• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10605
+
-

4 ایستگاه سفر دوهفته‌ای بن‌سلمان به آمریکا

دیدارهای متعدد و نامتعارف محمد بن‌سلمان با سیاستمداران، سرمایه‌داران، خبرنگاران و هنرمندان آمریکایی، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است

گزارش
4 ایستگاه سفر دوهفته‌ای بن‌سلمان به آمریکا

«سفری غیر عادی»، این عبارتی است که شبکه الجزیره برای توصیف سفر دوهفته‌ای ولیعهد جوان عربستان سعودی به آمریکا به‌کار برده است؛ سفری که در جریان آن، دومین مرد قدرتمند سرزمین حجاز با طیف گسترده‌ای از مسئولان و چهره‌های شاخص آمریکایی، از سیاستمداران و خبرنگاران گرفته تا سرمایه‌داران و صاحبان صنایع دیدار کرده و توافق‌های متعددی را به امضا رسانده است. این سفر روز یکشنبه به پایان رسید.

دیدارهای سیاسی و امنیتی

رسانه‌ای‌ترین بخش سفر محمد بن‌سلمان به واشنگتن دیدار جنجال‌برانگیز او با دونالد ترامپ بود. تصاویر منتشر شده از این دیدار، رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد که به شیوه‌ای نامتعارف با در دست گرفتن تابلوهایی از تسلیحات فروخته شده به عربستان از تأثیر مثبت این قراردادها بر اقتصاد داخلی کشورش سخن می‌گوید. انتشار این تصاویر موجی از انتقادات عربی را علیه سیاست‌های محمد بن‌سلمان در پی داشته و به مثابه تحقیر عربستان از سوی رئیس‌جمهور آمریکا ارزیابی شد. ولیعهد جوان همچنین در قالب ملاقات‌های رسانه‌ای خود با مایک پمپئو رئیس سابق سازمان سیا و وزیر خارجه جدید،  مک‌ماستر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، جیمز متیس وزیر دفاع و جارد کوشنر، مشاور ترامپ در امور خاورمیانه نیز دیدار داشت. اما جلسات و نشست‌های بن‌سلمان در آمریکا محدود به ملاقات‌های رسمی نبوده و شامل برخی نشست‌های غیررسمی ازجمله با بیل کلینتون، جورج بوش، باراک اوباما، هیلاری کلینتون، جان کری، چاک شومر و همچنین یهودیان مقیم آمریکا می‌شود.

ملاقات با اهالی رسانه

بدون شک مهم‌ترین بخش از سفر ولیعهد سعودی به آمریکا بعد از دیدارهای سیاسی و امنیتی، در حوزه رسانه‌ای و خبرنگاران سرشناس صورت گرفته است؛ کارنامه محمد بن‌سلمان نشان می‌دهد او از ابتدا اهمیت بسیار بالایی برای وجهه رسانه‌ای خود قائل شده و طبیعتا سفر به آمریکا و گفت‌وگو با مدیران تأثیرگذارترین رسانه‌های بین المللی، فرصتی تکرارنشدنی برای رهبر جوان سعودی به شمار می‌رود. جنجالی‌ترین ملاقات رسانه‌ای بن‌سلمان با اپرا وینفری، مجری و مدیر رسانه‌ای مشهور صورت گرفته است. وینفری ازجمله چهره‌های رسانه‌ای است که تا پیش از این، انتقادات متعددی را نسبت به وضعیت حقوق زنان در عربستان مطرح کرده بود و انتظار می‌رود بعد از دیدار با ولیعهد سعودی، به تغییر چهره رسانه‌ای این کشور در زمینه حقوق بشر کمک کند. توماس فریدمن (نویسنده نیویورک‌تایمز) و رابرت مرداک سهامدار اصلی شرکت نیوز کورپوریشن نیز از دیگر چهره‌های مطرح رسانه‌ای هستند که دیدارهای جداگانه با ولیعهد سعودی برگزار کرده‌اند؛ دیدارهایی که بدون شک طی سال‌های آینده نقش مهمی در تغییر چهره عربستان برای افکار عمومی جهان ایفا خواهد کرد. محمد بن‌سلمان علاوه بر دیدارهای غیر رسمی با اهالی رسانه، مصاحبه‌های متعددی با روزنامه‌های بزرگ آمریکایی ازجمله نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست داشت که در هرکدام از این مصاحبه‌ها، مطالب جنجال‎برانگیزی در خصوص مسائل خاورمیانه مطرح کرد.

دیدارهای اقتصادی و تکنولوژیک

این بخش از برنامه سفر دو هفته‌ای ولیعهد جوان سعودی بیش از بخش‌های دیگر مورد توجه و پوشش رسانه‌های عربستان قرار گرفت؛ به طوری‌که شبکه العربیه از آن با عنوان «سرمایه‌گذاری برای آینده عربستان» یاد کرد. برخی از مهم‌ترین سرمایه‌داران و صاحبان شرکت‌های چندملیتی که محمد بن‌سلمان در جریان سفر به آمریکا موفق به دیدار با آنها شد عبارتند از:
استفان شوارتزمن، صاحب مجموعه سرمایه‌گذاری بلاکستون که ضیافتی بزرگ برای استقبال از ولیعهد عربستان در نیویورک برپا کرد. عربستان سعودی در سال گذشته قراردادی به ارزش 20میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی آمریکا با این شرکت به امضا رسانده بود.
مایکل بلومبرگ (مدیر شرکت بلومبرگ) و لوید بلاکنفین (مدیر اجرایی شرکت گلدمن ساکس). به گفته رسانه‌های آمریکایی، محمد بن‌سلمان با بلومبرگ در کافه استارباکس در نیویورک دیداری یک‌ساعته داشته و بلاکنفین نیز با انتشار یک سلفی با ولیعهد عربستان در صفحه توییترش از آمادگی خود برای سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی نوشت. به ادعای شبکه الجزیره، محور اصلی گفت‌وگوهای بن‌‎سلمان با این دو چهره اقتصادی، توسعه شهر نئوم و سایر پروژه‌های تکنولوژیک عربستان در دریای سرخ بوده است.
ماسوچی سون، مدیر سافتبانک ژاپن. در نتیجه این دیدار، قراردادی به ارزش 200میلیون دلار برای تاسیس بزرگ‌ترین پایگاه انرژی خورشیدی در جهان در خاک عربستان سعودی به امضا رسید.
بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت. البته اولین دیدار ولیعهد سعودی با این سرمایه‌دار بزرگ به سال گذشته و سفر بیل گیتس به عربستان بازمی‌گردد. به گفته الجزیره، روابط این 2چهره سیاسی و اقتصادی در سطح بسیار مطلوبی بوده و انتظار می‌رود بیل گیتس نقش مهمی در بازسازی ساختار اقتصادی و تکنولوژیک عربستان در آینده ایفا کند.
تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل. به گفته رسانه‌های سعودی، ولیعهد عربستان بر حضور جدی شرکت‌های اپل و آمازون در روند توسعه زیرساخت‌های تکنولوژیک عربستان اصرار دارد و به نظر می‌رسد دیدار اخیر بن‌سلمان با تیم کوک نیز در همین زمینه صورت گرفته باشد.
علاوه بر دیدارهای مذکور، محمد بن‌سلمان در جریان سفر دوهفته‌ای به آمریکا با دیگر چهره‌های شاخص اقتصادی ازجمله پیتر سیل (تاجر بزرگ آمریکایی)، کریستین لاگارد (مدیر صندوق بین‌المللی پول)، هیات مدیره شرکت بویینگ و ... نیز دیدار کرده است.

ملاقات‌های فرهنگی و سینمایی

آخرین بخش از دیدارهای مهم ولیعهد عربستان در سفر به آمریکا به روایت شبکه الجزیره به شرکت‌های بزرگ سینمایی ختم می‌شود. به گزارش الجزیره، محمد بن‌سلمان اصرار دارد برای تغییر چهره پادشاهی سنتی صرفا به رسانه‌های سیاسی بسنده نشده و از ابزارهای هنری، مخصوصا سینما نیز استفاده شود. به این منظور، ولیعهد عربستان با مسئولان چند کمپانی مهم هالیوود، ازجمله والت‌دیزنی دیدار داشت.

گلایه سعودی‌ها از تصمیم ترامپ

هفته گذشته دونالد ترامپ، درحالی‌که هنوز سفر ولیعهد عربستان به آمریکا به پایان نرسیده بود اعلام کرد نیروهای این کشور به زودی خاک سوریه را ترک خواهند کرد. این تصمیم ناگهانی رئیس‌جمهور آمریکا، طی روزهای گذشته با انتقادات غیر مستقیم رسانه‌های عربستان مواجه شد. عبدالرحمن راشد در این زمینه نوشت: توقع ما از مهم‌ترین هم‌پیمان سعودی، حضور مؤثر در بحران سوریه برای مقابله با نفوذ شبه‌نظامیان وابسته به ایران است. چراکه انتظار نداریم اشتباهات آمریکا در عصر اوباما دوباره تکرار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید