• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106381
+
-

تجربه متفاوت برگزاری آزمون‌های سراسری دکتری و سمپاد

رعایت نیم‌بند پروتکل‎ها

35درصد از داوطلبان سمپاد در جلسه آزمون حاضر نشدند


کنکور دکتری بعد از ماه‌ها تعویق و بحث و اختلاف بر سر زمان برگزاری آزمون، پنجشنبه، نهم مردادماه در سراسر کشور برگزار شد. این آزمون، نخستین آزمون بعد از انتشار ویروس کرونا در ایران بود که مخالفان و موافقان زیادی داشت. عده‌ای می‌گفتند باید آزمون برگزار شود، چون وقت و زمان زیادی برای درس‌خواندن گذاشته‌اند و دیگر تحمل استرس و نگرانی برای عقب‌افتادن زمان کنکور را ندارند، اما در مقابل هم بودند افرادی که خواهان لغو تمامی آزمون‌ها به‌خاطر شرایط قرمز کرونا شدند.
به گزارش همشهری، به گفته فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش کشور، 127هزار و 331نفر برای آزمون دکتری کارت شرکت در جلسه آزمون را دریافت کردند و این آزمون در 60شهرستان و 143حوزه امتحانی برگزار شده است. البته سخنگوی سازمان سنجش تا روز جمعه نگفت که چند نفر از داوطلبان در جلسه آزمون حضور پیدا نکردند اما در شبکه‌های مجازی داوطلبانی بودند که گفتند ترجیح می‌دهند یک سال دیگر برای شرکت در آزمون صبر کنند. تعداد خبرنگاران و عکاسانی که اجازه حضور در حوزه‌های آزمون دکتری را داشتند، بسیار کم بود به همین دلیل روایت‌های رسانه‌ای انگشت‌شماری درباره شرایط آزمون‌ها منتشر شده اما داوطلبان زیادی در شبکه‌های اجتماعی مجازی در این‌باره دیده‌هایشان را نوشته‌اند که با برخی از آنها صحبت کردیم. میلاد شریفی، داوطلب آزمون دکتری مدیریت آموزشی که در یکی از حوزه‌های امتحانی یزد حضور داشته، به همشهری گفت: ما 20نفر بودیم در یک کلاس گرم و بدون پنجره، که فقط به ما تأکید کردند که ماسک بزنید، درحالی‌که هوا به‌شدت گرم بود و تحمل ماسک بعد از نیم‌ساعت به‌شدت دشوار شد و درآوردیم. او درباره فاصله‌گذاری اجتماعی هم می‌گوید: جایی که من در آن آزمون دادم، نیمکت‌های ثابتی داشت که یکی در میان نشسته بودیم که البته در آنجا 5داوطلب هم نیامده بودند.

فاصله نیم‌متری صندلی‌ها
بیشترین اعتراضی که داوطلبان کنکور دکتری داشتند، فاصله کم بین صندلی‌ها و نبود سیستم تهویه مناسب برای ورود و خروج هوای تازه بود. مریم غضنفری در این‌باره به همشهری گفت: حوزه من دانشگاه تهران بود که صندلی‌ها نیم‌متر بیشتر از هم فاصله نداشتند و بعضی از داوطلب‌ها هم بعد از نیم‌ساعت تا 40دقیقه، ماسک‌هایشان را درآوردند. از پروتکل‌ها هم فقط پنجره‌های باز رعایت شده بود و البته مراقبینی که ماسک و شیلد داشتند.
الیاس منتظری، داوطلب آزمون دکتری در اصفهان است که انتقاد شدیدی به رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی دارد. او معتقد است در حوزه‌ای که او امتحان داده، قطعا چند نفر کرونا می‌گیرند: «من به محض برگشت به خانه، خودم را قرنطینه کردم؛ چون در بهترین حالت فقط نیمی از پروتکل‌ها رعایت شد. مثلا در ورودی آزمون را آنقدر دیر باز کردند که همه هجوم آوردند درحالی‌که چند نفری ماسک نداشتند. این را دوستانم که در جاهای دیگر آزمون دادند‌ هم تعریف می‌کردند. از طرفی راهرویی که ما در آن نشسته بودیم، هیچ پنجره‌ای نداشت که هوا در آن جریان داشته باشد. تعدادی هم بودند که خیلی راحت ماسکشان را برداشتند و هیچ مراقبی به آنها تذکر نداد. اگر رعایت پروتکل‌ها در آزمون کارشناسی ارشد و کارشناسی که جمعیت چند‌برابر است، این باشد، قطعا فاجعه رخ خواهد داد.»
از طرفی عده‌ای از داوطلبان هم می‌گویند که در حوزه امتحانی آنها تمام پروتکل‌ها رعایت شده و از شرایط راضی بوده‌اند. میترا علیان که در یکی از سالن‌های ورزشی البرز آزمون داده، در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: «همه پروتکل‌ها را در حوزه ما رعایت کرده بودند. بازرسی بدنی، سیستمی بود. همه داوطلبان تا آخر امتحان ماسک داشتند. گفتند نیازی به پر‌کردن فرم نظر‌سنجی نیست. فاصله صندلی‌ها زیاد بود و البته این را هم بگویم که تعداد زیادی نیامده بودند و آنقدر تعداد مراقب کم بود، که به‌راحتی می‌شد تقلب کرد.»

وزارت بهداشت چه می‌گویند؟
جدا از داوطلبان آزمون دکتری که نظرات متعددی درباره حوزه‌های امتحانی خود دادند، مسئولان وزارت بهداشت هم به سازمان سنجش نمره داده و عملکرد این نهاد را در آزمون دکتری روز پنجشنبه قابل‌قبول دانسته‌اند. معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به ایسنا گفته است: «فکر می‌کنم با توجه به همه قوت و ضعف‌هایی که وجود داشت، در مجموع می‌توان نمره قبولی را به نحوه برگزاری آزمون داد و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون‌ها نمره ۱۵ یا ۱۶ را می‌دهیم.»
محسن‌فرهادی درباره داوطلبانی که مبتلا به کرونا بودند‌ هم توضیح داد: «۵۰نفر اعلام کرده بودند که کرونا مثبت هستند که آزمون این افراد در بیمارستان‌ها انجام شد و ناظرین با تجهیزات کامل به برگزاری آزمون آنها اقدام کردند.»

برگزاری آزمون سمپاد در سکوت
اما در کنار آزمون دکتری، آزمون مدارس سمپاد (تیزهوشان) هم بدون سر‌و‌صدا روز پنجشنبه در سراسر کشور برگزار شد و 213هزار دانش‌آموز برای ورودی پایه هفتم متوسطه اول و 117هزار دانش‌آموز برای ورودی پایه دهم متوسطه دوم با هم رقابت کردند.
این آزمون در حالی برگزار شد که توجه مخالفان برگزاری آزمون‌ها به آزمون دکتری و کارشناسی ارشد و کارشناسی متمرکز بود و کسی به ازدحام جمعیت این آزمون اعتراض چندانی نکرد.
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: «ما باید آزمون را می‌گرفتیم چون فرصت دیگری برای برگزاری آن نداشتیم. قرار شد آزمون در 2روز برگزار شود تا امکان رعایت بهداشت داوطلبان فراهم شود. به همین دلیل نهم و دهم را زمان برگزاری قرار دادیم و تعداد مراکز آزمون را به یک‌هزار و 722حوزه برای آزمون پایه هفتم و یک‌هزار و 802حوزه برای آزمون پایه نهم افزایش دادیم تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
مهاجرانی افزود: «35درصد از داوطلبان که در سایت ثبت‌نام کرده بودند، برای دریافت کارت اقدام نکردند و به همین دلیل ما منتظر شرکت 60 تا 65درصد داوطلبان بودیم اما باید تا روزهای آینده صبر کنیم تا تعداد واقعی داوطلبانی که در جلسه آزمون شرکت کردند، در‌بیاید.»
برگزاری این آزمون هم با اما و اگر زیادی روبه‌رو‌ست و داوطلبان اعتراضاتی به رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی مثل نداشتن ماسک، فاصله‌گذاری کم، بسته‌بودن فضا و نداشتن سیستم تهویه داشتند. حالا آزمون‌های دیگر مثل کارشناسی و کارشناسی ارشد در راه است و باید دید آنها چگونه برگزار می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید