• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10592
+
-

اختلاف نظر در اتحادیه اروپا برای تحریم‌های موشکی

اعضای اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران اتفاق نظر ندارند. خبرگزاری رویترز از اختلافات درونی اعضای این اتحادیه برای اعمال تحریم‌های جدید ضد‌ایران خبر داده و نوشته بین اعضای اتحادیه اروپا درباره اینکه اساسا باید تحریمی علیه ایران اعمال شود یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. رویترز نوشته است: «منابع دیپلماتیک گفته‌اند که فرانسه، بریتانیا و آلمان برای قانع‌کردن شرکای خود در اتحادیه اروپا برای حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران به‌منظور حفظ توافق هسته‌ای برجام، با مشکل مواجه شده‌اند.»
پیش از این؛ همین خبرگزاری مدعی شده بود به سند محرمانه‌ای دست یافته که براساس آن 3کشور انگلستان، فرانسه و آلمان پیشنهاد کرده‌اند که تحریم‌های تازه‌ای به بهانه برنامه موشکی و نقش ایران در سوریه، علیه ایران وضع شود. تصویب این تحریم‌ها، نیازمند رأی مثبت تمام 28عضو اتحادیه اروپاست.
به ادعای این رسانه اعضای اتحادیه اروپا در حال بحث درباره اسامی افرادی هستند که احتمال دارد در فهرست تحریم قرار گیرند. تصمیم این سه کشور درباره اعمال این تحریم‌های ضد‌ایرانی ظاهرا برای راضی نگاه داشتن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای ادامه برجام اتخاذ شده است. با این حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در گفت‌وگویی که با همشهری داشت با اشاره به تحرکات جدید اروپایی‌ها گفته بود: من احساس می‌کنم این حرکتی که شروع شده بیشتر یک حرکت تبلیغاتی برای راضی کردن آقای ترامپ است و نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. او گفته بود: آیا اروپا می‌خواهد در آینده دنباله‌رو تصمیمات آمریکا باشد یا اینکه می‌خواهد نقش دیگری را ایفا کند؟ اینکه چه تصمیمی می‌گیرد به‌ خود اروپا برمی‌گردد ما هم براساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم.
قرار است در 12‌ماه می‌(22اردیبهشت) طبق‌تعهدات برجامی آمریکا، «دونالدترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند، اما ترامپ مدعی شده است: «درصورت عدم‌رفع نواقص جدی برجام»، واشنگتن از توافق خارج می‌شود.
به گزارش فارس، اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند این تحریم‌های موشکی علیه ایران تا نشست روز 16آوریل (27فروردین) وزیران خارجه اتحادیه، نهایی شود.
در نشست روز چهارشنبه گذشته پشت درهای بسته نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل، لندن، پاریس و برلین درصدد جلب حمایت رسمی همه اعضای اتحادیه به‌منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در‌ماه آوریل برآمدند، اما ایتالیا به همراه اسپانیا و اتریش، در برابر اعمال ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌های 15شخص، شرکت و گروه ایرانی مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و نقش‌آفرینی این کشور در سوریه، مقاومت کردند. نماینده ایتالیا در نشست بروکسل اعلام کرد که اعمال چنین تحریم‌هایی برای اقناع ترامپ سبب به خطر افتادن پیوندهای تجاری اروپا با ایران خواهد شد. یک دیپلمات ایتالیا گفت که اولویت با گزینه مذاکره است و اینکه، تحریم‌ها موضع اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند و سبب اقناع آمریکا هم نمی‌شود. اسپانیا هم از سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان خواست که تأثیرات اقدامشان را در اعمال تحریم‌های علیه ایران بررسی کرده و درنظر بگیرند.
یکی دیگر از منابع دیپلماتیک، از «دلخوری» برخی اعضا از قبیل سوئد از اقدامات فرانسه، انگلیس و آلمان و تعجیل آنها برای تصویب تحریم‌ها خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید