• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10606
+
-

جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بالا گرفت

جهان نما
جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بالا گرفت

با اعمال تعرفه از سوی دولت چین روی 128قلم کالای وارداتی از آمریکا، جنگ تعرفه‌ای میان دو طرف رسما آغاز شد. دیروز پکن اعلام کرد روی حدود 3میلیارد دلار واردات مواد غذایی از آمریکا تا 25درصد تعرفه می‌بندند تا اقدامی باشد در حمایت از تولید داخلی.
موضوع حمایت از تولید داخلی را یک‌ماه پیش دونالد ترامپ مطرح و اعلام کرد قصد دارد برای مقابله با ورود بی‌اندازه کالای چینی به آمریکا روی حدود 60میلیارد دلار از صادرات چین به این کشور تعرفه جدید اعمال کند. این تصمیم ترامپ با اعمال تعرفه 10 و 25درصدی روی فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین آغاز شد و بازارهای جهانی را به لرزه در آورد. به‌خصوص در مورد فولاد، قیمت جهانی این فلز متاثر از بازار پکن و قیمت فولاد چینی است.
دولت چین پیش از این اعلام کرده بود درصورت اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر کالاهای چینی، این کشور هم مقابله به مثل خواهد کرد. پکن با این حال تصریح کرده بود که به‌دنبال «جنگ تجاری» نیست اما اگر اقتصادش آسیب ببیند «بیکار نخواهد نشست». 2 غول اقتصادی جهان در حالی رو در روی هم قرار گرفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا آغاز این جنگ تجاری را «خوب» توصیف کرده و معتقد است آمریکا «به راحتی» برنده آن خواهد بود. دونالد ترامپ پیش از این و در طول رقابت‌های ریاست‌جمهوری بارها از دولت باراک اوباما به‌خاطر سیاست‌های اقتصادی‌اش در قبال چین انتقاد کرده و وعده داده بود درصورت پیروزی در انتخابات روند تجارت با پکن را تغییر دهد. اشاره ترامپ به ضرورت تغییر روند تجارت میان آمریکا و چین، مربوط به کسری تراز تجاری میان 2 کشور است که او آن را «غیرقابل تحمل» دانسته است. آمریکا در سال2017 میلادی، حدود 375میلیارد دلار کسری در تجارت با چین داشته است. صادرات آمریکا به چین حدود 130میلیارد دلار و وارداتش از این کشور حدود 506میلیارد دلار بوده است. اعمال تعرفه‌های جدید چین بر کالاهای آمریکایی را باید آغاز جنگ تجاری دانست که همه از آن واهمه داشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید