• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10578
+
-

ارتباط دوسویه با مردم

احمد افشار|دبیر گروه سخنگاه:

نقش رسانه‌ها در ارتباط با مردم و انتشار بخش‌هایی از درددل‌ها، مسائل و مشکلات آنها، یکی از مظاهر مشارکت مردم در مباحث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. درواقع یک رسانه خوب، رسانه‌ای است که در کنار انتشار انواع مطالب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیگیر مشکلات مردم نیز باشد. به‌نظر می‌رسد آنچه در مردمی بودن هر رسانه‌ای اهمیت دارد، انعکاس واقعیت‌ها براساس چارچوب‌های مطبوعاتی است؛ لذا حفظ ارتباط با مردم و مخاطبان و واگذاری فضایی ثابت برای نقد آزاد، از حساس‌ترین بخش‌های هر رسانه است. درواقع اگر روند توسعه در هر کشور با نقد و راهگشایی همراه نشود، دچار آسیب‌های شدید و گاهی بی‌بازگشت خواهد شد؛ بنابراین احساس بی‌نیازی از دیدگاه‌های جامعه و نظریات برآمده از اقیانوس عظیم مردم، نوعی آسیب جدی رسانه‌ای است که در شرایط رقابتی منجر به زیان‌های سنگین می‌شود. لذا برای حفظ فضای گفت و شنود در هر روزنامه یا رسانه‌ای شرط نخست افزایش آستانه تحمل مسئولان در بخش‌های مختلف و استقبال آنها از نقدهای راهگشاست.
روزنامه همشهری از همان آغاز انتشار، ستون‌ها و صفحه‌های ثابتی را برای انعکاس نظرات و پیشنهادها و انتقادهای مردم اختصاص داده که البته گاهی به‌دلیل تغییرات در فرم و محتوای روزنامه، بعضا فضای درج این مطالب نیز تغییر کرده است اما هیچ‌وقت فضا و عرصه‌های پیوند با مردم در روزنامه تعطیل نشده است. در سال‌96 سیل تلفن‌ها و پیام‌های خوانندگان روزنامه همشهری از سراسر کشور به‌خصوص پایتخت‌نشینان، نه‌تنها بسیار متنوع بود بلکه حکایت‌های جالبی هم داشت؛ از بذله‌گویی‌های برخی خوانندگان تا شنیدن درخواست هموطنانی که خواستار انعکاس مشکلاتشان به مسئولان از طریق این ستون بودند و از طرح موضوعات پیش پا‌افتاده مانند خرابی آسفالت و مشکل روشنایی خیابان و محله، تا درخواست برخی برای دیدار با شهردار پایتخت و... . ذکر این موارد از این جهت بود که خوانندگان روزنامه همشهری مطمئن باشند همه تماس‌های آنها را می‌شنویم و همه پیام‌هایشان را می‌خوانیم.
با شروع سال97یک سال دیگر از ارتباط دوسویه ستون مردمی روزنامه همشهری با شهروندان سپری شد. بازخورد این ارتباط دوسویه از طریق تماس‌های تلفنی و پیام کوتاه، تلگرام و همچنین دریافت نامه‌های خوانندگان نشان می‌دهد که توانسته‌ایم هرچند اندک در بسیاری از موارد راهگشای برخی از مشکلات شهروندان باشیم.
خوشبختانه در یک‌سال گذشته حجم بسیار بالای تماس‌ها و پیام‌های شما عزیزان به این سـتــون نشان داد که توانسته‌ایم اطمینان خوانندگان روزنامه را که ارزنده‌ترین سرمایه‌ها و دارایی‌های هر رسانه‌ای است، جلب کنیم. هرچند عموم خوانندگان انتظار دارند موضوعات مطرح شده آنها در این ستون به سرعت و همانگونه که دوست دارند، چاپ و منتشر شود اما واقعیت این است که اولویت انعکاس انتقادات و مشکلات مطرح شده برای روزنامه همشهری با موضوعاتی است که عمومی‌تر بوده و با پیگیری آن مشکل سایر شهروندان نیز حل می‌شود. لذا خوانندگان مطمئن باشند همه تلفن‌های ضبط شده را با جان و دل می‌شنویم و همه پیام‌های ارسالی‌شان را می‌خوانیم.

پاسخگویی مسئولان

اما مهم‌ترین انتظارات مردمی پاسخگویی مسئولان امر در برابر سؤال‌ها، انتقادها و درخواست‌هایی است که خواننده‌ها به واسطه روزنامه آن را با مدیران اجرایی در میان می‌گذارند. از آنجا که مردم (خوانندگان) دوست دارند، مشکلات، گرفتاری‌ها و خواست‌های متفاوت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... خود را از طریق روزنامه به گوش مسئولان برسانند، برهمین اساس روزنامه همشهری هم تلاش دارد از طریق قدرت رسانه‌ای پاسخگویی و تعهد مسئولان را افزایش دهد. چراکه «پاسخگو بودن مسئولان» را از حقوق مسلم شهروندان می‌داند. لذا یکی از رسالت‌های اصلی و مهم رسانه‌ها، پیگیری مطالبات مردم از مسئولان است.
خوشبختانه در یک سال گذشته انعکاس جوابیه و توضیح وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها، نشان‌دهنده توجه مسئولان به پیام‌ها و انتقادها و پیشنهادهای مردمی است که البته آن‌ را به فال نیک می‌گیریم. در همین مجال فرصت را غنیمت شمرده و از دستگاه هایی که خود را ملزم به پاسخگویی به انتقادها و پیشنهادهای مردمی دانسته‌اند، از جمله مرکز اطلاع‌رسانی ناجا، وزارت آموزش‌و‌پرورش، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت ملی گاز ایران، موسسه استاندارد، شرکت توزیع برق استان، سازمان بهزیستی ، شرکت مخابرات، همچنین شهرداران مناطق 22گانه پایتخت که بیشترین پاسخگویی به مطالبات مردمی در یکسال گذشته را داشته‌اند، همچنین از شرکت بهره‌برداری مترو، شرکت اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی، سازمان ساماندهی مشاغل، سازمان فضای سبز، سازمان میوه و تره بار  و ... تشکر می‌کنیم. با این حال براین باوریم که قضاوت نهایی درباره تلاش و پیگیری ما در این ستون مردمی و پاسخ‌های داده شده توسط مسئولان بر‌عهده شهروندان است.

نحوه ارتباط با ستون «بامردم»

درحال حاضر روزنامه همشهری همه‌روزه در ستون ثابت «با مردم» آماده شنیدن تماس‌های تلفنی شهروندان با شماره ثابت 23023337و دریافت پیام کوتاه به شماره 02123023916و در کانال تلگرامی به نشانی bamardom_hamshahri@ آماده دریافت ‌نظرات خوانندگان فهیم روزنامه است.
و اما در پایان عرایض بیان چند نکته به خوانندگان محترم روزنامه: لطفا انتقادها و پیشنهادهای خود را در رابطه با مطالب و گزارش‌های منتشر شده در روزنامه و همچنین گلایه از سازمان‌ها و دستگاه‌ها به‌صورت مشخص مطرح کنید تا قابل پیگیری باشد. از سوی دیگر باز هم تأکید می‌کنیم که اولویت انعکاس مطالب شهروندان با موضوعات و مشکلاتی است که عمومی‌تر باشد و نکته مهم اینکه طرح مشکلات مالی و گرفتاری‌های شخصی در این ستون قابل پیگیری نیست.
در پایان، شروع سالی پربرکت و پر از موفقیت را برای همگان از خداوند منان خواستاریم. اطمینان داریم در سایه لطف پروردگار در سال جدید و موسم نوزایی طبیعت و بهار خرم، فصل دیگری از پیوند نزدیک‌تر روزنامه همشهری با شما مردم قدرشناس گشوده خواهد شد. امیدواریم بتوانیم در سال آینده نیز با شما خوانندگان فهیم همراه و همدل باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید