• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10583
+
-

جزئیات تازه در پرونده باند «ماکسیما»

پیگیری
جزئیات تازه در پرونده باند «ماکسیما»

تحقیقات پلیس در پرونده زندانیان فراری که به ده‌ها فرش‌فروشی‌ در پایتخت دستبرد زده بودند منجر به دستگیری مالخر باند با 1.5میلیارد تومان فرش مسروقه شد.
به گزارش همشهری، اعضای این باند که به باند ماکسیما معروف شده‌ است 12تیر‌ماه سال گذشته تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند. آن روز 6سارق نقابدار سوار بر ماکسیما به یک مغازه فرش فروشی در خیابان پیامبر تهران دستبرد زدند. آنها که نقاب به‌صورت داشتند که پس از تخریب در مغازه واردآنجا شدند و بیش از 13تخته فرش را که ارزش میلیاردی داشتند سرقت کردند. دزدان نقابدار، پس از سرقت فرش‌ها قصد انتقال آنها به داخل ماشین‌شان را داشتند که چند نفر از رهگذران متوجه آنها شده و به سمت‌شان رفتند تا مانع فرارشان شوند. سارقان اما با اسلحه و چاقو شروع به تهدید رهگذران کرده و سوار بر 2 خودرو متواری شدند.
همزمان با فرار سارقان، ماجرا به پلیس گزارش شد و مأموران کلانتری 140باغ فیض در محل حادثه حاضر شدند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که دزدان فرش‌هایی به ارزش یک میلیارد و 300میلیون تومان را از داخل مغازه به سرقت برده‌‌اند. در ادامه گروهی ازکارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی پایتخت نیز وارد عمل شدند و تحقیقات برای دستگیری دزدان ادامه یافت. در بررسی‌ها مشخص شد که این سرقت توسط سارقانی صورت گرفته که پیش از این نیز به چند مغازه فرش فروشی دیگر دستبرد زده‌اند. در تمامی سرقت‌ها، دزدان با بریدن قفل در با قیچی یا سیم بکسل وارد مغازه‌ها شده و دست به سرقت فرش و تابلو فرش‌های نفیس و گران‌قیمت زده بودند. بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته در اطراف محل سرقت نشان می‌داد که سارقان عمدتا با خودروهای ‌ماکسیما و زانتیا به سرقت می‌رفتند.
درحالی‌که تحقیقات برای شناسایی اعضای این باند ادامه داشت، تصاویر دوربین‌های مداربسته اطلاعات مهمی را در اختیار پلیس قرار داد. اینکه اعضای باند 8مرد سابقه‌دار هستند که همگی فامیل و اهل یکی از شهرهای غربی کشور بوده و مدتی قبل به اتهام سرقت از فرش فروشی‌ها دستگیر شده بودند. اما طبق اطلاعات به‌دست آمده تمامی آنها با سپردن وثیقه از زندان مرخصی گرفته و دیگر به آنجا بازنگشته بودند.
کارآگاهان که حالا اطلاعات کاملی از سارقان داشتند به تحقیقات خود ادامه دادند و مخفیگاه‌های اعضای این باند را در اطراف تهران، ‌کرمانشاه و اسلام آباد غرب شناسایی کردند. در چند عملیات ضربتی و همزمان تمامی این افراد دستگیر شدند و در بازرسی از مخفیگاه‌های آنها، ده‌ها تخته فرش، قالیچه و تابلوفرش‌های مسروقه و همچنین تجهیزاتی مانند قیچی‌های آهن بر، دستگاه هوابرش گاز، سیم بکسل و.. کشف شد. متهمان پس از دستگیری به چندین فقره سرقت مشابه در تهران و سایر شهرهای کشور اعتراف کردند و یکی از آنها گفت: باندمان معروف بود به «ماکسیما»، چون برای نخستین بار خودروی ماکسیمایی را سرقت کردیم و با آن راهی سرقت شدیم. ما از قبل مغاز‌ه‌های فرش فروشی را شناسایی می‌کردیم و معمولا بین ساعت یک تا 5 بامداد که خیابان‌ها تقریبا خلوت هستند سراغ آنها می‌رفتیم. بعد با قیچی‌های بزرگ قفل در مغازه‌ها را می‌شکستیم و گاهی هم سیم بکسل را به قفل‌ها وصل کرده و سر دیگر را به ماشینمان وصل می‌کردیم و با این شگرد در مغاز‌ه را باز می‌کردیم و فرش‌ها را می‌دزدیدیم. اگر هم کسی متوجه می‌شد با چاقو و اسلحه او را تهدید می‌کردیم. پس از سرقت نیز فرش‌ها را به یک مالخر که از قبل می‌شناختیم، می‌فروختیم.
درحالی‌که اعضای این باند به سرقت از 20فرش فروشی اعتراف کرده بودند اما کارآگاهان حدس می‌زدند که آنها همه حقیقت را بازگو نکرده‌اند. به همین دلیل بازجویی و تحقیقات از آنها ادامه یافت تا اینکه جزئیات دیگری از فعالیت‌های این باند فاش شد.
سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، سرپرست پلیس آگاهی تهران گفت: در ادامه کارآگاهان موفق شدند دست‌کم 20مغازه دیگر در تهران را که هدف دستبرد این باند قرار گرفته بودند شناسایی کنند. از سویی خریدار اصلی فرش‌های مسروقه شناسایی شد و کارآگاهان راهی مخفیگاه او در غرب کشور شدند و وی را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند. به گفته وی، با دستگیری این فرد بیش از ۳۵‌تخته فرش نفیس دیگر به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز کشف شد و تحقیقات درباره این باند مخوف همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :