• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10591
+
-

یک نکته از «جمهوری اسلامی»

یادداشت
یک نکته از «جمهوری اسلامی»

ناصر ایمانی|کارشناس مسائل سیاسی:

1-  12 فروردین‌ماه روز «جمهوری اسلامی» نکته‌ای دارد که هنوز بعد از گذشت 4دهه مهم است که مورد توجه قرار بگیرد و آن همان جمله تاریخی امام خمینی(ره) است که فرمودند: «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کمتر» بعد از آن هم امام فرمودند من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم. آن زمان برخی جریانات می‌گفتند کلمه «اسلامی» را برداریم و یا اینکه می‌گفتند نام نظام را بگذاریم «جمهوری دمکراتیک اسلامی» که مورد قبول امام واقع نشد. این تیزبینی امام امروز عمق راهبرد و تحلیل ایشان را نشان می‌دهد. امروز هم در گوشه و کنار، برخی جریانات که سابقه طولانی در مبارزات دارند درصدد هستند که باز هم با اسلام مخالفت کنند. به‌نظر می‌رسد این مهم‌ترین نکته‌ای بود که لازم بود درخصوص روز جمهوری اسلامی به آن توجه شود.
2-  مسئله دیگری که لازم است مورد توجه واقع شود ارزیابی عملکرد نظام جمهوری اسلامی و ارزیابی موفقیت‌ها در رسیدن به اهداف است. می‌دانیم که موفقیت دراهداف نسبی است و مطلق نیست. ما در برخی عرصه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌ایم و در برخی عرصه‌ها و اهداف خوب عمل نکرده‌ایم. مثلا ما در مسئله استقلال سیاسی و توسعه علوم خوب عمل کرده‌ایم اما در بحث عدالت اجتماعی موفق نبوده‌ایم. البته این مسئله هم نسبی است و باید با بی‌عدالتی‌های قبل از انقلاب مقایسه شود. ولی ما به‌طور کلی در مسائل اقتصادی نتوانسته‌ایم به اهدافی که انقلاب مدنظر داشته برسیم. جمهوری اسلامی بر مبنای شکل دهی عدالت روی داد و نظام جمهوری اسلامی تشکیل شد که باید بیشتر برای آن تلاش شود.
3-  ارزیابی اهداف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را ما باید در کنار فشارهای گسترده اوایل انقلاب و امروز ببینیم. هر نظام نوپای دیگری با این همه توطئه داخلی و خارجی تا به حال سرنگون شده بود اما نظام ما هرسال از سال قبل تنومندتر می‌شود. شما فشار‌های حوادث تروریستی اوایل انقلاب را بگذارید در کنار حوادث 8سال جنگ تحمیلی و بعد از آن توطئه‌های خارجی و تحریم‌ها. ارزیابی اهداف باید با توجه به این فشار‌ها صورت بگیرد.
4-  نکته پایانی که در این نوشتار لازم است به آن توجه شود این است که علت مخالفت‌های گسترده خارجی با نظام جمهوری اسلامی توانمندی‌ها و راهبردهای عملیاتی کشورمان است که نقشه‌های استکبار جهانی را در منطقه و حتی جهان تحت‌الشعاع قرار داده است. در همین 5 سال گذشته استکبار برای منطقه ما، سوریه، عراق و حتی یمن چه نقشه‌هایی داشته که به زعم خودشان با اجرای آن به نفع خودشان تمام‌شده است اما این جمهوری اسلامی ایران بوده که یک تنه توانسته است همه آن را نقش بر آب کند. طبیعی است که با این شرایط مخالفت‌ها بیشتر هم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید