• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107724
+
-

6G در دستور کار تحقیقات فناوری

با اینکه اکثر مردم جهان هنوز امکان استفاده از تکنولوژی 5G را پیدا نکرده‌اند، مراحل تحقیقاتی 6G از سوی پژوهشگران در حال انجام است

موبایل
6G در دستور کار تحقیقات فناوری

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

 به‌تازگی اپراتور چینی چایناموبایل با انتشار گزارش عملکرد مالی‌اش اعلام کرده تعداد مشترکین 5G این اپراتور از 70میلیون نفر گذشته است. پیش‌بینی جهانی این است که تا پایان سال۲۰۲۰ تعداد کاربران نسل پنجم موبایل به ۱۹۰میلیون نفر در جهان برسد.
این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که طی چند سال آینده نسل پنجم ارتباطات موبایل در دنیا فراگیر خواهد شد و همانطور که زمانی 4G جای گوشی‌های 3G را گرفت تا چند وقت دیگر شاید خبری از دستگاه‌های نسل چهارم هم نباشد و همه به نسل پنجم مهاجرت کنند. هنوز اما تکنولوژی 5G وارد بسیاری از کشورها نشده، ولی صحبت از 6G در سرخط بعضی از اخبار دیده می‌شود. آنطور که گفته می‌شود، 6G تا یک دهه دیگر قابل بهره‌برداری خواهد بود و اکنون در مراحل تحقیقاتی به‌سر می‌برد. بعضی از منابع می‌گویند که اگر همه کارها آماده باشد و زیرساخت‌ها فراهم شود، این تکنولوژی تا سال2028 در دسترس خواهد بود.
براساس گزارش‌های منتشر شده این تکنولوژی چیزی شبیه 5G است. با این تفاوت که سرعت و پهنای باند آن بیشتر و تأخیر آن کمتر است. پژوهشگران می‌گویند 6G فراتر از شبکه «سیمی» خواهد بود و هر دستگاه نقش یک آنتن را ایفا می‌کند که از یک شبکه‌ ازدحام‌زدایی شده، بهره می‌برد و دیگر یک اپراتور مخابراتی واحد شبکه‌ها را کنترل نخواهد کرد. در 6G سرعت دیتای بالاتر و تأخیر کمتر باعث می‌شود ارتباط دستگاه به دستگاه به شکلی آنی برقرار شود. با ظهور 6G اتومبیل‌های خودران، پهپادها و شهرهای هوشمند، در مقایسه با 5G بیشتر بهبود می‌یابند و شاید این تکنولوژی بتواند ایده‌های علمی-تخیلی مانند ادغام ذهن‌ با کامپیوتر و بهبود چشمگیر سیستم‌های کنترل لمسی را هم امکان‌پذیر کند. درواقع این تکنولوژی پشتیبانی بلادرنگ از تفکرات انسانی و اعمال را از طریق گجت‌های پوشیدنی و مایکرودیوایس‌هایی که روی بدن انسان قرار می‌گیرند، در محیط سایبری امکان‌پذیر خواهد کرد. درست است که ما هنوز منتظر 5G در اواسط سال2020 هستیم، اما 6G قرار نیست فقط سرعت را بهبود بخشد.

برای نسل ششم زود نیست؟
سونگیون چوی، رئیس مرکز تحقیقات ارتباطات پیشرفته سامسونگ می‌گوید: اگرچه تجاری‌سازی‌ 5G هنوز در مرحله اولیه خود است، اما آمادگی برای آغاز 6G به هیچ عنوان زود نیست؛ زیرا معمولاً از زمان شروع تحقیقات تا تجاری‌سازی‌ نسل جدیدی از فناوری ارتباطات حدود 10سال طول می‌کشد. او ادامه می‌دهد: 3دسته از الزامات وجود دارند که باید برای تحقق خدمات 6G مهیا شوند. این الزامات شامل عملکرد، معماری و قابلیت اطمینان است.چوی می‌گوید که این شرکت امسال تحقیقات خود درباره 6G را در «مقیاس کامل» آغاز خواهد کرد. 

   بخشی از الزامات عملیاتی 6G
 حداکثر سرعت داده 1000Gbps (گیگابیت بر ثانیه)
 تأخیر کمتر از 100میکروثانیه (یا 0.1میلی ثانیه)
این مقادیر حدود 50برابر حداکثر سرعت داده و یک‌دهم‌ زمان تأخیر تکنولوژی 5G در بهترین شرایط است.
 دوبرابر بهره‌وری انرژی 4G و قابلیت اطمینان فوق‌العاده برای خطاهای داده نزدیک به صفر 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید