تصویب شورای شهر رسید

حرکت مالی شهرداری بر مدار بودجه

نام 3 فعال رسا‌نه‌ای بر خیابان‌های پایتخت نقش بست

شورا
حرکت مالی شهرداری بر مدار بودجه


مجید جباری ـ خبر‌نگار

در روزی که پارلمان شهری پایتخت نام 3فعال رسانه‌ای را بر 3معبر شهر حک کرد، گزارش حسابرسی نخستین بودجه مدیریت شهری دوره پنجم در حضور پیروز حناچی، شهردار و با «کمترین مغایرت» و «تخلف آشکار» به تأیید اکثریت قاطع اعضای شورای شهر رسید. به این ترتیب، مهر تأیید بازوی نظارتی مدیریت شهری پایتخت نشان داد که درآمد و هزینه‌ شهرداری تهران در سال نخست دوره پنجم در مجموع منطبق بر بودجه مصوب شورا بوده است.
اما دویست‌وسی‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران، دیروز با سخنان محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا شروع شد؛ با نطق پیش از دستور بهاره آروین و تصمیمش مبنی برکناره‌گیری از حضور در هیأت‌رئیسه سال آخر شورا ادامه پیدا کرد تا در نهایت شورای شهر 2دستور جلسه نامگذاری معابر و بررسی گزارش تفریغ بودجه را در دستور کار قرار دهد.
در نخستین دستور جلسه‌ دیروز، شورای شهر ادامه بررسی صورتجلسه پنجاه‌وسومین جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران را از سر گرفت. اعضای شورا به پیشنهاد کمیسیون نامگذاری، مبنی بر تغییر نام خیابان مهرداد جنوبی به نام سهیل گوهری و کوچه قائم‌مقام فراهانی به نام روح‌الله رجایی از فعالان حوزه رسانه که اخیرا به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌ بودند، رأی دادند.
ابتدای جلسه، پیشنهاد نامگذاری میدان بی‌نام، واقع در منطقه6، به‌نام عنایت‌الله گلستانه، روزنامه‌نگار و وقایع‌نگار مورد بررسی قرار گرفت و محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری این پیشنهاد را بنا به درخواست تعدادی از روزنامه‌نگاران و خانواده گلستانه دانست که کمیسیون با آن موافقت کرده بود.
در ادامه، این پیشنهاد به بحث و بررسی گذاشته شد اما درنهایت این پیشنهاد با ۱۶رأی موافق به تصویب اعضا رسید. در پیشنهاد دوم، نامگذاری خیابان مهرداد جنوبی واقع در منطقه3 به‌نام سهیل گوهری، فعال رسانه‌ای و از کارشناسان کمیته ورزش شورای شهر تهران مطرح شد که بعد از توضیحات محمدجواد حق شناس و بررسی اعضاء در نهایت، این پیشنهاد هم با رأی اکثریت شورا همراه شد.
در ادامه جلسه پیشنهاد نامگذاری کوچه قائم‌مقام فراهانی، واقع در منطقه3 به‌نام روح‌الله رجایی، سردبیر روزنامه جام‌جم که چندی پیش به‌دلیل ابتلا به کرونا درگذشت، مورد بررسی قرار گرفت. این پیشنهاد نیز با 14رأی موافق به‌تصویب اعضا رسید.

مهر تأیید شورا پای گزارش حسابرسی 
در ادامه دویست و سی‌ویکمین جلسه شورا، بررسی گزارش تفریغ بودجه سال97 در دستور کار قرار گرفت و بعد از توضیحات حسابرس ویژه شورا، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه شهرداری تهران در سال۹۷ را ارائه کرد. او در این‌باره گفت: «تفریغ بودجه سال1397 شهرداری تهران براساس نظام نظارت مالی 3سطحی پیش‌بینی شده در ماده۴۴ آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، وظیفه نظارت مالی بعد از خرج در شهرداری‌ها برعهده حسابرسان داخلی شهرداری، که از کارکنان ثابت شهرداری هستند، حسابرسان وزارت کشور و همچنین حسابرسان مستقل و منتخب شوراهای اسلامی شهر واگذار شده است.» او اضافه کرد: «تصویب تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته شهرداری با توجه به مفاد ماده۶۷ قانون شهرداری‌ها انجام می‌شود. این تنها محمل قانونی نظارتی جدی است، که شورا را قادر می‌سازد با بررسی تفریغ بودجه شهرداری، از یک طرف درآمدهای وصولی قطعی را با اقلام پیش‌بینی‌شده در بودجه مصوب مقایسه و تجزیه و تحلیل کند و در برنامه‌ریزی‌های سال آتی مورد استفاده قرار دهد. ضمن اینکه این گزارش از طرف دیگر تجاوز پرداخت هزینه از اعتبارات مصوب و رعایت ماده۷۹ قانون شهرداری را کنترل می‌کند.»
فراهانی تأکید کرد: «کمیته بودجه و نظارت مالی پس از دریافت گزارش حسابرس منتخب نسبت به بررسی گزارش اقدام و گزارش تفریغ را به‌صورت مشروط با وضع 19تکلیف برای شهرداری و یک‌تکلیف برای شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب به صحن شورا ارائه کرد.»

واکنش اعضا به گزارش تفریغ بودجه
بعد از قرائت گزارش، اعضای شورا به بیان سؤالات خود در این خصوص پرداختند. سیدمحمود میرلوحی گفت: «همانطور که در گزارش حسابرسی آمده، 1600میلیارد تومان خارج  از وظایف شهرداری هزینه شده؛ این در حالی است که بودجه غیرنقد عملیاتی نمی‌شود. بحث دریافت سهم دولت که بالغ بر 800میلیارد تومان بوده نیز آورده نشده و تلاش کافی نیز برای تحقق آن صورت نگرفته است.»
محمد سالاری هم در ادامه گفت: «سؤال مهم در گزارش این است که چرا عملکرد ریالی با عملکرد مقداری، یکجا دیده نشده و مورد مقایسه قرار نگرفته است. ما زمانی می‌توانیم تفریغ انجام دهیم که عملکرد ریالی و عملکرد مقداری با هم مقایسه شود.» در ادامه مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اظهار کرد: «گزارش تفریغ موافق و مخالف ندارد و این گزارش تصویری از عملکرد دخل و خرج شهرداری است، که حسابرس ارائه می‌دهد.» سید ابراهیم امینی اما گفت: «شورای شهر باید گزارش را به کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های فرعی ارجاع دهد، تا گزارش جامعی تهیه و سپس در شورا قرائت شود.» زهرا‌نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورا اما در ادامه گفت: «طبق گزارش تفریغ، بالغ بر 1652میلیارد تومان خارج از وظیفه شهرداری هزینه شده که در موارد 19گانه مطرح شده اما توضیحی در این خصوص داده نشده است. به همین‌خاطر این گزارش قابلیت تصویب ندارد.» ناهید خداکرمی هم گفت: «انتظار می‌رفت این 19مورد بررسی قرار گرفته و به آن پاسخ داده می‌شد.» محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در این باره گفت:« گزارش تفریغ بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۷کمترین مغایرت را با بودجه تصویبی داشته است و نباید با برخی صحبت ها فعالیت شهرداری را زیر سوال برد.»

تخلف آشکاری وجود ندارد 
سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هم در این جلسه، گزارش تفریغ بودجه97 شهرداری تهران را فاقد تخلف آشکار در نحوه اجرای تبصره‌ها و ردیف بودجه سال1397 دانست و پیشنهاد کرد: «از آنجایی که تخلف آشکاری در نحوه اجرای تبصره‌ها و ردیف بودجه سال1397 وجود ندارد، اعضا به گزارش تفریغ سال۹۷ رأی مثبت دهند. در این گزارش یک بند تکلیف مدیریتی برای اعضای شورا و 19بند آن متوجه شهرداری است.»بعد از بحث و بررسی اعضای شورای شهر، گزارش تفریغ بودجه سال97 شهرداری تهران به‌تصویب اکثریت اعضای شورای شهر رسید.


طرح ترافیک نیازمند تصمیم کارشناسی است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نزدیک‌شدن به پاییز و شروع پدیده اینورژن (وارونگی دما) گفت: «باید یک تیم متخصص با بررسی وضعیت شهر آمارها و اطلاعات درباره اجرای طرح ترافیک تصمیم بگیرند.» محسن هاشمی‌رفسنجانی‌ در جمع خبرنگاران به تصویب گزارش تفریغ بودجه هم اشاره کرد و گفت: «یکی از اقدامات مهم شوراهای شهر تصویب بودجه سالانه است. شورا باید بر عملکرد این بودجه نیز در شهرداری نظارت کند و مجددا عملکرد شهرداری را در مواجهه با بودجه از نظر کمی و مالی به تصویب برساند.»  رئیس شورای شهر تهران درباره اجرای طرح ترافیک از اول شهریور، گفت: «ستاد ملی مقابله با کرونا از شهرداری خواسته بود که به‌مدت یک هفته و بعد از آن هم تا آخر مردادماه طرح را اجرا نکند که هم شهرداری و هم پلیس این مسئله را قبول کردند. اما قرار بود گزارش‌هایی از سطح شهر در مورد تأثیر اجرا‌نشدن طرح ترافیک همچون تأثیرش در مترو و اتوبوس، اضافه‌شدن سفرها و غیره احصا‌ شود و تا الان هم به این حس رسیده‌ایم که عدم‌اجرای طرح ترافیک نه‌تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه موجب آلودگی هوا و ترافیک نیز شده ‌و این در حالی است که ما در آستانه پاییز و پدیده اینورژن هوا قرار داریم که باید یک تیم متخصص با بررسی وضعیت شهر آمارها و اطلاعات را تحلیل کنند.» 


گزارش حسابرسی ۹۰درصد شرکت‌ها مطلوب است

شهردار تهران با حضور در شورای شهر تهران در جریان بررسی تفریغ بودجه سال۱۳۹۷ از اختصاص ۷۰درصد بودجه شهرداری در شرکت‌ها خبر داد.پیروز حناچی در جریان بررسی تفریغ بودجه سال۱۳۹۷ در جلسه شورای شهر تهران، سالگرد ورود آزادگان دفاع‌مقدس به کشور و واقعه ۲۸مرداد را که یکی از نقاط عطف تاریخی ایران بوده، گرامی داشت و به تذکر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اشاره کرد و گفت: «تذکر مهندس الویری تذکر به جایی بود. ۷۰درصد بودجه شهرداری در شرکت‌ها هزینه می‌شود و بررسی بودجه شرکت‌ها تأثیر خوبی در ارائه به‌موقع تفریغ بودجه شهرداری دارد.» او ادامه داد: «انضباط مالی شرکت‌ها تأثیر مستقیمی در تفریغ بودجه شهرداری دارد. امسال می‌توانیم گزارش دهیم ۸۵درصد شورای سازمان‌ها تشکیل شده که شامل ۳۷واحد است. هنوز ۷شرکت، انجمن‌هایشان برگزار نشده که شامل ۱۵درصد است و سازمان‌ها‌ و شرکت‌هایی که موفق به کسب نظر مکتوب شدند، ۳۴درصد هستند و ۹۰درصد شرکت‌ها نیز موفق شدند عملکرد مطلوبی داشته باشند.» شهردار تهران اضافه کرد: «در سال۹۷ بودجه مصوب در شهرداری معادل ۱۷هزارو۴۲۹ میلیارد تومان بود که پس از طی سال مالی۹۷ درنهایت ۱۶هزارو۴۲۴میلیارد تومان عملکرد در بخش مصارف و هزینه‌ها نشان‌دهنده تحقق ۹۴درصدی بودجه است.» حناچی خاطرنشان کرد: «همکاران من در معاونت مالی و اقتصادی بر اصلاح و بهبود مورد نظر شورا تأکید دارند و امیدواریم با مشارکت شورا و شهرداری انضباط مالی برقرار شود. شهردار تهران همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران به اجرای طرح ترافیک هم اشاره کرد و در پاسخ به خبرنگاران گفت: «براساس تصویب شورای ترافیک از اول شهریور این طرح اجرا می‌شود و نیازی به تصویب ستاد کرونا نیست.»




بهاره آروین ضمن ارائه گزارشی از 3سال حضور در هیأت رئیسه شورای شهر تهران، از تصمیمش برای کناره‌گیری از هیأت رئیسه شورا خبرداد.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران که دیروز در نطق پیش از دستورش در صحن شورای شهر سخن می‌گفت، بیان کرد: «در پنجمین دوره شورای شهر تهران، شفاف‌ترین نهاد پارلمانی در ایران را شاهد بوده‌ایم و در 3سال گذشته، با پیگیری اعضای هیأت رئیسه و همراهی مؤثر اعضای شورا، اقدامات مهمی در جهت شفافیت شورا انجام شده است.»
او گفت: «راه‌اندازی سامانه گردش طرح‌ها و لوایح به‌منظور الکترونیک و نظام‌مند‌کردن فرایند بررسی طرح‌ها، لوایح، انتشار عمومی و به‌روز دستور جلسات شورای شهر به‌همراه ضمائم روی وب‌سایت شورا از آن‌جمله اقدامات صورت‌گرفته است. همچنین پیگیری پخش زنده جلسات صحن به‌صورت منظم و فراگیر در وب‌سایت شورا و ارتقای کیفیت آن، راه‌اندازی سیستم نوبت‌گیری الکترونیکی و شفاف، تهیه مشروح مذاکرات شورا و انتشار عمومی و استاندارد آن به همراه آرای موافق و مخالف در رأی‌گیری‌های انجام‌شده، به همراه انتشار صورت‌جلسات در وب‌سایت شورا از دیگر اقدامات انجام‌شده در این دوره از شورای شهر تهران است.»
به‌گفته او، راه‌اندازی و به‌کارگیری سیستم رأی‌گیری الکترونیکی نیز از دیگر اقدامات دوره پنجم شورای شهر تهران است که امکان ثبت سیستماتیک آرا‌ و انتشار و نمایش عمومی آن را برای همه اعضای شورا و حاضران در صحن فراهم کرده است.»
آروین ادامه داد: «همه این اقدامات نه فقط برای اولین‌بار در شورای شهر تهران بلکه برای اولین‌بار در کشور انجام شده است و می‌تواند الگویی برای دیگر نهادهای شورایی و پارلمانی به‌ویژه مجلس شورای اسلامی باشد.»
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «هدف اول و آخر من از حضور در هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران به سرانجام رساندن همین اقدامات به‌منظور تحقق یکی از محورهای چهارگانه طرح شهرداری تمام‌شیشه‌ای یعنی تحقق شفافیت در خود شورای شهر بود که با همت و پیگیری و همراهی اعضا به سرانجام رسید. امروز وقت آن است که در آخرین سال فعالیت شورای پنجم، این جایگاه در اختیار همکاران دیگر قرار گیرد.»
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: «گسترش و افزایش مطالبه‌گری عمومی پیگیرانه و مستمر جامعه مدنی، شفافیت به‌وجود آمده در میان‌مدت و بلندمدت ثمرات خود را در بهبود کیفیت سیاستگذاری در شورای شهر پایتخت عیان خواهد کرد. از همان سال اول که هر دو منشی هیأت‌رئیسه از میان خانم‌ها انتخاب شدند، همواره این نگرانی و دغدغه را داشتم که فرودستی جنسیتی ناشی از پس‌زمینه‌های فرهنگی با قرار‌گرفتن خانم‌ها در جایگاه منشی تشدید شود و زمینه‌ساز تعمیق کلیشه‌های جنسیتی شود.»
آروین گفت: «با وجود این دغدغه، تصمیم گرفتم تحقق شفافیت را نسبت به پیگیری مطالبات ناظر بر رفع تبعیض و نابرابری‌های جنسیتی در اولویت قرار دهم که نمی‌دانم اشتباه کرده‌ام یا نه، ولی به هر حال انسان در سیاست ناگزیر از چنین تصمیم‌گیری‌هایی است تا بتواند به اهداف مختلف اولویت دهد.»


تذکر
تأخیر در ارائه گزارش تفریغ بودجه


مرتضی الویری: ‌شهرداری پایتخت مکلف است تا آخرین روز دی ماه بودجه سالانه خود را پیشنهاد کند و رسیدگی و تصویب بودجه تا قبل از اسفند انجام گیرد. همچنین شهرداری باید تفریغ بودجه هر سال را تا آخر اردیبهشت سال بعد انجام دهد و انجمن مربوطه تا آخر خرداد آن را رسیدگی و تصویب کند. با توجه به محدودیت زمانی جهت بررسی تفریغ بودجه، شهرداری تهران باید در اسرع وقت نسبت به این موضوع (تفریغ بودجه98) اقدام کند.


تذکر
ضرورت توجه به‌نظر شورایاران در نامگذاری معابر


احمد مسجدجامعی: دیروز جلسه‌ای با شورایاران داشته‌ایم و باز هم موضوع نظرخواهی از شورایاران برای انتخاب نام معابر مطرح شد. آنها گفتند در جلسات متعدد گفته‌اید که از توفیقات این شورا،  استفاده از شورایاری‌ها برای تغییر نام خیابان‌هاست. در آبان‌ماه سال گذشته این درخواست با امضای ۱۰نفر از اعضای شورا مطرح و قرار شد این موارد اصلاح شود اما با گذشت ۹‌ماه اتفاقی نیفتاده است. با وجود اینکه براساس آیین‌نامه حداکثر مدت زمان بررسی لوایح و طرح‌ها یک‌ماه است، ولی این درخواست مسکوت مانده است. تا به‌حال چندین بار در این‌باره تذکر داده‌ام. عمر شورا تمام شد، پس چه زمانی می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ این حقوق شهروندی است که در تغییر نام یک محله باسابقه به‌نظر شورایاران احترام بگذاریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید