• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107559
+
-

مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی اعتماد نداد

«نه» مجلس؛ بی‌سامانی صمت

مجلس
«نه» مجلس؛ بی‌سامانی صمت

فرزانه آیینی- خبر‌نگار

با رأی منفی مجلس به گزینه حسن روحانی برای تصدی وزارت صمت، عیان شد سایه نگاه سیاسی بهارستان در تعامل با پاستور بر ضرورت‌های اقتصادی و شعار تعامل 2قوه چربید.
تا قبل از نشست دیروز بهارستان قریب به اتفاق نمایندگان پیش‌بینی می‌کردند با توجه به سابقه حضور حسین مدرس‌خیابانی در وزارت صمت و تجربه سرپرستی 3‌ماه اخیر او بر این وزارتخانه از یک‌سو و از سوی دیگر مصادف شدن این اتفاق با سال آخر دولت روحانی و اوضاع ویژه اقتصادی کشور مسیر وزارت او را تسهیل و هموار کرده است.
اما در همان لحظات اولیه آغاز جلسه علنی مجلس و حواشی‌ای که از سوی مخالفان وزارت مدرس‌خیابانی مطرح شد نشان داد عزم مجلس همراهی با دولت در تعیین تکلیف وزارت صمت نیست؛ عدم‌همراهی‌ای که به‌دلیل غیبت رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش به اعتراض نمادین هم بدل شد و موج مخالفت‌ها علیه دولت و وزیر پیشنهادی او را تقویت کرد.
حسن روحانی برخلاف رویه مرسوم که برای دفاع از وزرای پیشنهادی راهی بهارستان می‌شد و از آنان در قالب نطقی یک ساعته دفاع می‌کرد دیروز به سفارش ستاد کرونا در جمع نمایندگان حاضر نشد و وزیر پیشنهادی‌اش را با همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول و حسینعلی امیری معاون پارلمانی به مجلس فرستاد. عرف جلسات رأی اعتماد اینگونه است که در جلسات مشابه علاوه بر حضور رئیس‌جمهور تعداد زیادی از اعضای کابینه برای نشان دادن حسن انتخاب رئیس‌جمهور وزیر پیشنهادی را همراهی می‌کردند.
به هر روی اگرچه تا دیروز تعدادی از نمایندگان یکی پس از دیگر به‌خاطر عدم‌معرفی وزیر پیشنهادی صمت از سوی رئیس‌جمهور گلایه می‌کردند و بلاتکلیفی وزارت صمت در شرایط دشوار اقتصادی کشور را خسارت‌بار می‌دانستند یکباره وبرخلاف گمانه‌زنی‌ها گزینه اصولگرای روحانی برای سکانداری صمت را با برچسب مافیایی بودن و عدم‌توانمندی و به روز نبودن، راندند وپیغام دادند که منتظر گزینه بعدی دولت هستند. وزارت صمت از ۳ ‌ماه پیش که رضا رحمانی در پی اختلاف با رئیس‌جمهور برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به 2وزارت «صنعت ومعدن» و «تجارت و بازرگانی»، عزل شد تا دیروز با سرپرستی مدرس خیابانی اداره می‌شد، اگرچه دولت در ۳‌ماه گذشته نیز مصر بر ایده تفکیک صمت مشغول رایزنی با مجلس و نهادهای بالادستی مجلس بود اما ایده او در سال پایانی دولت نیز خریدار نداشت.حال باید دید که تدبیر جدید دولت دوازدهم برای وزارت سرگردان صمت در ماه‌های پایانی عمرش چیست؟ و بر ایده شکست خورده‌اش اصرار می‌کند یا وزیر جدیدی را به مجلس معرفی خواهد کرد؟

حمله به دولت از سنگر صمت
 در نشست دیروز بهارستان سنگر مخالفان محکم‌تر و پرشمار‌تر از مدافعان مدرس‌خیابانی بود آنها هم با مانور بر ضرورت مقابله با مافیاهای متعدد در حوزه صنعت، معدن و تجارت آتش نقدهایشان را علیه دولت چاق کردند و از سنگر صمت به دولت تاختند.
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و عباس گودرزی نماینده بروجرد از مخالفان تصدی کرسی وزارت صمت از سوی مدرس‌خیابانی بودند. اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که قرار بود در مخالفت با مدرس‌خیابانی صحبت کند، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور را هدف نقدهای تند و تیز قرار داد و گفت: « به جای اینکه به فکر جا انداختن آدم‌های خود باشید کمی به مردم فکر کنید. مراجع رسمی در مورد بازداشتی‌های فتنه نامه داده بودند و تأکید داشتند که پست و مقامی نگیرند اما شما یکی از بازداشتی‌های فتنه را در یکی از شرکت‌های بازرگانی منصوب کردید. مدیرکل شما رئیس دفتر یکی از سران فتنه است.»  عباس گودرزی دیگر مخالف مدرس‌خیابانی نیز نطقش را به تخریب دولت اختصاص داد و خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای قالیباف! این رویه اخذ رأی اعتماد را در مجلس یازدهم عوض کن. یعنی چه هر کس بخواهد رأی اعتماد بگیرد اعوان و انصار و لشکری پشت سرش راه می‌افتد، کارچاق‌کن‌ها در همین راهروهای مجلس متولد می‌شوند. تو چه کاره مملکتی که به من و دیگری زنگ می‌زنی و می‌گویی که بیا ببرمت پیش وزیر.

دست خالی موافقان
در آن سوی میدان علی بابایی کارنامی نماینده ساری، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز، سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند و سلمان ذاکر نماینده ارومیه ازجمله موافقان وزیر پیشنهادی بودند که اتفاقا آنها نقش لابی‌های مافیای خودرو را عامل هجمه به مدرس‌خیابانی می‌دانستند، چنان که سخن بردن از تکاپوی مافیای خودرو علیه مدرس‌خیابانی کلیدواژه مشترک مدافعان وزیر پیشنهادی بود، در همین راستا رسولی‌نژاد مدعی شد: برخی مدیران که مشکل داشتند و برکنار شدند حالا به‌دنبال پرونده‌سازی‌ هستند و تلاش می‌کنند مدرس‌خیابانی رأی نیاورد چراکه ایشان برخورد قاطعی با مدیرانی داشت که مشکل داشتند.وی گفت: سال آخر است و من در سال پایانی دولت سازندگی و اصلاحات در مجلس بودم. مراقب باشید جریان‌هایی می‌خواهند مجلس را تحت‌تأثیر قرار دهند. علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و میاندرود نیز در اظهاراتی مشابه با رسولی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر صنعت خودرو و فولاد دارای مشکل است باید به این نکته توجه کنیم که مافیای آنها کسانی هستند که از بیرون شما را مدیریت می‌کنند تا به مدرس‌خیابانی رأی ندهید و برای ارائه سند خودرو و فعالیت‌های ایران خودرو تلاش می‌کردند. به‌دنبال سخنان موافقان و مخالفان و در غیبت رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش نوبت به مدرس‌خیابانی رسید تا از تریبون بهارستان برنامه‌هایش را برای وزارتخانه صمت شرح دهد؛ طبیعی بود در مجلسی که مخالفان تفکیک وزارت صمت بازیگر و بازیگردان هستند، نمایندگانی که پاشنه آشیل اقتصادی دولت را نشانه گرفته‌اند و برای سر و سامان دادن به وزارت صمت، راه را بر دولت ببندند. مدرس‌‌خیابانی روز گذشته با ۱۰۴رأی موافق و ۱۴۰رأی مخالف و ۱۰رأی ممتنع نتوانست سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت شود. محمدباقر قالیباف پس از اعلام رأی نمایندگان ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر رئیس‌جمهوری باتوجه به شرایط اقتصادی نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی اقدام کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید