• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107212
+
-

دستگاه‌های مشمول قوانین ایثارگران

از مواردی که برای برخی از ایثارگران و دستگاه‌های اجرایی با ابهاماتی مواجه می‌شود حوزه شمول دستگاه‌های اجرایی است که قوانین ایثارگران در آنها اجرایی بوده و آنان مکلفند این قوانین را در خصوص ایثارگران مستخدم خود اعمال کنند. در قوانین مهم و عمده ایثارگران دستگاه‌های مشمول تعریف شده‌اند.
مهم‌ترین قانون ایثارگران، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که در تاریخ ۲۲دی‌ماه سال۹۱ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و بعد از طی دوره چهارساله آزمایشی با مصوبه مجلس شورای اسلامی دائمی شد. در ماده۲ این قانون دستگاه‌های مشمول به‌صورت کلی در 2بند الف و ب تعریف شده‌اند ولی تفکیک و معرفی آنها برای رفع ابهام ضروری است. دستگاه‌های مشمول قوانین ایثارگران عبارتند از: 
۱-کلیه وزارتخانه‌ها، سازما‌ن‌ها و دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و ملی شده تحت پوشش و یا مدیریت دولتی اعم از اینکه دارای قوانین و مقررات خاص باشند و یا نباشند.
 ۲ - قوه قضاییه اعم از کادر قضایی و اداری و سازمان‌ها و مؤسسات وابسته و تابعه آنها، کانون وکلای دادگستری و کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری 
۳ - قوه مقننه 
۴ - نهاد ریاست‌جمهوری 
۵-سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی و سازمان‌های وابسته و تابعه 
۶-نیروهای مسلح جمهوری اسلامی (نظامی و انتظامی)
۷-نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت‌های تحت پوشش وابسته یا تابعه آنها
یکی از ابهامات مهم در حوزه شمول دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی است. در ماده واحده مصوب ۱۹تیرماه سال۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی، این نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی به شرح زیر احصا شده‌اند. شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آنها مادام که بیش از ۵۰درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری‌ها باشد، بنیاد مستضعفان، هلال‌احمر، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک، بنیاد ۱۵خرداد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تامین‌اجتماعی، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، مؤسسه‌های جهاد نصر، جهاد استقلال، جهاد توسعه زیرنظر جهاد سازندگی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی‌نجفی، جهاد دانشگاهی، سازمان دهیاری‌های کشور، بنیاد امور بیماری‌های خاص، هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، دهیاری‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها در صورتی غیرعمومی محسوب می‌شوند که حداقل ۸۰‌درصد سهام یا سهم‌الشرکه آنها مستقیم یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد. مؤسسات و شرکت‌هایی که اکثریت مطلق سهام آنها متعلق به مؤسسات عمومی و عام‌المنفعه نظیر موقوفات، صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و مؤسسات خیریه عمومی است، صندوق ضمانت سپرده‌ها که از محل حق عضویت‌های دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اداره می‌شوند، صندوق توسعه ملی، کلیه اشخاص حقوقی که تمام یا قسمتی از اعتبارات آنها از محل منابع بودجه عمومی تامین می‌شود، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، همه دستگاه‌هایی که در جدول قوانین بودجه سنواتی برای آنها اعتبار منظور شده، صندوق ضمانت سپرده‌ها.
۸ - کلیه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به‌نحوی از انحا از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط توسط دولت تامین می‌گردد.
 ۹ - بانک‌ها 
۱۰ - مؤسسات بیمه‌ای 
۱۱ -جمعیت هلال‌احمر جمهوری‌اسلامی 
 ۱۲ - شهرداری‌ها و شرکت‌های تحت پوشش آنها
این مورد علاوه بر آنکه در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی ذکر شد در این ماده به‌صورت مستقل نیز به آن اشاره شده است.
۱۳ -مؤسسات و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است از قبیل سازمان تامین‌اجتماعی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان انرژی اتمی
۱۴- اعضای هیأت علمی و کادر اداری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور 
۱۵ - مجمع تشخیص مصلحت‌نظام 
۱۶ - شورای نگهبان 
۱۷ - دانشگاه آزاد اسلامی 
۱۸ -سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها و مراکز تولیدی و توزیعی و خدماتی که تحت پوشش قانون کار یا مقررات تامین اجتماعی و قوانین خاص هستند.
این دستگاه‌ها و سازمان‌ها مکلفند حسب مورد کلیه قوانین و مقررات مصوب در حوزه ایثارگران را درباره ایثارگران مستخدم خود اعمال کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید