• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106917
+
-

رشد 1700واحدی شاخص بورس

نبض بازار
رشد 1700واحدی شاخص بورس



شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز 1700واحد رشد کرد.
به گزارش همشهری، در دادوستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران 1700واحد افزایش یافت و به یک‌میلیون‌و 995هزار واحد رسید. با این میزان رشد بیش از 10هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و ارزش کل بازار سهام به 8834هزار میلیارد تومان معادل 384میلیارد دلار رسید. دیروز ارزش کل معاملات سهامداران 12هزار و 293میلیارد تومان رشد کرد و به 33هزار و 945میلیارد تومان رسید. این نشان می‌دهد که ارزش معاملات سهامداران در دادوستدهای دیروز 56.8درصد بیشتر از روز دوشنبه بوده است.

از شرکت‌ها چه خبر؟
براساس برنامه عرضه‌های اولیه که آخر هفته‌ها انجام می‌شود قرار است امروز سهام شرکت پتروشیمی ارومیه و تأمین سرمایه امین برای نخستین بار در بازار سهام عرضه شود. بر همین اساس روز گذشته نشستی برای معرفی شرکت تأمین سرمایه امین برگزار شد تا زمینه عرضه سهام این شرکت در مبادلات امروز فراهم شود.
دیروز همچنین مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از طرح کاهش مالکیت در شرکت‌ها به کمتر از ۴۰درصد سهام خبر داد و گفت: طرحی تحت عنوان خروج از بنگاه‌داری سازمان تأمین اجتماعی تدوین شده که درصورت اجرا و حداکثر طی یک سال، درصد مالکیت هیچ شرکتی نباید بیش از ۴۰ درصد باشد تا ضمن نگهداری سهام شرکت‌های سودده، گرفتاری بنگاه‌‎داری برطرف شود. برخی اطلاعات نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از 10درصد ارزش بازار سهام در اختیار تأمین اجتماعی است. دولت از مدت‌ها پیش تأمین اجتماعی را موظف کرده است که سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را در بورس بفروشد. دیروز همچنین شرکت‌های فروسیلیس ایران و کشاورزی و دامپروری بینالود گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را منتشر کردند و یک مرحله دیگر به انجام افزایش سرمایه نزدیک‌تر شدند. گزارش حسابرسی شرکت باما نیز برای انجام افزایش سرمایه منتشر شد و نفت بهران نیز تأیید کرد که قصد دارد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه‌اش را افزایش دهد.3شرکت صنعتی آما، لامیران و کارخانجات داروپخش فرایند افزایش سرمایه را آغاز کردند.
دیروز همچنین به‌دنبال افزایش اختلال‌ها در سامانه معاملات که سهامداران را کلافه کرده است، علی صحرایی‌،مدیرعامل بورس تهران گفت: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به‌زودی تغییراتی بنیادین انجام می‌دهیم. سهام حاضر در بورس تهران به‌واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه‌مدت و خیلی موقت در 2 دوره زمانی معامله می‌شوند. بنابراین برای یک مدت کوتاه صنایع در 2 زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش‌گیری می‌شوند. اما همزمان روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سخنانی متفاوت گفت: با پیاده‌سازی راهکارهای جدید بعدازظهرها معاملاتی انجام نخواهد شد و ساعات معاملات به سیستم سابق بازمی‌گردد. او با تأکید بر اینکه در حال پیاده‌سازی و اجرای راهکار فنی هستیم، ادامه داد: همانگونه که هم‌اکنون معاملات بورس تهران و فرابورس در 2 زیرساخت سخت‌افزاری مجزا انجام می‌شوند، با پیاده‌سازی این راهکار جدید، معاملات سامانه بورس تهران شامل 2 زیرساخت مجزا خواهد شد؛ یعنی نمادهای بورس تهران بین این 2 زیرساخت تقسیم می‌شوند ولی از دید کاربر هیچ‌چیز قابل‌مشاهده نیست. به گفته او این اقدامات فنی 2 تا 3‌ماه آینده به نتیجه می‌رسد.


این خبر را به اشتراک بگذارید