• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106310
+
-

حمایت 2قوه از ملی شدن جنگل‌ آق‌مشهد

رئیس قوه قضاییه به پرونده آق‌مشهد ورود کرد و رئیس‌جمهوری گفت: انفال را نمی‌شود وقف کرد

سیدمحمد فخار- خبرنگار

 سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه کشور به پرونده وقف جنگل آق‌مشهد ورود کرد و صبح دیروز نیز رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت اعلام کرد: «انفال را نمی‌شود وقف کرد.»
پرونده وقف 5600 هکتار جنگل‌های هیرکانی در جنوب ساری این روزها آنقدر اتفاق عجیبی است که حالا علاوه بر مردم، مقامات بلندپایه کشور نیز پیگیر این پرونده شده‌اند. با این حال هنوز هیچ رأیی مبنی بر ابطال وقف این بخش از جنگل‌های هیرکانی کشور صادر نشده است.
پیگیری‌های همشهری از وضعیت جنگل آق‌مشهد مشخص کرده است که مردم روستای آق‌مشهد طی سال‌های اخیر بارها به‌دلیل وقف اعلام شدن روستایشان راهی دادگاه‌ها و محاکم قضایی شده‌اند و اکنون نیز در حال جمع‌آوری امضاء به‌منظور بازگرداندن جنگل و روستای آق‌مشهد به منابع طبیعی کشور هستند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز برای نخستین بار در روزهای گذشته به موضوع وقف انفال و منابع طبیعی اشاره کرد و در جلسه هیأت دولت گفت: «می‌گویند جنگل را وقف کرده‌اند. مگر می‌شود انفال، بیابان، مرتع، جنگل، کوه، دریا و اقیانوس را وقف کرد؟ اگر به این راحتی بود که همه اقیانوس‌های عالم را وقف می‌کردیم و درآمدش را در راهی می‌دادیم.» به گفته رئیس‌جمهوری، «اساس وقف، مالکیت اول باید باشد؛ وقتی مالک اول نیست نمی‌شود وقف کرد. در بعضی از وقفنامه‌ها کاغذ قدیمی‌ها از بین رفته و موریانه خورده، گفته از کوه فلان تا کوه فلان، از این کوه تا آن کوه ۱۰۰کیلومتر را در راه خدا وقف کرده است. مگر مال اوست؟ هرکس که احیاء کرده با احیاء، مالک می‌شود وگرنه وقف اینچنینی باطل است.»
همزمان با اظهارات رئیس قوه مجریه در جلسه هیأت دولت، خبر رسید که 2مقام مسئول مازندران با حضور در جنگل‌های آق‌مشهد اعلام کرده‌اند که رئیس قوه قضاییه پرونده جنگل‌های آق‌مشهد را مجددا مورد بررسی قرار می‌دهد.
خبرگزاری‌ها نیز دیروز اعلام کردند پیرو دستور رئیس قوه قضاییه برای تهیه گزارش پرونده آق‌مشهد، رئیس دادگستری استان مازندران و مدیرکل اداره منابع طبیعی این استان از روستای آق‌مشهد، اراضی کشاورزی و جنگل‌های بکر هیرکانی این منطقه بازدید کردند تا گزارش این پرونده را به رئیس قوه قضاییه ارسال کنند.
جنگل آق‌مشهد از نظر وسعت هم اندازه مساحت کشور سن مارینو در اروپا و 2برابر مساحت کشور لوکزامبورگ است. این اندازه از جنگل‌های هیرکانی در هیچ دوره‌ای از تاریخ در مالکیت کسی نبوده و باید منافع آن با حفظ عرصه جنگلی، توسط حکومت به مردم برسد. در عین حال حسینعلی خادمی که خود را متولی 5600 هکتار روستا و جنگل آق‌مشهد می‌داند، سندی در دست دارد که 564 سال پیش شخصی این محدوده وسیع و ارزشمند را وقف امامزاده کرده است. این در حالی است که 1400سال پیش به دستور اسلام جنگل‌ها به‌عنوان انفال در اختیار حکومت قرار گرفته‌اند و ملک شخصی نیستند که قابل وقف باشند.
از نظر قانونی نیز، طبق قانون ملی شدن اراضی مصوب1341، تمام رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی، بیابان‌ها، کوهستان‌ها و تالاب‌ها، ملی اعلام شده‌اند و هر قانون و سندی که مربوط به زمان قبل از تصویب این قانون باشد، باطل است. این قانون مورد تأیید جمهوری اسلامی نیز بوده است اما دیوان عالی کشور برخلاف این 2 رویکرد شرعی و عرفی، وقف 5600 هکتار جنگل هیرکانی را درست دانسته و بر آن صحه گذاشته است. حال باید دید سازمان اوقاف از این وقف شگفت کوتاه می‌آید یا خیر؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید