• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107588
+
-

کتابخانه‌های تهران این‌روزها تعطیل شده‌اند اما خدمات

بفرمایید کارگاه مجازی رایگان

بفرمایید کارگاه مجازی رایگان

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کرونا سبک زندگی ما را کاملا تغییر داده است. حالا خیلی از کارها را غیرحضوری انجام می‌دهیم؛ خرید آنلاین می‌کنیم، از خدمات الکترونیک بانک‌ها بهره می‌بریم، جلسات‌مان را غیرحضوری و در بسترهای مجازی برپا می‌کنیم و... . حالا خبر رسیده که کارگاه‌های مجازی جذابی هم این روزها توسط کتابخانه‌های تهران برگزار می‌شود که شرکت در آنها رایگان است. عنوان این کارگاه‌ها «مدرسه تابستانی دانایی» درنظر گرفته شده و در همین روزهای ابتدایی هم استقبال چشمگیری از آن صورت گرفته است. اگر می‌خواهید با این کارگاه‌ها بیشتر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

در چه زمانی؟ برای چه کسانی؟
خب شاید مهم‌ترین سؤال این باشد که این کارگاه‌ها در چه زمانی برگزار می‌شود؟ با برنامه‌ریزی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، دوره دوم برنامه‌های آموزشی غیرحضوری کتابخانه‌های عمومی تهران با عنوان مدرسه تابستانی دانایی مرداد و شهریور برگزار می‌شود. از زمان شیوع کرونا در کشور، کتابخانه‌های عمومی تهران با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و سامانه‌های آموزش آنلاین، فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی متنوعی برای گروه‌های سنی مختلف بزرگسال، کودک و نوجوان در زمینه‌های تخصصی و عمومی طرح‌ریزی و برگزار کرده است. مدرسه تابستانی دانایی هم از اوایل مرداد برای گروه‌های مختلف کودک و نوجوان، والدین و همچنین کتابداران آغاز شده است.

   چطور ثبت‌نام کنیم؟
ثبت‌نام در این کارگاه‌های مجازی رایگان کتابخانه‌های عمومی تهران، کار چندان سختی نیست. علاقه‌مندان برای شرکت در هر یک از این برنامه‌ها می‌توانند عدد کلاس مورد نظر را (در جدول این صفحه می‌توانید این اعداد را ببینید) به سامانه ۱۰۰۰۴۵۰۱۸ ارسال کنند؛ یعنی یک پیامک ساده، نخستین گام ثبت‌نام شما در مدرسه تابستانی دانایی است. فقط یک نکته را همین جا به شما بگوییم، اگر جزو کسانی هستید که عضو کتابخانه‌های عمومی هستید اولویت با شماست؛ یعنی به‌دلیل ظرفیت محدود کلاس‌ها، اولویت با اعضای کتابخانه‌های عمومی و کتابداران است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مجازی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در اینستاگرام (Instagram.com/tehranpli) مراجعه کنید.

برپایی نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه»

اگر اهل کتاب و کتابخوانی هستید و جزو اهالی رسانه هم به‌حساب می‌آیید یک خبر خوب برایتان داریم؛ قرار است به‌زودی برای نخستین بار جشنواره «کتابخوان و رسانه» برگزار شود. در نخستین گام این جشنواره هم دبیر این جشنواره توسط دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شده است. علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد با هدف ایجاد مشارکت نسل جدید و فعال حوزه رسانه و فرهنگ و هم‌افزایی با رسانه‌ها در حکمی مهدی توکلیان را به‌عنوان دبیر نخستین دوره جشنواره کتابخوان و رسانه منصوب کرده است.
معمولا جشنواره‌های مطبوعاتی بیشتر شامل آثار تولید شده در مطبوعات مکتوب و خبرگزاری‌های برخط بودند اما در این جشنواره تلاش خواهد شد آثار تولیدی مراکز استانی صدا و سیما هم در موضوعات جشنواره درنظر گرفته شود. بخش ویژه وبلاگ‌نویسی نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره خواهد بود که کتابداران سراسر کشور که آثاری را در وبلاگ‌های خود منتشر می‌کنند می‌توانند در این بخش جشنواره شرکت کنند.
در این جشنواره آثاری که در بازه زمانی ۱۷مرداد‌ماه تا ۱۷ اسفندماه که سالروز تاسیس نهاد است تولید شده‌اند می‌توانند شرکت کنند. همچنین کتابخانه‌ای که به تازگی به نام مرحوم روح‌الله رجایی از فعالان عرصه رسانه در شرق تهران نامگذاری شده، به‌عنوان دبیرخانه این جشنواره انتخاب شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید