• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107167
+
-

مرگ در تنور تابستان

مروری بر تلخ‌ترین حواث تابستانی در سال‌های اخیر

مرگ در تنور تابستان

نورا عباسی_ روزنامه نگار

تابستان همانقدر که برای بچه‌های مدرسه به نام فصل بازی، سفر و البته رهایی از درس خواندن سند خورده، در روی دیگر سکه‌اش حوادث تلخ بسیاری را در خود جای داده است.
درست در همان روزهایی که بسیاری چمدان‌هایشان را برای رفتن به سفر آماده می‌کنند، یک عده به‌دلیل تصادف در فصل سفر، آمار مرگ‌ومیرهای تصادف جاده‌ای را ارتقا می‌دهند یا حتی زمانی که عده‌ای با خیال راحت در دریا و رودخانه‌های شمال کشور تنی به آب می‌زنند تا خاطره‌ای خنک در میان تابستان گرم برای خود ثبت کنند، تعدادی از مسافران آخرین نفس‌هایشان را در میان موج‌های دریا فرومی‌برند.
خبرهای تلخ از تابستانی که قرار بود شیرین باشد، محدود به یک سال و یک ‌ماه نیست و نگاهی کوتاه به صفحه حوادث رسانه‌ها به ما می‌گوید که حوادث تلخ همچون سنتی دیرینه هر سال تابستان تکرار می‌شوند. از آتش‌سوزی جنگل‌ها گرفته تا آتش‌سوزی منازل، غرق شدن در دریا، تصادف جاده‌ای، گرمازدگی و... همه این موارد را می‌توان در میان فهرست طولانی حوادث تلخ تابستانی جای داد. در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا برخی اتفاقات تلخ تابستانی را مرور کنیم.

مرگ در خودرو
گرمای تابستان و حبس شدن در خودرو، هیبت یک قاتل تمام عیار را می‌سازند و در کمال تأسف در اتفاقات این‌چنینی کودکان قربانیان اصلی هستند؛ مانند حسین و دلنیا که چندی پیش بر اثر سهل‌انگاری جان خود را از دست دادند. ماجرا از این قرار بود که این دو کودک دور از چشم والدین و برای بازی کردن، سوار خودروی یکی از بستگان می‌شوند، غافل از اینکه این خودرو به محلی برای زندانی شدن آنها تبدیل خواهد شد. آنطور که در اطلاعات این پرونده آمده است: «این دختر و پسر خردسال پس از حضور در داخل خودرو که زیر تابش آفتاب هم قرار داشته است، پس از دقایقی بازی کردن زمانی که قصد خروج از اتومبیل را داشتند در را روی خود بسته می‌بینند».
در کنار این اتفاق نمی‌توان حادثه‌ای که برای بنیتا هشت‌ماهه در تیرماه 97 رخ داد را فراموش کرد، هر چند دلیل اصلی حبس شدن بنیتا در ماشین مربوط به سرقت خودروی پدر بنیتا از سوی دو سارق معتاد بود اما گرما مزید بر علت شد تا در یک پرونده قتل، نام بنیتا در جایگاه مقتول ثبت شود.

قربانیان دریا، رودخانه و استخر
فرار از گرمای تابستان دلیل خوبی است تا بسیاری مسیر سمت دریا و رودخانه را پیش بگیرند یا حتی به استخر و کلاس‌های یادگیری شنا پناه ببرند اما وقتی این تصمیم با رعایت ایمنی همراه نباشد، به یک داستان تلخ ختم می‌شود.
۴ کودک هشت تا یازده ساله سیستان و بلوچستانی که چندی پیش در رودخانه روستای دینار کلگ نیکشهر غرق شدند، نمونه‌ای از مرگ‌های تابستانی است که نقطه پایانی برای آن قابل تصور نیست.
در سال 92 نیز داستان غرق شدن 6 دانش‌آموز کرجی به همراه مربی‌شان در دریای خزر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. ماجرا از این قرار بود که یک اردوی هشتاد نفره از دانش‌آموزان کرجی به شهرک پزشکان شهرستان نور استان مازندران رفته بودند و با ورود دانش‌آموزان به دریا، یک نفر از شناگران دچار حادثه غرق‌شدگی شد. تلاش 9دانش‌آموز دیگر و مربیان برای نجات نتیجه‌ای جز غرق شدن 6نفر از آن جمع هشتادنفره به همراه نداشت.
البته همیشه غرق شدن در دریا و رودخانه رخ نمی‌دهد و حوادث فصل تابستان این نکته را گوشزد می‌کند که حتی استخرها هم می‌توانند آمار مرگ در این فصل را افزایش دهند؛ مانند پرونده مهبد فتحی در سال 93. این پسربچه 8ساله‌ برای آموزش خصوصی شنا در کلاس‌های شنای استخر شرکت کرده بود، اما در همان جلسات اول در استخر غرق شد و جان خود را از دست داد.

مردن زیر تیغ آفتاب
گرمازدگی نقش مهمی در حوادث تابستانی ایفا می‌کند و در این میان شهرهای جنوبی ایران به‌دلیل رطوبت و گرمای بالا، بیشتر با معضل تلفات جانی ناشی از گرما روبه‌رو هستند.
ابراهیم عرب‌زاده از کارگران شرکت‌های پیمانکاری شرکت تهران جنوب (تاسیسات مخازن و ذخیره‌سازی بندر ماهشهر)، یکی از افرادی بود که در گواهی فوتش دلیل مرگش را گرمازدگی ثبت کردند. او و همکارانش در شرایطی که کمیته بحران استان خوزستان به‌دلیل گرمای هوا بر کاهش ساعت کاری تأکید کرده بود، مجبور به 12ساعت کار شدند. این اتفاق در نهایت موجب شد تا ابراهیم در نخستین روزهای مرداد‌ماه  99بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست بدهد.
مرگ عرب‌زاده نخستین مرگ یک کارگر براثر گرمازدگی نبود؛ چرا که در سال 96 و در فاصله زمانی کمتر از 2هفته 2 کارگر جنوبی به همین دلیل جان دادند. یک کارگر ۵۵‌ساله کارخانه آلومینیوم‌سازی مسجدسلیمان در ساعت 4‌بعدازظهر یکی از روزهای مرداد‌ماه هنگام کارکردن در اوج گرما به‌علت توقف عملکرد قلب و ریه جان خود را از دست داد و کارگر 31ساله دیگری هم در ساعات اوج گرما تیرماه در محل کوره‌های آجرپزی در کوت عبدالله شهرستان کارون به‌علت گرما فوت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید