• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107690
+
-

مجلس در جایگاه شاکی

روابط عمومی مجلس اعلام کرده در برابر تخریب جایگاه مجلس ساکت نمی‌نشیند

مجلس
مجلس در جایگاه شاکی

ادعای رشوه 65میلیاردی همچنان شاخ و برگ بازمی‌کند؛ ادعایی که مصطفی میرسلیم، رقیب اصولگرای محمدباقر قالیباف آن را طرح کرده و مدعی شده در مجلس دهم و در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دوران قالیباف، یکی از نمایندگان رشوه 65میلیارد تومانی دریافت کرده تا مانع از تصویب این تحقیق و تفحص در بهارستان شود. بعد از آنکه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت یکی از نمایندگان سابق مجلس در ارتباط با این پرونده خبر داد، 3 روزنامه‌نگار اسنادی را علیه قالیباف منتشر کردند که بلافاصله با شکایت مدیرکل روابط عمومی مجلس همراه شد.
علیرضا شریفی، مدیرکل روابط عمومی مجلس در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: «سکوت در برابر تخریب جایگاه مجلس جفا به رأی مردم است. نباید با تابلوی روزنامه‌نگاری، عدالتخواهی و یا نمایندگی خود را از پیگیری تهمت مصون بدانند. امروز علیه تخریب‌کنندگان به قوه قضاییه دادخواست داده شده و امیدواریم این بار تعللی در برخورد قانونی نباشد.»
میلاد گودرزی، یکی از خبرنگارانی که در این‌باره از او شکایت شده، وجاهت این شکایت را زیر سؤال برد و در توییتی خطاب به مدیرکل روابط عمومی مجلس نوشت: شاید بر شما حرجی نباشد اما آیا بخش حقوقی مجلس نمی‌داند صلاحیت طرح دعوی درمورد اتهامی که به شهرداری و شخص قالیباف وارد شده است را ندارد؟ علی‌القاعده آقای قالیباف یا وکیل شخصی‌شان باید در دفتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت را ثبت می‌کردند. ساعاتی بعد از توییت پرمناقشه مدیرکل روابط عمومی مجلس، سیدمحمود رضوی، مشاور فرهنگی قالیباف در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «بیش از 3سال است هرچه دلشان خواسته گفتند و سکوت کردیم. آنقدر تخریب‌ها گسترده شده که برخی در جبهه انقلاب هم دچار تردید شده‌اند. نکند حق با باند تخریب است که ما سکوت کرده‌ایم! شکایت حق قانونی و هم‌اکنون بهترین راه است تا قوه قضاییه حق و باطل را مشخص کند.»
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست اخیرش با خبرنگاران گفت که یک نماینده پیشین مجلس در ارتباط با پرونده رشوه 65میلیارد تومانی شهرداری تهران بازداشت شده است. او گفته بود هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده و مطمئن باشید ما در رسیدگی‌ها آنچه از تخلفات به دستمان برسد، رسیدگی خواهیم کرد و حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

رشوه 65میلیاردی از کجا آمد؟
پیش‌تر محمدسعید احدیان، مشاور رسانه‌ای قالیباف از پیگیری قضایی ادعای مصطفی میرسلیم هم خبر داده بود. داستان رشوه 65میلیاردی شهرداری سابق تهران به ادعای مصطفی میرسلیم، نماینده تهران بازمی‌گردد. او ششم خردادماه گذشته مدعی شد که در جریان تلاش مجلس دهم برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، «رایزنی‌های پشت پرده» صورت گرفته تا این کار انجام نشود و یکی از نمایندگان رشوه 65میلیارد تومانی دریافت کرده تا مانع از تصویب آن در بهارستان شود. میرسلیم همواره تأکید کرده است که تمامی اسناد مرتبط با این رشوه را به قوه قضاییه ارائه کرده است.
ادعای میرسلیم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی داشت و جمعی از مسئولان را به واکنش واداشت. درهمین فضا بود که محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس به میدان آمد و در حساب توییتری‌اش نوشت:«معنی ندارد چون کسی را جدی نمی‌گیرند برای دیده شدن یک روز با بی‌بی‌سی مصاحبه کند و روزی دیگر تهمت بزند. مسئولان قضایی در حال پیگیری تهمت‌های ناروای آقای میرسلیم به رئیس و برخی دیگر از نمایندگان مجلس هستند. منتظر اعلام نتیجه فوری دستگاه قضایی هستیم.»
بعد از این پیگیری قضایی مصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با ارگان مطبوعاتی حزب متبوعش - موتلفه اسلامی- با تأکید بر اینکه مردم درخصوص عملکرد شهرداری در دوران قالیباف سؤال دارند، گفت: زیرنظر آقای قالیباف در دوران مسئولیت‌هایش اشتباهات مهمی رخ داده که به‌موقع به ایشان تذکر کتبی و شفاهی داده‌ام و باید اصلاح می‌شد و به اینجا نمی‌رسید که جانشین مورد اعتماد ایشان دستگیر و گرفتار شود و بسیاری از مدیران شهرداری درگیر مفاسد شوند.
چندی پیش احمد توکلی، رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای سرگشاده به میرسلیم خواستار دریافت اسناد و مدارک شد و تأکید کرد: درست بودن یا نادرست بودن چنین اتهامی برای مردم و نظام اهمیت بسیار دارد. محمدرضا رضایی‌کوچی‌نژاد، رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم که میرسلیم اتهام رشوه را متوجه کمیسیون متبوع او کرده بود اخیرا از مصطفی میرسلیم به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده است.

بن‌بست تفحص از شهرداری تهران
تحقیق و تفحص از شهرداری تهران 3بار در مجلس دهم مطرح شد و هر 3 بار تصویب نشد. در آخرین بار روند کار چنان بود که بعد از رد این طرح در صحن مجلس محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دست به قلم شد و به علی لاریجانی در راس مجلس نامه نوشت و از نمایندگان تشکر کرد؛ تشکری که سبب شکل‌گیری این ابهام شد که چرا قالیباف تشکر کرده و مگر قرار بود با روند تفحص چه اموری عیان شود؟ محرک اصلی تکاپوی نمایندگان تهران برای به جریان انداختن تفحص از شهرداری تهران فاش شدن ماجرای  آنچه با عنوان املاک نجومی معروف شد  در شهرداری تهران بود که سبب شد نخستین بار دراسفند سال ۹۵ یعنی یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم این طرح در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد. پروانه‌های ساخت بی‌حساب و کتاب، انتصاب ناصحیح در شهرداری و واگذاری بی‌حساب املاک محورهای این تفحص بود. روند بررسی طرح مذکور در کمیسیون عمران به‌عنوان کمیسیون تخصصی، در نهایت منجر به تشکیل یک کمیته تخصصی شد که گزارش این کمیته، تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرد؛ گزارشی که مورد پذیرش اکثریت نمایندگان مجلس قرار گرفت و ایده تفحص از شهرداری تهران ناکام ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید