• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10726
+
-

آیا می‌دانید در خانه‌تان باکتری‌ها و میکروب‌های خطرناک در محل‌هایی رشد می‌کنند که حتی فکرش را هم نمی‌کنید؟

فضاهای آلوده خانه‌ات را بشناس

فضاهای آلوده خانه‌ات را بشناس

احتمالا تا به امروز از میکروب‌هایی که گاهی آسیب‌های جدی به سلامت ما وارد می‌کنند تست هوش نگرفته‌اند و برای همین اطلاع دقیقی از سطح هوش آنها نداریم اما وقتی این مطلب را بخوانید شما هم با ما هم عقیده می‌شوید که میکروب‌ها از باهوش‌ترین جاندارانی هستند که در اطراف محیط ما زندگی می‌کنند. بنابراین در این مطلب تلاش کرده‌ایم راهکارهایی برای تمیز کردن مکان‌ها و لوازم آلوده‌ای که هنگام نظافت منزل ممکن است از چشم شما دور بماند ارائه ‌کنیم.

اسکاچ و اسفنج ظرفشویی از آن دسته وسایلی هستند که بیشتر وقت‌ها مرطوب و خیس‌اند. محفظه‌های ریزی که روی آنها قرار دارد مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌هاست. حتما بعد از شستن ظرف‌ها اسکاچ یا اسفنج را 10دقیقه در محلول ضدعفونی‌کننده قرار دهید و تا دفعه بعد که می‌خواهید آن را استفاده کنید خشک نگه‌ دارید. بهتر است ماهی یک‌بار هم آن را عوض کنید.

 

بیشتر خانم‌ها بعد از شستن ظرف‌ها، با اسکاچ ظرفشویی سینک ظرفشویی را هم می‌شویند؛ اما برای تمیز شدن سینک تنها این کار کفایت نمی‌کند. اگر می‌خواهید سینک ظرفشویی‌تان عاری از هرگونه میکروبی باشد حداقل هفته‌ای چندین بار با مواد ضدعفونی‌کننده آن را ضدعفونی کنید. بعد از تمام شدن شست‌وشو می‌توانید سینک را با یک دستمال یا حوله تمیز خشک کنید.

 

حتما شما هم هنگام شستن چاقوی آشپزخانه دسته آن را در دست‌‌تان می‌گیرد و تیغه آن را می‌شویید. هنگام شست‌وشو دقت کنید که دسته آن را هم به خوبی بشویید. نمکدان‌ها هم از آن دسته وسایلی هستند که به‌خاطر محتویاتشان کمتر شسته می‌شوند و چون مثل دسته چاقوها با دست زیاد در تماسند بسیار آلوده هستند. بعد از هر بار تمیز کردن میز غذا، نمکدان‌ها را هم با پارچه و کمی اسپری تمیزکننده تمیز کنید. بهتر است قبل از هر بار پر کردن آنها را تمیز بشویید.

 

هنگام استفاده از تخته خردکن آشپزخانه  بر اثر تماس با چاقو حین خرد کردن مواد غذایی شیارهایی روی آن ایجاد می‌شود. این منافذ مکان مناسبی برای جمع شدن ذرات ریز مواد غذایی‌ای است که روی آن خرد می‌شود؛ بنابراین هنگام شست‌وشو سعی کنید آن منافذ را به دقت بشویید و تمیز کنید.

 

معمولا زیر میزها و کمدهای پایه‌‌دار و تختخواب گردوخاک و مو و غبار زیادی جمع می‌شود که از دید ما پنهان است و کمتر برای نظافت سراغشان می‌رویم. اگر از زیر تختخواب برای نگهداری بعضی وسایل استفاده می‌کنید گرد و خاک بیشتری روی سطح وسایل انباشته می‌شود و می‌تواند در افراد مستعد آلرژی، حساسیت ایجاد کند. گرد و خاک انباشته‌شده زیر کابینت‌های آشپزخانه هم با جریان هوا جابه‌جا می‌شود و ممکن است روی مواد غذایی بنشیند؛ بنابراین هنگام نظافت، زیر کمد، تختخواب و کابینت‌ها را از قلم نیندازید.

 

معمولا خاک و گردوغبار زیادی زیر پادری‌ها انباشته می‌شود؛ به‌خصوص پادری جلوی در ورودی منزل. بیشتر افراد هم عادت دارند فقط روی پادری‌ها را جارو بکشند. هنگام نظافت منزل پادری جلوی در ورودی را به خوبی تکانده و زیر آن را جاروکشیده و تمیز کنید.

 

یکی از منابع آلودگی در خانه فرش‌ها و موکت‌ها هستند، چون غبار و گرد و خاک زیادی را به‌خود جذب می‌کنند. فرش‌ها‌ و موکت‌ها 10برابر بیشتر از سایر کفپوش‌ها سبب تجمع گرد و خاک و غبار در محیط منزل می‌شوند. لای پرزهای فرش و موکت پر است از خرده‌های مواد غذایی، سلول‌های مرده پوست، حشرات ریز و... . اگر بیشتر قسمت‌های کف خانه را با فرش پوشانده‌اید حتی‌الامکان از جاروبرقی‌ای که محفظه‌ای برای آب دارد استفاده کنید تا رطوبت آن گردوغبار را به خوبی بگیرد. بهتر است هر 2‌ماه یک‌بار فرش‌ها و موکت‌ها را با شامپوفرش بشویید و سالی 2 بار هم آنها را به‌طور کامل با آب و مواد شوینده نظافت کنید.

 

وسایل و سطوحی که بیشتر با دست تماس دارند، هم آلوده‌ترند و هم آلودگی بیشتری را انتقال می‌دهند. گوشی تلفن و کنترل تلویزیون دائما با دست ما تماس دارند و رطوبت ناشی از عرق کردن دست‌ها هنگام استفاده از آنها سبب رشد باکتری‌های زیادی روی سطوح آنها می‌شود؛ از این‌رو سعی کنید هفته‌ای یک‌بار با اسپری ضدعفونی‌کننده آنها را تمیز کنید. برای نظافت شخصی هم بهتر است بعد از هر بار استفاده از آنها دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

 

اگر در منافذ دوش حمام و سر شیر آب میکروب و باکتری وجود داشته باشد به‌علت رطوبت می‌تواند تا مدت‌ها آنجا باقی بماند و به رشد و تکثیر خود ادامه دهد؛ پس با مواد ضدعفونی‌کننده و جرم‌گیر ماهی یک‌بار سر دوش حمام و شیرهای آب را ضدعفونی کنید.

 

دست‌های ما با دستگیره‌های در، دستگیره وسایل آشپزخانه مثل گاز و یخچال و مایکروفر و کلیدهای برق نیز زیاد در تماس است و این تماس باعث می‌شود آلودگی از دست افراد مختلف به دستگیره‌ها منتقل شود و سپس به‌دست ما انتقال یابد؛ بنابراین بهتر است هر چند روز یک‌بار تمیز شوند.

 

 

هنگام شستن ظرف‌ها حتماً از دستکش استفاده کنید


اگر به هر دلیلی عادت ندارید از دستکش ظرفشویی استفاده کنید بدانید این مسئله شاید در کوتاه‌مدت مشکلی برایتان ایجاد نکند ولی در بلندمدت می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های پوستی مثل اگزما و بروز علائمی مثل خشکی، خارش و سوزش و ترک‌خوردن پوست شود؛ چون شوینده‌ها حلال‌های قوی چربی هستند و هنگامی که مستقیما با پوست دست تماس پیدا می‌کنند چربی و غشای محافظ سطح پوست را از بین می‌برند و سبب خشکی پوست می‌شوند. حتما هنگام شست‌وشوی دستی ظروف از دستکش استفاده کنید. اگر پوست دست‌تان به دستکش‌های لاستیکی حساسیت دارد زیر دستکش ظرفشویی یک دستکش نخی بپوشید.

 

 

   نکاتی برای شست‌وشوی بهتر ظروف


سعی کنید در اسرع وقت ظرف‌های کثیف را بشویید چون ظرف‌های چرب و کثیف اگر ساعات زیادی در ظرفشویی روی هم چیده شده باشد محل مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌هاست. اگر مقدار ظرف‌های کثیف زیاد است بهتر است ابتدا ظروف تمیزتر مثل لیوان‌ها، پیاله‌ها و پارچ‌ها را و آخر سر قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها را که چرب‌تر و کثیف‌تر هستند بشویید. هنگام شست‌وشوی ظرف‌ها برای از بین رفتن لکه‌های چربی و باکتری‌ها بهتر است از آب گرم و مایع مخصوص ظرفشویی استفاده کنید چون پودرهای شوینده‌ سبب ایجاد خش و لکه روی ظروف می‌شوند. پوست دست تحمل دمای بالاتر از 40درجه سانتی‌گراد را ندارد؛ بنابراین اگر ظرف‌ها خیلی کثیف و چرب هستند ظرفشویی را با آب گرم (80-70درجه سانتی‌گراد) پر کرده، ظروف را نیم ساعت در آن قرار دهید، سپس آنها را با مایع ظرفشویی شسته و با آب ولرم آبکشی کنید.

 

 

   ماشین ظرفشویی بهترین گزینه برای شستن ظرف‌ها


اگر قادر به خرید ماشین ظرفشویی هستید حتما این کار را بکنید، چون ظروف با حرارت بالا و شوینده‌های قوی شسته می‌شوند، میزان جرم‌گرفتگی و شکستن ظروف هنگام شست‌وشو کاهش می‌یابد، پوست دست‌تان با مواد شوینده تماس پیدا نمی‌کند و آسیب نمی‌بیند و مجبور نیستید زمان زیادی را بی‌حرکت بایستید و ظرف بشویید و احتمال ابتلای شما به واریس، آرتروز و مشکلات مفصل و استخوان هم کم می‌شود.


نکته: اگر کمردرد دارید مدت طولانی‌ای را برای شست‌وشوی ظروف نایستید. بعد از 10دقیقه یک استراحت کوتاه به‌خود بدهید. اگر کمردردتان شدید است یک چهارپایه کوچک کنار پایتان قرار دهید و یکی از پاهایتان را روی آن قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود. هنگام شست‌وشو هم به جای اینکه بدنتان را به سمت سینک ظرفشویی خم کنید ظروف را به سمت خود بیاورید.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید