• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107671
+
-

تهدید ترامپ علیه انتخابات آمریکا

تهدید ترامپ علیه انتخابات آمریکا


«دخالت روسیه، چین و ایران در انتخابات آمریکا را رها کنید. خطرناک‌ترین تهدید برای انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه، از درون خود آمریکاست؛ از طرف مردی که قسم خورده از این انتخابات حفاظت کند. از طرف رئیس‌جمهور ایالات متحده.»
این بخشی از تحلیل سی‌ان‌ان درباره تحولات این روزهای آمریکا در آستانه یکی از جنجالی‌ترین رأی‌گیری‌های این کشور است. دونالد ترامپ که هر روز درنظرسنجی‌های انتخاباتی از رقیب دمکراتش عقب‌تر می‌افتد، درحالی‌که با بدترین بحران بهداشتی سلامتی 100سال اخیر روبه‌روست و زمین اقتصاد را از دست داده، به‌شدت در تلاش است تا انتخابات را از اعتبار بیندازد؛ انتخاباتی که ممکن است به خروج او از کاخ سفید منجر شود.
ترامپ روز پنجشنبه در یکی از صریح‌ترین اظهارنظراتش علیه انتخابات گفت: اگر این یک انتخابات صادقانه و منصفانه نباشد، مردم باید واقعا درباره‌اش سخت و طولانی فکر کنند. اشاره او به آماده‌شدن تیم‌های حقوقی برای انجام شکایت قضایی بعد از روز انتخابات است.
رأی‌گیری پستی یکی از اصلی‌ترین جبهه‌های رویارویی ترامپ با سیستم رأی‌گیری در انتخابات آبان‌ماه است. او به صراحت گفته که بودجه خدمات پستی آمریکا را محدود می‌کند تا جلوی کارکردن رأی پستی و ایمیلی را بگیرد. ادعای او این است که این مدل رأی‌گیری دچار اختلال و همراه با احتمال تقلب است. رأی پستی و ایمیلی در انتخابات امسال آمریکا از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است مورد استفاده تعداد بیشتری از رأی‌دهندگانی قرار گیرد که از بیم کرونا پای صندوق‌های رأی حاضر نمی‌شوند.
ترامپ روز پنجشنبه از این هم فراتر رفته و درباره صلاحیت کامالا هریس، معاون جو بایدن تردیدهایی را مطرح کرد. پاسخ بایدن به این سخنان ترامپ این بود: او انتخابات را نمی‌خواهد.
تلاش گسترده ترامپ برای متقاعد کردن رأی‌دهندگان آمریکایی به اینکه انتخاباتی که او در آن شکست بخورد، انتخابات سالمی نیست، بسیار خطرناک‌تر از طرحی برای خروج آبرومندانه از کاخ سفید است. رأی‌دهندگان به ترامپ و رسانه‌های محافظه‌کار طرفدار او نشان داده‌اند وقتی چراغ سبز از طرف او صادر شود، دیگر نگرانی از حمله به هنجارها و اصول قانون اساسی آمریکا و همچنین نهادهای قانونی ندارند. به این ترتیب می‌توان گفت تمایلات ضددمکراتیک ترامپ لزوما بر ضد ‌او و به زیانش تمام نمی‌شود زیرا گروهی از آمریکایی‌ها 4 سال پیش هم به‌عنوان یک مرد قوی به او رأی دادند.
ترامپ اینجا هم ثابت کرده که سود شخصی خود را به منافع ملی و سلامت نظام سیاسی آمریکا ترجیح می‌دهد. اگر او در انتخابات شکست بخورد و مدعی ناسالم‌بودن رأی‌گیری شود، مشروعیت نتیجه انتخابات را برای میلیون‌ها رأی‌دهنده حامی‌اش از بین خواهد برد. در چنین شرایطی، امید به اینکه دولت جو بایدن بتواند ملت دوقطبی شده و جامعه متفرق آمریکا را دوباره متحد کند و بر بحران‌ها فایق شود، کمرنگ خواهد شد. به‌ویژه آنکه آمریکا اکنون با بحران کرونا روبه‌روست. این بی‌اعتمادی به انتخابات می‌تواند تا سال‌ها میان رأی‌دهندگان و جریانات راست آمریکا باقی بماند. از سوی دیگر این احساس که ترامپ می‌خواهد ریاست‌جمهوری دمکراتیک و مشروع را تخریب کند، خشم لیبرال‌ها را برمی‌انگیزد و بر بحران سیاسی ملی کنونی کشور بنزین می‌ریزد.
هرچه به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، ترامپ بر این تنش و بر تردیدها درباره سالم‌بودن انتخابات می‌افزاید. این تنش از نظر پایگاه رأی ترامپ، به نفع اوست.
مناقشه انتخاباتی سال 2020آمریکا بسیار فراتر و جدی‌تر و پربسامدتر از دعوای انتخاباتی جورج بوش و ال‌گور در سال 2000خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید