• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 مرداد 1399
کد مطلب : 107117
+
-

واشنگتن نگران توفان روسیه و تغییرات اقلیمی چین

واشنگتن نگران توفان روسیه و تغییرات اقلیمی چین


4 سال بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 آمریکا، تاریخ دوباره در حال تکرار است و روس‌ها به‌شدت به هواداری ترامپ برخاسته‌اند و علیه نامزد دمکرات‌ها فعالیت می‌کنند؛ روس‌ها در معرکه انتخابات آمریکا تنها نیستند و براساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، چینی‌ها هم تلاش می‌کنند نامزد مورد نظر خود را به کاخ سفید بفرستند.
باوجود همسویی بسیار نزدیک چینی‌ها و روس‌ها در رویدادهای بین‌المللی، این‌بار آنها اختلاف بسیار عمیقی دارند و پکن، برخلاف مسکو خواستار پیروزی بایدن در انتخابات است.
به گزارش نیویورک‌تایمز، با وجود علاقه‌مندی هر دو کشور بر تأثیرگذاری در انتخابات آمریکا، این روسیه است که تهدیدی جدی و قطعی به‌شمار می‌رود. چین در تلاش است تا نفودش را در دنیای سیاست در آمریکا بیشتر کند، اما رهبران آن هنوز تصمیم نگرفته‌اند تا مستقیما وارد کارزار انتخاباتی شوند.
در این ارزیابی که توسط ویلیام اوانینا، رئیس مرکز ملی ضدجاسوسی و امنیت آمریکا منتشر شده، به ایران هم پرداخته شده و اینگونه مطرح شده که ایران هم همسو با چین، تمایل دارد که بایدن به کاخ سفید برود.
مسئله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تازه نیست و پیش‌تر دمکرات‌ها بارها در این‌باره هشدار داده بودند و حتی تحقیقات مفصلی هم در این‌باره صورت گرفت. با این حال کاخ سفید و شخص ترامپ این گزارش‌ها را رد می‌کنند.
در این گزارش، بین «اقدامات متنوع» روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات مجدد ترامپ و ترجیح پکن برای شکست ترامپ تفاوت قائل شده است. این گزارش، مشخصا به تلاش‌ها برای تخریب وجهه بایدن در اوکراین توسط افراد نزدیک به کرملین اشاره کرده است.
یک مقام امنیتی که درباره این گزارش توجیه شده، ‌به نیویورک‌تایمز گفته که رویکرد چین و روسیه درباره تأثیر در انتخابات آمریکا کاملا متفاوت است. درحالی‌که روسیه توفان ویرانگری است که می‌تواند تأثیرات آنی و مخربی بر دمکراسی آمریکایی داشته باشد، چین مانند تغییرات اقلیمی است. به این معنا که تهدید این کشور جدی است اما در درازمدت.
در این گزارش اینطور نتیجه‌گیری شده که ایران به‌دنبال «تضعیف نهادهای آمریکایی و دونالد ترامپ و همینطور ایجاد تفرقه در آمریکا» است.
ساعاتی بعد از انتشار این گزارش، دونالد ترامپ که برای گلف به نیوجرسی رفته بود، در جمع خبرنگاران درباره آن گفت: «دونالد ترامپ آخرین کسی است که روسیه می‌خواهد در کاخ سفید ببیند چون هیچ‌کس بیشتر از من به آنها سخت نگرفته است.» او همچنین درباره علاقه چین به پیروزی بایدن گفت در این صورت، «چین صاحب کشور ما خواهد شد».
به‌گزارش گاردین، او در بخش‌هایی از صحبت‌هایش به ایران پرداخت و گفت: «ایران عاشق این است که من رئیس‌جمهور نشوم. اما همین‌جا اعلام می‌کنم، اگر، و وقتی که من برنده شوم، خیلی زود با ایران توافق خواهیم کرد. ما با کره‌شمالی هم خیلی زود به توافق خواهیم رسید.» 
گزارش اطلاعاتی این سازمان زیرنظر دولت آمریکا در حالی ایران و روسیه را به دخالت در انتخابات این کشور متهم کرده که آمریکا با راه‌اندازی سیستم پیامکی، عملا شهروندان آنها را به نفع خود تشویق به همکاری کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، دولت آمریکا با ارسال این پیامک‌ها، شهروندان ایران و روسیه را ترغیب کرده تا در ازای دریافت 10میلیون دلار پاداش، به این کشور کمک اطلاعاتی کنند. دولت آمریکا این پاداش سنگین را برای ارائه هرگونه اطلاعات درباره تلاش‌های روسیه و ایران برای حمله به سیستم رأی‌گیری در آمریکا درنظر گرفته است.
کار اخیر دولت آمریکا، ادامه سنتی چندین دهه‌ای است؛ واشنگتن پیش‌تر با راه‌اندازی رادیو اروپای آزاد در دوران جنگ سرد، تلاش می‌کرد افکار عمومی روسیه را به حمایت از خود تشویق کند. یک مقام آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفته که ارسال این پیامک‌ها بخشی از یک برنامه چندزبانه است اما به کشورهای دیگری که هدف این پیامک‌ها خواهند بود اشاره نکرده است.
با وجود هدف قراردادن شهروندان ایران و آمریکا، مخاطبان واقعی این اقدام رأی‌دهندگان آمریکایی هستند. این اقدام آخرین تلاش دولت ترامپ برای تأکید بر این مسئله است که دخالت‌های خارجی در انتخابات را جدی می‌گیرد.
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی در هفته‌های اخیر بارها به موضوع دخالت گسترده کشورهای خارجی در انتخابات این کشور اشاره کرده‌اند و وزارت خارجه چند برنامه پروپاگاندا و انتشار اخبار دروغ روسیه را هم مشخص کرده است.
گزارش مرکز ملی ضدجاسوسی و امنیت آمریکا صریح‌ترین و جدی‌ترین گزارشی است که در این‌باره منتشر می‌شود. همچون هشدارهای پیشین، ‌در این گزارش هم مشخصا به موضوع روسیه و اقدامات عملی آن اشاره شده است. در این گزارش، اینطور آمده که روسیه تلاش می‌کند تا بایدن را «بدنام» کند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، 4سال پیش حملات روسیه به هیلاری کلینتون نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری2016 را هم با همین واژه توصیف کرده بود. در آن انتخابات، حملات سایبری به کلینتون ضربه‌ای اساسی به امیدهای او برای ورود به کاخ سفید زد و به همین‌خاطر بسیاری در آمریکا معتقدند بدون حمایت روسیه، ترامپ نمی‌توانست به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. ترامپ، بارها این اتهام‌ها را رد کرده و مدعی است که برخلاف انتقادها، رویکرد بسیار سختی علیه روسیه دارد.


این خبر را به اشتراک بگذارید