• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10612
+
-

کشتار در غزه، جنگ لفظی پشت بلندگوها

کشتار در غزه، جنگ لفظی پشت بلندگوها

رئیس‌جمهور ترکیه، کشته شدن 17فلسطینی توسط ارتش اسرائیل را در غزه محکوم کرده و رژیم صهیونیستی را حکومت تروریستی خوانده است.
کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها توسط ارتش اسرائیل، موجی از انتقادهای تند از رژیم صهیونیستی را به همراه داشته و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم را وارد یک جنگ لفظی تمام عیار کرده است.
جمعه گذشته، تک‌تیراندازهای ارتش اسرائیل در اقدامی غیرانسانی 17فلسطینی را در منطقه مرزی این باریکه هدف گرفته و کشتند و بیش از 1500نفر را مجروح کردند. در پی این کار، موجی از انتقاد علیه اسرائیل در سراسر دنیا به راه افتاد و ترکیه هم به‌شدت این اقدام را محکوم کرد. به گزارش الجزیره، در واکنش به این موضع‌گیری ترکیه، ‌نتانیاهو «درس‌های اخلاقی» آنکارا را رد کرد و اردوغان را کسی خواند که «روستاهای کردها را بمباران می‌کند». این صحبت‌ها، با واکنش بسیار تند رئیس‌جمهور ترکیه همراه بود؛ او نتانیاهو را تروریست و رژیم صهیونیستی را یک «حکومت تروریستی» خواند. اردوغان در کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه در جنوب ترکیه گفت: «او می‌گوید که سربازان ما مردم را در عفرین سرکوب می‌کنند. نتانیاهو، تو بسیار ضعیف و بیچاره هستی. ما با تروریست‌ها سر و کار داریم، اما تو نه. چون شما یک حکومت تروریستی دارید.»
او همچنین نتانیاهو را «اشغالگر» خواند و گفت: «تو هم یک تروریست هستی. تاریخ، ‌همه بلاهایی را که سر مردم فلسطین آورده‌اید ضبط می‌کند.»
به گزارش بی‌بی‌سی، پیش از این صحبت‌ها، نتانیاهو در صحبت‌هایی عجیب از ارتش اسرائیل به‌عنوان اخلاقی‌ترین ارتش دنیا یاد کرده و گفته بود: «اخلاقی‌ترین ارتش دنیا از کسی که سال‌هاست غیرنظامیان را بمباران می‌کند درس (اخلاق) نمی‌گیرد. اینطور که به‌نظر می‌رسد آنها اول آوریل (روزی که دروغ اول آوریل در آن گفته می‌شود) را اینطور برگزار می‌کنند.»

کشتار در راهپیمایی بازگشت بزرگ

حمله ارتش اسرائیل به غیرنظامی‌ها بعد از آن شروع شد که فلسطینی‌ها در ابتدای یک برنامه 6 هفته‌ای، در تجمعی با نام راهپیمایی بازگشت بزرگ در مرز غزه تجمع کردند و بست نشستند. شروع این راهپیمایی، روز زمین بود که یادآور حق فلسطینی‌ها برای زندگی در سرزمین اشغال‌شده خود است. در انتهای‌ماه مارس1976، 6فلسطینی در جریان اعتراض به اشغال اراضی فلسطینیان توسط اسرائیل به ضرب گلوله کشته شدند و از آن سال، سالروز مرگ آنها در فلسطین روز زمین نامگذاری شده است. راهپیمایی فلسطینی‌ها اینطور برنامه‌ریزی شده است که به 15‌ماه مه (25 اردیبهشت) یا همان روز نکبت (یوم النکبه) ختم می‌شود. روز نکبت روزی است که اسرائیلی‌ها از آن به‌عنوان سالروز تشکیل حکومت اسرائیل نام می‌برند و امسال هفتادمین سالروز نکبت برگزار می‌شود. هدف افرادی که این راهپیمایی بزرگ را برگزار کرده‌اند این است که به پناهجویان فلسطینی اجازه داده شود تا به روستاها و شهرهایی که مجبور شدند در سال1948 از آنها فرار کنند بازگردند.

مخالفت اسرائیل با تحقیقات بین‌المللی

کشتار معترضان فلسطینی در روز زمین، با واکنش‌های تند جامعه جهانی مواجه شده اما درخواست‌ها برای تحقیق در این‌باره، ‌با مخالفت رژیم صهیونیستی مواجه شده است. به گزارش گاردین، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در واکنش به درخواست‌های آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و فدریکا موگرینی، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا برای تحقیق مستقل درباره این کشتار گفته است که اسرائیل اجازه هیچ‌گونه تحقیقی را نخواهد داد. او ضمن دفاع از عملکرد سربازان ارتش اسرائیل گفته است که آنها، کاری را که لازم بوده انجام داده‌اند.

واکنش سناتور آمریکایی

در آمریکا، برخورد غیرانسانی ارتش اسرائیل با غیرنظامیان، با واکنش منفی برخی چهره‌های سیاسی مواجه شده است. برنی سندرز، سناتور سرشناس دمکرات که خودش هم یهودی است، در توییتر کشتار فلسطینی‌ها توسط نیروهای اسرائیلی را «تراژیک» خواند. او در توییت اول خود در این‌باره نوشت: «کشتن معترضان فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در غزه تراژیک است. مردم حق دارند برای یک آینده بهتر، بدون واکنش خشونت‌آمیز، اعتراض کنند.» او در یک توییت دیگر گفت که شرایط در غزه «فاجعه انسانی» است و از آمریکا خواست نقش مثبت‌تری برای حل مسئله غزه ایفا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید