• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107222
+
-

مکان نگهداری مواد شیمیایی درون «شهر» نیست

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی: از انبار‌های نفتی بازدید کرده‌ایم

مکان نگهداری مواد شیمیایی درون «شهر» نیست

ابعاد انفجار در بندر‌گاه بیروت همچنان در لبنان ادامه دارد و هنوز آمار دقیقی از کشته‌ و زخمی‌های این حادثه منتشر نشده است. این بحران بزرگ، باعث نگرانی ساکنان شهر‌های دور و نزدیک دیگر درباره انبار‌های مواد شیمیایی شده است که در بافت مسکونی و تجاری آن قرار دارد. در روز‌های گذشته موضوع مخازن سوخت شهران نیز در شورای شهر تهران مطرح شد، ولی برخی از مسئولان درباره ایمنی آن اطمینان دادند. با این‌حال حساسیت درباره دیگر مواد شیمیایی ادامه دارد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره لزوم خروج انبارهای مواد شیمیایی از شهرها، ازجمله شهر تهران اظهار می‌کند: «شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده و تا به حال توانسته تعداد زیادی از این انبارها را از سطح شهر خارج و تخلیه کند. این فعالیت البته از مدت‌ها قبل آغاز شده است». مهدی داوری می‌افزاید: «از نظر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز مکان نگهداری مواد شیمیایی، شهر نیست و هر جا که باشد ضروری است که اصول ایمنی برای آن رعایت شود. هرکدام از مواد شیمیایی، شرایط خاص نگهداری خود را دارند و حتما باید به شیوه اصولی نگهداری شوند تا احتمال وقوع حادثه و خطر نباشد.»
داوری درباره اینکه چند درصد از حریق‌های تهران مربوط به انبار مواد شیمیایی است، می‌گوید: «تعداد این حریق‌ها زیاد نیست، اما از آن‌جایی که آتش‌سوزی مواد شیمیایی به جز انفجار، می‌تواند آثار دیگری هم داشته باشد، اما باید به‌احتمال وقوع این حریق‌ها توجه بسیاری کرد؛ چرا که بسیار خطرزا هستند.» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه می‌دهد: «شرایط نگهداری و انتقال این مواد بسیار خاص است و از نظر بین‌المللی استانداردهای بسیار دقیق و سختگیرانه‌ای دارد؛ به‌طوری که در این زمینه هم مصرف‌کنندگان و هم دستگاه‌های ناظر باید عملکرد و نظارت بسیار دقیقی داشته باشند. حمل‌ونقل مواد شیمیایی نیز دارای استاندارد‌های دقیق مربوط به‌خود است؛ البته سازمان آتش‌نشانی تهران متولی نظارت بر حمل‌ونقل مواد شیمیایی نیست؛ به‌خصوص در جاده‌ها که خود راهداری باید این مورد را کنترل کند و در شهر نیز سازمان‌های دیگری نظارت می‌کنند. این حمل‌ونقل باید در شرایط خاص و کنترل شده‌ای انجام شود. نمی‌توان گفت که در تهران شرایط خاص و کنترل‌کننده لازم برای حمل‌ونقل مواد شیمیایی وجود ندارد، اما می‌توان گفت؛ لازم است که حمل‌ونقل مواد شیمیایی در تهران باید با دقت و کنترل بیشتری صورت بگیرد و نظارت بر حمل‌ونقل مواد شیمیایی در تهران افزایش یابد.»
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران درباره انبارهای نفتی شهر تهران اظهار می‌کند: «انبارهای نفتی دارای استانداردهای خاص خود هستند که خوشبختانه وزارتخانه نفت هم نظارت دقیقی دارد تا جایی که ما بازدید کردیم بسیاری از مسائل رعایت می‌شود. این انبارها در شهران، سوهانک و ری واقع شده‌اند و از طرف آتش‌نشانی بازدید شده است؛ اما اینکه این مراکز باید در شهر باشد یا خیر باید در سیاست‌های مدیریتی کلان تصمیم‌گیری شود.» 

   ایمنی ساختمان‌های تاریخی
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران گفت: این سازمان مسئولیتی در قبال پیشگیری از آتش‌سوزی در ساختمان‌های تاریخی تهران ندارد. متولی نگهداری این اماکن وزارت میراث فرهنگی است و تنها درصورتی‌که خدای نکرده آتش‌سوزی در این اماکن اتفاق بیفتد نیروهای آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش اعزام می‌شوند. جلال ملکی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی شهر درباره تمهیدات آتش‌نشانی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در اماکن تاریخی گفت: البته اگر وزارت میراث فرهنگی در این زمینه از سازمان آتش‌نشانی کمک و یا نظر مشورتی بخواهد اقدام خواهیم کرد، کما اینکه کارگروهی در این زمینه در سازمان فعالیت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید