• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107654
+
-

کرونا X علم

  در خواست سازمان بهداشت جهانی برای اتحاد
سازمان بهداشت جهانی کشورها را به سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری برای تحقیق روی واکسن و درمان کووید-19ترغیب کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی پاندمی کروناویروس، به اعتقاد مقامات سازمان بهداشت جهانی این سرمایه‌گذاری بسیار راحت‌تر و هوشمندانه‌تر از از هدر رفتن تریلیون‌ها دلار برای تبعات این پاندمی جهانی است. این سازمان به‌عنوان رهبر برنامه شتاب‌دهنده ACT (دسترسی به ابزار کووید-  19 با نام علمی ACT-Accelerator یک همکاری جهانی مهم برای تسریع در توسعه، تولید و دسترسی عادلانه به آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسن‌های کووید-19است) از کشورها می‌خواهد تا در این برنامه سرمایه‌گذاری کنند. «تدروس ادهانوم» دبیر کل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: این بهترین محرک اقتصادی برای سرمایه‌گذاری جهانیان است. تامین بودجه ACT-Accelerator با 3/31میلیارد دلار، در مقایسه با راه‌حل‌های جایگزین، مبلغ ناچیزی است. در شرایطی که اقتصاد دنیا به‌دلیل هجوم این ویروس به‌شدت شکننده شده است، سرمایه‌گذاری در برنامه مهم شتاب‌دهنده ACT برای اقتصاد دنیا حیاتی است. به اعتقاد او بهتر است که کشورهای مختلف دنیا برای دستیابی به یک راه‌حل درمانی برای کووید-19دست به‌کار شوند تا اینکه منتظر شوند و میلیاردها دلار برای خرید واکسن از کشوری دیگر هزینه کنند.

  کووید-19به اندازه آنفلوآنزای اسپانیایی کشنده است
مقایسه اطلاعات 2 پاندمی بزرگ دنیا با فاصله‌ای به اندازه بیش از یک قرن، شاید یک کار غیرممکن باشد اما یک تجزیه و تحلیل جدید که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است نشان می‌دهد که معیارهای مشخصی مقایسه پاندمی آنفلوآنزای اسپانیایی سال 1918را با پاندمی فعلی جهان امکان‌پذیر کرده است و در نهایت نتیجه نشان می‌دهد که کووید-19به اندازه آنفلوآنزای اسپانیایی کشنده‌تر است.
به گزارش نیواطلس، در سال‌های 1918تا 1920حدود یک سوم از جمعیت جهان به ویروس آنفلوآنزایH1N1 مبتلا شدند و ده‌ها میلیون نفر نیز از دنیا رفتند. این یکی از بدترین بیماری‌های همه‌گیری بود که دنیا به‌خود دید. محققان این تحقیق میزان مرگ‌ومیر ماهانه پایه را محاسبه کردند. چالش بزرگ در این مطالعه جدید یافتن یک مرجع مؤثر برای مقایسه این دو اتفاق دراماتیک با یکدیگر بود. مقایسه مستقیم دو ویروس به‌دلیل مداخلات و تکامل علم پزشکی که بی‌شک 100سال پیش وجود نداشته است غیرممکن بود. بنابراین تیم تحقیقاتی میزان مرگ‌ومیر در دو ماهه اول شیوع هر دو بیماری را ملاک قرار دادند و آنالیزها این نتیجه را نشان داد: از هر صد هزار نفر 287مورد مرگ از ساکنان نیویورک در اوج همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی در مقایسه با 202مورد مرگ در هر صدهزار نفر طی موج اول کووید-19در مارس و آوریل ثبت شده است.

  سیگار کشیدن در اسپانیا ممنوع شد
منطقه گالیسیا اسپانیا به‌دلیل نگرانی از شیوع بالای کووید-19 سیگار کشیدن را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد. به گزارش بی‌بی سی، این قانون در اماکن عمومی که حفظ فاصله اجتماعی امکان پذیر نیست اجرا می‌شود. نخستین بار است که چنین اقدامی در این منطقه که واقع در شمال غربی اسپانیاست اجرایی می‌شود. پس از رکورد زنی اسپانیا در موارد مبتلا به کووید-19در غرب اروپا، این تصمیم از سوی مقامات گالیسیا اتخاذ شده است. تحقیقات وزارت بهداشت اسپانیا که‌ماه پیش درباره رابطه بین سیگار و افزایش انتشار ویروس کرونا منتشر شد این تصمیم را حمایت می‌کند. آمار ابتلای روزانه در اسپانیا از 150مورد در‌ماه ژوئن به بیش از 1500مورد در آگوست رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید