• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10735
+
-

گاهی مشکلات مالی رابطه عاطفی زندگی زناشویی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. آیا راه‌حل‌هایی برای غلبه بر مشکلات عاطفی وجود دارد؟

مواظب باشید «چرک کف دست» چالش زندگی‌تان نشود

مواظب باشید «چرک کف دست» چالش زندگی‌تان نشود

این روزها در تمام زندگی‌های مشترک، پول داشتن یا نداشتن تبدیل به مسئله مهمی شده است. اما آیا به صرف نداشتن پول باید اجازه بدهیم زندگی مشترک‌مان که هر خشت‌اش را با هزار خون و دل روی هم چیده‌ایم از کف‌مان برود! این راهنمایی که می‌خوانید شاید بتواند کمک‌تان کند که بدون توجه جدی به پول، رابطه عاطفی زندگی مشترک‌تان را تقویت کنید.

 

 

معقول باشید

اگر سطح توقعات معقول باشد جلوی مشکلات بعدی هم گرفته خواهد شد. فکر نکنید که بعد از ازدواج قرار است وضعیت مالی‌تان خیلی زود تغییر پیدا کند و طرف مقابل به سرعت برای مشکلات اقتصادی راهکار پیدا کند. به همین‌خاطر هم لازم است قبل از ازدواج راجع به مسائل مالی با همسرتان صحبت کنید تا به یک هدف مشترک برسید. مثلا اگر از آن دسته مردهایی هستید که مسافرت رفتن و خوشگذرانی را به پس‌اندازکردن ترجیح می‌دهید لطفا از همین اول راه و قبل از اینکه وارد زندگی مشترک شوید این مسئله را به نامزدتان بگویید. شاید او به‌شدت آدم محتاطی باشد و برخلاف شما مسافرت‌کردن را خرج اضافی بداند. در چنین شرایطی اگر خودتان را طور دیگری نشان بدهید قطعا در زندگی آینده‌تان دچار مشکل خواهید شد.

 

 

وعده‌ها یادت رفت؟

ما شاید نتوانیم متوجه جزئیات رفتار طرف مقابل شویم ولی می‌توانیم کلیات را بفهمیم. برای اینکه متوجه شویم طرف مقابل دارد وعده می‌دهد و این وعده‌ها واقعی هستند یا نه باید از داشتن امکانات او مطمئن شویم. برای این کار هم علاوه بر اینکه می‌توانید از او دلیل و مدرک بخواهید یک راه‌حل دیگر هم دارید اینکه آیا کلا آدمی شعاری است؟ آیا اغلب از کلمه‌های ساده و کم خرج استفاده می‌کند یا عملا حرف‌هایش را اجرایی می‌کند؟ این رفتارها حتی در مورد مسائل کوچک‌تر و کم اهمیت‌تر از موارد مالی هم می‌تواند دیدگاهی کلی از شخصیت طرف مقابل به شما بدهد که این دیدگاه در مورد مسائل بزرگ‌تر هم می‌تواند به شما کمک کند. حالت بعدی این است که قبل از ازدواج متوجه این مسائل نشدید و حالا که وارد زندگی مشترک شده‌اید شریک زندگی‌تان تغییر برنامه داده و به وعده‌هایش عمل نمی‌کند. در مقابله با این مسئله که صادق نبودن او را نشان می‌دهد یکی از راه‌هایی که به شما کمک خواهد کرد توافق دو طرفه بر سر مراجعه به مشاور است. زوج‌ها با مراجعه به مشاور می‌توانند متوجه شوند چه مقدار از توقعاتشان معقول و چه مقدار غیرمعقول هستند و حالا باید چه کار کنند.

 

 

قهر نکنید

باید بدانیم که بعد از ازدواج همیشه مشکلاتی پیش می‌آید مخصوصا بر سر مسائل مالی. در این شرایط یکی از راهکارهایی که زوجین در مقابل این مشکلات انتخاب می‌کنند راهکارهای هیجانی است. عصبانی شدن، قهر‌کردن، زورگویی و تحمیل حرف‌ها و نظریات هر یک از طرفین به طرف مقابل ازجمله راهکارهای هیجانی است که اغلب نتیجه مناسبی به‌دست نمی‌دهد. برای همین باید به جای راهکارهای هیجانی اولویت‌های زندگی‌تان را مشخص کنید. مثلا اینکه بگویید: «برای ما صاحبخانه‌شدن اولویت و هدف است و باید طبق همین برنامه هم پیش برویم.» این اولویت‌ها به درک بیشتر زوج‌ها از هم منجر می‌شود و کمک می‌کند هر دوی آنها در یک مسیر حرکت کنند و کمتر دچار تنش شوند.

 

 

ماجرای قایق را شنیده‌اید

 یادتان باشد وقتی ازدواج می‌کنید هر دو در یک قایق هستید و هر اتفاقی که بیفتد برای هر دوی شما خواهد افتاد. بنابراین باید از کارهایی مثل مقایسه‌کردن وضعیت مالی خودتان با زوج‌های دیگر که باعث سوراخ‌کردن زیر پای همسرتان می‌شود پرهیز کنید. اگر این قایق سوراخ شود آبی که به آن وارد می‌شود هر دوی شما را دچار مشکل خواهد کرد. به همین‌خاطر است که می‌گوییم اگر دید زن و شوهرها اینطوری باشد و بدانند که هر چیزی در زندگی‌شان پیش می‌آید هر دوی آنها را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد عاقلانه‌تر و با استراتژی بهتری عمل خواهند کرد.

 

 

 امان از باورها!

باورهای زناشویی نتیجه صحبت‌ها و ارتباط پدر و مادرمان هستند. شما وقتی می‌خواهید به سفر بروید یک دید کلی در ذهن‌تان نسبت به هتلی که قرار است در آن اقامت کنید و مناظری که قرار است شاهد آنها باشید دارید. در مورد ازدواج هم همینطور است. یعنی قبل از ازدواج شما یک دید کلی نسبت به این مسئله دارید و اگر آنچه اتفاق می‌افتد با باور شما هماهنگ نباشد ممکن است فکر کنید دچار مشکل شده‌اید. نکته مهم اینجاست که باورها بعد از ازدواج به شکل «بایدها» درمی‌آیند. یعنی اگر قبلا از مادرتان شنیده بودید که همسر خوب کسی است که حتی یک لحظه هم نتواند دوری شما را تاب بیاورد، حالا و بعد از ازدواج اگر در یک مهمانی متوجه شوید که همسرتان با دوستانش هم صحبت می‌کند این مسئله به ناراحتی شما و اختلاف منجر خواهد شد. اعتقاد به خرج کردن زیاد برای کار کردن بیشتر مرد هم از همین باورها می‌آید. برای مقابله با چنین شرایطی سعی کنید باورهایتان را درست کنید و اگر تحت‌تأثیر آموزش‌های نسل‌های گذشته هستید یادتان باشد که شاید این آموزش‌ها نسبت به شرایط و زمان خودشان درست بوده باشند اما الان زمان شماست و این زندگی هم زندگی شماست. سنگ زیربنایی باورهایتان را درست بگذارید، انعطاف‌پذیر باشید و به درست پیش رفتن زندگی‌تان کمک کنید.

 

 

حساب باز کنید

زوج‌ها در کنار حساب بانکی حساب مهم‌تری هم دارند. اسم این حساب، حساب عاطفی است؛ چرا که اگر زوج‌ها به هم محبت کنند و این ابراز محبت آنقدر خوب و قوی باشد که حتی در مواجهه با شرایط بحرانی به داد آنها برسد خیلی از مشکلات حل خواهد شد. البته نکته مهم این است که گاهی روش محبت‌کردن زن و شوهرها با هم متفاوت است. مثلا خانم ترجیح می‌دهد با درست‌کردن شام مورد علاقه آقا، عشقش را به او نشان دهد درحالی‌که آقا دوست دارد مرتب جمله دوستت دارم را از همسرش بشنود؛ بنابراین وقتی حساب عاطفی شما خوب باشد بحران به هر دوی شما به‌عنوان یک واحد کل اصابت می‌کند درحالی‌که همین بحران در خانواده‌های از‌هم‌گسیخته جدا جدا به آنها می‌رسد و همین مسئله می‌تواند برایشان دردسرساز شود.

 

 

خودمان را جای او بگذاریم

خیلی وقت‌ها هم هست که همه‌‌چیز از نظر مالی خوب است و ناگهان مشکلات اقتصادی سرازیر می‌شوند. در مواجهه با این وضعیت توجه به دو نکته اساسی ضروری است؛ اول اینکه ما باید بتوانیم رفتارهای همسرمان را تا حدود زیادی بشناسیم. مثلا بدانیم که او نسبت به ما صبورتر است یا اینکه حتی کاسه صبرش زودتر لبریز می‌شود. ثانیا اینکه شناخت صحیح از همسر به پیش‌بینی و درک او منجر خواهد شد. یعنی وقتی ببینید او با رسیدن بحران مالی زود به زود و سر هیچ و پوچ از کوره در‌می‌رود و داد و بیداد راه می‌اندازد به‌جای اینکه در مقابلش گارد بگیرید و سعی در مقابله به مثل داشته باشید می‌توانید وضعیتش را درک کرده و با آرامش از او حمایت کنید. جالب است بدانید این پیش‌بینی و درک متقابل نه‌تنها به‌حساب عاطفی شما می‌افزاید که باعث تقویت بنیان خانواده‌تان نیز خواهد شد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید