• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106910
+
-

ورود شرکت‌های جدید به بورس شتاب می‌گیرد

رئیس سازمان بورس از ورود 140شرکت جدید به بازار سهام خبر داد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه روند ورود شرکت‌های جدید به بورس تسهیل می‌شود، از ورود 140شرکت جدید به بازار سرمایه خبر داد و تأکید کرد: هم‌اکنون 90شرکت در فرابورس و 50شرکت در بورس اوراق بهادار تهران در فرایند پذیرش قرار دارند.
به گزارش همشهری، پس از تأکیدهای مداوم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای افزایش سرعت ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه بالاخره برنامه‌هایی آغاز شده است که براساس آن روند کند ورود شرکت‌های جدید به بورس اصلاح و بوروکراسی اداری کم می‌شود. این رویه می‌تواند روند ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه را سرعت ببخشد و رتبه ایران را از این نظر در سطح بورس‌های جهان افزایش دهد. ازنظر فدراسیون جهانی بورس‌ها‌ یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه‌یافتگی بورس‌ها، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده داخلی و خارجی است. به همین دلیل اغلب بورس‌های دنیا 2سیاست مهم را در این زمینه در پیش گرفته‌اند؛ سیاست اول افزایش سرعت پذیرش شرکت‌های داخلی و سیاست دوم کمک به تسریع فرایند عرضه سهام شرکت‌های خارجی است. در ایران باوجودآنکه روند عرضه‌های اولیه به‌ویژه از ابتدای سال‌جاری سرعت بیشتری گرفته است اما هنوز فاصله زیادی در این زمینه با استانداردهای جهانی وجود دارد. درعین‌حال ایران در زمینه پذیرش شرکت‌های خارجی نیز در قعر فهرست جهانی قرار دارد به‌طوری‌که هم‌اکنون سهام هیچ شرکت بین‌المللی در بازار سهام ایران مبادله نمی‌شود.
به‌زعم کارشناسان، ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه گذشته از آثار اقتصادی که برای خود شرکت‌ها دارد، زمینه افزایش شفافیت و بهره‌وری اقتصادی را هم فراهم می‌کند. بر همین اساس برخی پیشنهاد می‌دهند شرکت‌های سهامی عام از همان ابتدای تأسیس، در بورس درج و پذیرش شوند و حتی قوانین الزام‌آوری تصویب شود که این شرکت‌ها ملزم شوند فعالیتشان مطابق با استانداردهای بازار سرمایه آغاز شود به این معنا که از همان ابتدای تأسیس در بورس متولد شوند و گزارش‌های مالی‌شان مطابق استانداردهای بازار سرمایه باشد.

فاصله ایران با بورس‌های جهانی
آمارها نشان می‌دهد باوجود افزایش سرعت ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه اما هنوز بازار سهام ایران فاصله زیادی ازنظر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده با بازارهای جهانی دارد به‌طوری‌که رتبه بورس تهران از این منظر 29و فرابورس 47است. مطابق گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران با نیم‌قرن سابقه 336شرکت است درحالی‌که بورس ژاپن با 3هزار و 714شرکت پذیرفته شده در رتبه نخست قرار دارد. همچنین کشورهایی مانند هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی توانسته‌اند به‌ترتیب با پذیرش 2487و 2283شرکت به‌سرعت مسیر توسعه‌یافتگی را طی کنند و به رتبه‌های 6و 8بورس‌های جهان ازنظر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده برسند. 2 کشور دیگری که در این زمینه موفقیت‌های زیادی داشته‌اند هند و چین هستند. هم‌اکنون سهام 2هزار شرکت در بورس ملی هند و 2250شرکت نیز در بورس شن‌زن چین دادوستد می‌شود. ضمن اینکه به‌غیراز شن‌زن نام 1644شرکت دیگر نیز در بورس شانگهای که بورس جداگانه‌ای است فهرست شده است.
مطابق گزارش فدراسیون جهانی تاکنون 54هزار و 700شرکت در بورس‌های دنیا پذیرش شده‌اند که از این تعداد نزدیک به 13هزار شرکت، سهامشان به‌صورت بین‌المللی در چند بورس به‌صورت همزمان مبادله می‌شود اما در ایران روند ورود شرکت‌های جدید به بورس بسیار کند است و در سال‌های گذشته تحت‌تأثیر این موضوع فقط چند ده شرکت در طول یک سال وارد بازار سرمایه می‌شدند. اما حالا آنطور که رئیس سازمان بورس خبر داده، قرار است روند ورود شرکت‌های جدید به بورس تسهیل شود.

ورود 140شرکت جدید به بازار سهام
رئیس سازمان بورس از مراحل آماده‌سازی و عرضه اولیه ۱۴۰ شرکت در بورس و فرابورس و بررسی ۵روزه افزایش سرمایه‌ها خبر داد.
حسن قالیباف اصل در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: هم‌اکنون 90شرکت در فرابورس و 50شرکت در بورس اوراق بهادار تهران در فرایند پذیرش قرار دارند.
به گفته او تا هفته گذشته فقط یک عرضه اولیه در چهارشنبه‌ها انجام می‌شد که هفته گذشته به 2مورد در یک روز رسید. ارزش عرضه‌های اولیه هم رشد قابل‌توجهی کرده و در برابر 5.3هزار میلیارد تومان سال گذشته به 13.7هزار میلیارد تومان در 4‌ماه نخست سال بالغ شده است. او همچنین از تسریع فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها خبر داد و تصریح کرد: پرونده‌هایی که دراین‌باره به سازمان بورس برسد بیش از 5روز به طول نمی‌انجامد. علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هم دراین‌باره گفت: نه‌تنها امکان پذیرش ۵۰ شرکت جدید در سال‌جاری وجود دارد بلکه بورس هرهفته میزبان یک عرضه اولیه خواهد بود. او تأکید کرد: در حوزه پذیرش شرکت‌ها که به بورس و فرابورس محول شده و هر هفته یک تا 2جلسه هم برگزار می‌شود، فرایندها بر پایه‌ آی‌تی بوده تا زمان کمتری برای بررسی مستندات و طی مراحل قانونی صرف شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید