• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107763
+
-

ترامپ، داد اوباما رادرآورد

ترامپ، داد اوباما رادرآورد

اظهارنظرهای نگران‌کننده دونالد ترامپ درباره قطع بودجه اداره پست آمریکا برای اثرگذاری بر رای‌گیری پستی مردم، موجودیت انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را در پاییز به خطر انداخته و بسیاری را وحشت‌زده کرده است. یکی از سنگین‌وزن‌ترین منتقدان این رویکرد ترامپ، باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست که در مصاحبه‌ای که جمعه منتشر شده، جانشین خود را متهم کرده که می‌خواهد خدمات پستی آمریکا را به زانو دربیاورد.

عملکرد اداره پست آمریکا ازآن‌رو بسیار اهمیت دارد که بسیاری از رای‌دهندگان، به‌خصوص دمکرات‌ها، به‌خاطر شرایط همه‌گیری کرونا در آمریکا تصمیم دارند آرای خود را در انتخابات پیش‌رو از طریق پست ارسال کنند.
ترامپ پنجشنبه گفته است که جلوی بودجه اضطراری پست آمریکا را می‌گیرد تا مطمئن شود که اداره پست نخواهد توانست «میلیون‌ها میلیون رأی را دریافت کند.»
اوباما که برخلاف رویه پیشین خود در سال‌های گذشته، در ماه‌های اخیر به‌صورت علنی علیه ترامپ صحبت می‌کند، در گفت‌وگو با پادکست دیود پلوف، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی خود از قانونگذاران و مردم آمریکا خواسته که از درستی انتخابات آمریکا دفاع کنند.
اوباما در پاسخ به صحبت‌های ترامپ، جمهوریخواهان را متهم کرده که سال‌ها تلاش می‌کردند تا به هر روش ممکن، جلوی شمرده شدن آرای مردم را بگیرند. او به قوانینی مانند قانون تعیین هویت رای‌دهندگان که جمهوریخواهان سال‌ها دنبال آن بودند اشاره کرده اما گفته است تهدید ترامپ، «درتاریخ مدرن آمریکا بی‌نظیر است.»
ترامپ مدت‌هاست اینطور مطرح می‌کند که رأی‌گیری پستی ممکن است به فساد و خرابکاری در انتخابات منجر شود. با این حال هیچ مدرک مستندی درباره اینکه این نوع رای‌گیری مفسده‌انگیز باشد وجود ندارد. نکته جالب مخالفت ترامپ با این نوع رای‌گیری این است که خود او بارها از این طریق رأی داده است.
اوباما درباره صحبت‌های ترامپ گفته است: «چیزی که هرگز قبلا ندیده‌ایم این است که رئیس‌جمهور می‌گوید می‌خواهم تلاش کنم تا خدمات پستی را به زانو دربیاورم تا مردم را به رای‌دهی ترغیب کنم. ما هرگز قبلا چنین چیزی ندیده‌ایم. ما هرگز انتخاباتی هم نداشته‌ایم که در میانه یک همه‌گیری کشنده برگزار شده باشد. در چنین شرایطی، چیزی که من را نگران می‌کند این است که چطور باید از درستی پروسه انتخابات محافظت کنیم؟ چطور باید مطمئن شویم که رأی مردم شمرده می‌شود؟»
رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌رو، با تلاش‌های دمکرات‌ها برای تصویب بودجه اضطراری اداره پست مخالفت کرده است. او البته با گروکشی از دمکرات‌ها گفته است تنها درصورتی این لایحه را وتو نخواهد کرد که بخشی از بسته حمایتی مورد نظر جمهوریخواهان برای مقابله با شرایط کرونا باشد. دمکرات‌ها امیدوارند با تصویب این لایحه، اطمینان پیدا کنند که اداره پست در شرایطی که همه‌گیری کرونا بسیاری از مردم را از ترس آلودگی خانه‌نشین کرده است به‌موقع آرای آنها را به مقامات برسانند. با اینکه رای‌گیری پستی از زمان جنگ داخلی آمریکا مرسوم بوده امسال آمریکا شاهد رکوردشکنی در این زمینه خواهد شد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، براساس نظرسنجی‌ها در آمریکا، حدود سه‌چهارم جمهوریخواهان می‌خواهند به‌صورت حضوری رأی بدهند درحالی‌که بیش از نیمی از رای‌دهندگان دمکرات برای رای‌گیری پستی برنامه‌ریزی کرده‌اند.
صحبت‌های اخیر ترامپ، به‌نظر ادامه رویکرد قدیمی دولت او برای تضعیف اداره پست این کشور به شمار می‌رود. رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها تمامی اعضای هیأت مدیره اداره پست فدرال، که برخی از آنها از زمان کلینتون در این سمت بوده‌اند را تغییر داده، که یکی از چهره‌های جنجالی نزدیک به‌خود را به‌عنوان رئیس اداره پست منصوب کرده است. لویی دیجوی، که از حامیان مالی سرشناس جمهوریخواهان است، متهم است که با خرید سهام اداره پست در یکی از شرکت‌های خصوصی خود و همینطور خرید سهام آمازون، رقیب اداره پست آمریکا، دچار تضاد منافع است و صلاحیت ریاست اداره پست آمریکا را ندارد.
نگرانی‌ها درباره عملکرد اداره پست آمریکا، در پی افشای نامه این اداره به ایالات آمریکا که جمعه علنی شد بیشتر هم شده است. اداره پست آمریکا در این نامه هشدار داده که نمی‌تواند بسته‌های پستی انتخاباتی را در روزهایی که ایالات در این کشور به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند، تحویل بدهد.
برخی در آمریکا دولت ترامپ را متهم کرده‌اند که با همکاری دی‌جوی، سرعت انتقال بسته‌های پستی را به‌صورت عامدانه کم کرده‌ تا در انتخابات اخلال ایجاد کنند.
اخلال در رای‌گیری پستی، می‌تواند واکنشی به کاهش شدید محبوبیت ترامپ در میان رای‌دهندگان آمریکایی باشد. جو بایدن نامزد دمکرات‌ها در انتخابات هفته به هفته در نظرسنجی‌ها فاصله‌اش را با ترامپ بیشتر می‌کند و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که برنده قطعی انتخابات پاییز خواهد بود. در آخرین نظرسنجی در سطح ملی که توسط ان‌پی‌آر-پی‌بی‌اس انجام شده، فاصله 2 نفر 2 رقمی شده است. در این نظرسنجی، 53درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که در انتخابات به بایدن رأی خواهند داد درحالی‌که ترامپ انتخاب تنها 42درصد آنها بوده است. بایدن تا همین خرداد گذشته، تنها 8درصد از ترامپ پیش بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید