• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 16 مرداد 1399
کد مطلب : 107004
+
-

احتمال جریمه روزانه ۱۷ میلیاردتومانی اپراتورها

براساس مصوبه جدید دولت، سازمان تنظیم مقررات می‌تواند روزانه اپراتورها را به‌خاطر رعایت نکردن تعرفه‌های مصوب تا سقف یک‌دهم درصد از درآمد ناخالص سالانه‌شان جریمه کند

در قدمی جدید برای واکنش به بی‌توجهی یک‌ماهه اپراتورها به اخطارهای دولت برای بازگرداندن قیمت بسته‌های اینترنت موبایل به وضعیت قبل از ۱۳ تیرماه، کمیسیون تنظیم مقررات روز گذشته در مصوبه‌ای جدید پیشنهاد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای جریمه سنگین تخلف از مقررات تعرفه‌ای دارندگان پروانه سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات را تصویب کرد. درحالی‌که پیش از این جریمه ۲ میلیارد تومانی به‌خاطر گران کردن ۱۰۰ درصدی برخی بسته‌های اینترنت و حذف بسته‌های بلندمدت به اپراتورها ابلاغ شده بود. براساس مصوبه جدید سازمان تنظیم مقررات امکان دارد تا سقف یک‌دهم درصد از درآمد ناخالص سالانه اپراتورها را برای آنها به‌صورت روزانه به‌عنوان جریمه درنظر بگیرد.
به گزارش همشهری، بر این اساس، جریمه اپراتورها درصورت رعایت نکردن تعرفه‌های مصوب می‌تواند به روزانه ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان (براساس آمارهای مالی همراه اول در بورس) برسد. مصوبه‌ای‌ که روز گذشته در دولت تصویب شد، اپراتورها را ملزم  به اخطار سازمان تنظیم و بازگرداندن وجوه گرانفروشی اینترنت به کاربران می‌کند. در ماده یک این مصوبه تأکید شده که در صورت تخلف دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از هرگونه مقررات تعرفه‌ای (شامل و نه محدود به تعرفه‌های عمده‌فروشی، بین اپراتوری، امکانات پایه‌ای، بیت‌استریم و خرده‌فروشی) دارنده پروانه موظف است حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان ابلاغ سازمان، تخلف را رفع و مبالغ اضافی دریافتی را به اشخاص طرف قرارداد بازگرداند.
در ماده 2 این مصوبه تأکید شده که درصورت عدم‌رفع تخلف ظرف مدت ۴۸ساعت از زمان ابلاغ، سازمان می‌تواند دارنده پروانه را تا زمان رفع کامل تخلف و به ازای هر روز تأخیر در رفع هر تخلف، تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالانه براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده جریمه کند.
همچنین در ماده 3 این مصوبه به رگولاتوری اجازه داده شده که علاوه بر جریمه موضوع ماده۲، نسبت به اعمال سایر مقررات و مفاد موافقتنامه پروانه اقدام کند. از سوی دیگر در ماده ۴ به این نکته اشاره شده که درصورت تکرار تخلف موضوع ماده ۱، رگولاتوری می‌تواند نسبت به تعلیق، کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه اقدام کند.
به‌نظر می‌رسد این مصوبه یکی از همان ابزارهایی است که به تازگی وزیر ارتباطات اعلام کرد به‌دنبال تصویب آن در دولت برای نظارت بر فعالیت اپراتورهای تلفن همراه است. از یک‌ماه پیش 2 اپراتور مسلط کشور به‌صورت ناگهانی قیمت بسته‌های اینترنت موبایل را به‌شدت افزایش داده و بسته‌های بلندمدت را که برای کاربران به صرفه بود از اپلیکیشن‌های خود حذف کردند. در شرایطی که مردم بیشتر از هر زمان دیگری در شرایط کرونا به اینترنت نیاز دارند این مسئله باعث مشکلات فراوانی برای کاربران شده است. اخطارهای دولت به اپراتورها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و 2 اپراتور مسلط کشور روی گران باقی ماندن بسته‌های اینترنت پافشاری دارند. حتی در این زمینه دستور مستقیم از واعظی رئیس دفتر ریاست‌‌جمهوری نیز تغییری در این رویکرد همراه اول و ایرانسل ایجاد نکرد.این در حالی است که همراه اول اعلام کرده جریمه ۲میلیاردتومانی ابلاغ شده مورد تأیید این اپراتور نیست. مدیرعامل همراه اول در این نامه مدعی شده تغییرات اخیر بسته‌های اینترنت همراه اول هیچ‌گونه نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیست و تخلفی در این رابطه صورت نپذیرفته است.
این در حالی است که وزیر ارتباطات به تازگی بار دیگر تأکید کرد که تخلف اپراتورها در این رابطه محرز شده و پرونده آنها در دادگاه تعزیرات در انتظار صدور حکم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید