• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10575
+
-

طوفان و زلزله مهمانان ناخوانده نوروز

شدیدترین زلزله به بزرگی 5.3 ریشتر در سرپل‌ذهاب رخ داد و دست‌کم 23نفر را راهی بیمارستان کرد

داخلی
طوفان و زلزله مهمانان ناخوانده نوروز

زلزله که سال گذشته مدام مناطق مختلف کشورمان را می‌لرزاند و بسیاری را داغدار کرده بود، در ایام نوروز نیز دست‌بردار نبود و بارها در نقاط مختلف کشور لرزه بر جان هموطنان‌مان انداخت. علاوه بر زلزله در نخستین روزهای امسال وقوع طوفان نیز برخی هموطنان‌مان را غافلگیر کرد و جان چند نفر را گرفت.
به گزارش همشهری، سال96 با وقوع زلزله‌های پی در پی گره خورده بود؛ از زلزله‌های مرگبار سرپل ذهاب و کرمان گرفته تا زمین‌لرزه تهران که برای چند شب برخی پایتخت‌نشینان را در خیابان‌ها نگه داشت. نوروز مجالی بود تا روزهای تلخ گذشته فراموش شود اما در همین ایام نیز دست‌کم 4زلزله بالای 4ریشتر در 4نقطه از کشور اتفاق افتاد.

نخستین زلزله97

فقط 8روز از آغاز سال97 گذشته بود که نخستین زلزله در اسفراین در استان خراسان شمالی اتفاق افتاد. اطلاعات منتشرشده از سوی شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری نشان می‌دهد زلزله، ساعت 15:33در عمق 11کیلومتری زمین رخ داده است. خوشبختانه این زلزله آنقدر قدرت نداشت که بتواند خسارتی به ساکنان منطقه وارد کند اما برای دقایقی هم که شده ترس را به جان‌شان انداخت. حسین عظیمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی درباره این حادثه به ایسنا گفت: گزارشی از خسارت زلزله اسفراین به دست‌مان نرسیده؛ با وجود این گروه‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند ولی شدت زلزله به حدی بود که هیچ خسارت مالی و جانی بر جا نگذاشت. در این شرایط گروه‌های امدادی در آماده‌باش به‌سرمی‌برند.

ترس از لرز

2روز از زلزله اسفراین گذشته بود که این بار هجدک در استان کرمان لرزید. ساکنان این منطقه که سال گذشته تجربه، زلزله مهیبی را از سر گذرانده بودند این بار غافلگیر نشدند؛ چرا که زلزله 4.4ریشتری که اتفاق افتاد، در حد و اندازه‌های زلزله 6.1ریشتری ۱۰‌آذر96 نبود. پس از زلزله سال گذشته، تا هفته‌ها هجدک روی خط زلزله قرار داشت و می‌لرزید. اما این بار زمین‌لرزه جز ترس، خسارت چندانی وارد نکرد. با وجود این هجدکی‌ها از بیم پس‌لرزه‌های احتمالی تا ساعت‌ها دلهره داشتند و برخی نیز ترجیح دادند بیرون از خانه‌ها باشند.

باز هم سرپل ذهاب

انگار زلزله قصد ندارد دست از سر ساکنان سرپل ذهاب بردارد و آنها بار دیگر نام شهرشان با زلزله بر سر زبان‌ها افتاد. در زلزله نوروزی سرپل ذهاب که ساعت 13:05 روز دوازدهم فروردین به بزرگی 5.3ریشتر اتفاق افتاد، بسیاری از اهالی این مناطق از ترس از چادر و کانکس‌های‌شان بیرون ریختند.
صیادی، رئیس شورای روستای کفروباباکه در حوالی سرپل ذهاب در این‌باره به همشهری می‌گوید: هرچند دیگر چیزی برای خراب‌شدن باقی نمانده اما همین که زمین می‌لرزد، دل و جان ما هم شروع به لرزیدن می‌کند. با هر لرزه همه به یاد زلزله مرگبار می‌افتند. این‌بار هم وقتی زلزله آمد همه از ترس از چادر و کانکس‌ها بیرون آمدند و تا ساعت‌ها حیران و سرگردان بودند. او ادامه می‌دهد: با وجود اینکه ما داغدیده هستیم اما سعی می‌کنیم دوباره روستاهای‌مان را آباد کنیم. در ایام نوروز هم با اینکه خیلی‌ها خانه‌ای ندارند اما در همان چادر‌ها و کانکس‌ها به دید و بازدید می‌رویم و تلاش می‌کنیم دست‌کم فرزندان‌مان شاد باشند.
براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری زلزله 5.3ریشتری سرپل ذهاب در عمق 8کیلومتری زمین اتفاق افتاد و آنطور که شاهدان عینی می‌گویند با وجود قدرت زیاد اما زمان زیادی طول نکشید. صیادی می‌گوید: زلزله‌ای که ما حس کردیم دست‌کمی از زلزله بزرگ سال گذشته نداشت اما زمانش کمتر بود و بعد از آن هم خوشبختانه پس‌لرزه بزرگی اتفاق نیفتاد، ولی آنطور که دیدم و شنیدم ده‌ها نفر مصدوم شدند.
براساس اعلام هلال‌احمر، در این حادثه 23نفر دچار مصدومیت شدند و در مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند. اغلب مصدومان دچار ترومای سطحی سر، دست و پا شده بودند که به شکل سرپایی درمان شدند. زلزله تنها حادثه‌ای نبود که در ایام نوروز در سرپل ذهاب اتفاق افتاد چرا که باز هم آتش‌سوزی، چندین چادر زلزله‌زدگان را به خاکستر تبدیل کرد. سیدمصطفی مرتضوی، مدیرکل روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در این‌باره گفت: آتش‌سوزی از طریق اجاق گاز کوچکی که در یکی از چادر‌ها قرار داشت، آغاز شده و به سرعت به ۱۰چادر دیگر سرایت کرد. با وجود این، آتش‌نشانان به سرعت شعله‌های آتش را مهار کردند و در این حادثه به هیچ‌یک از زلزله‌زدگان آسیبی نرسید و ساعتی بعد چادرهای دیگری به زلزله‌زدگان تحویل داده شد.



زلزله، بیخ گوش پایتخت

شامگاه 12فروردین، در شرایطی که چند ساعت از وقوع زلزله در سرپل ذهاب گذشته بود، این بار خبر رسید در منطقه کیلان، در نزدیکی تهران زلزله‌ای رخ داده است. این زمین‌لرزه ساعت22:56 به بزرگی 4.2ریشتر اتفاق افتاد و بار دیگر زلزله 5.2ریشتری را که روز 29آذر سال گذشته در ملارد اتفاق افتاد و پایتخت را به‌لرزه درآورد، تداعی کرد. با این حال این زلزله هیچ خسارت و تلفاتی به‌دنبال نداشت.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این‌باره گفت: با توجه به ارزیابی به عمل آمده نیروهای اورژانس در مناطقی که زمین‌لرزه حس شده است، هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی گزارش نشده‌است.

طوفان نوروزی

نوروز نوید‌دهنده نسیم بهاری است اما این بار در چند استان، نسیم، جای خود را به طوفان داد و جان چند نفر را نیز گرفت. در شبستر مرد 40ساله‌ای که سوار بر پاراگلایدر بود به‌دلیل شرایط جوی و طوفان با کوه برخورد کرد و جانش را از دست داد. این حادثه در قله شانجان در مسیر شبستر به تسوج اتفاق افتاد و امدادگران هلال احمر موفق شدند جسد این قربانی را کشف کنند. در خروسلوی استان اردبیل نیز به‌دلیل وزش تندباد قطعه‌ای ایرانیت روی زنی 51ساله سقوط کرد و جان وی را گرفت. طوفان در شهرستان قطور خوی نیز جان کودکی را گرفت. در جریان این حادثه که بر اثر ریزش یک دیوار اتفاق افتاد کودکی 4ساله جان خود را از دست داد و 3نفر دیگر مصدوم شدند. از سیستان و بلوچستان نیز خبر ‌رسید بر اثر وقوع طوفان شن که سرعت آن به 108کیلومتر بر ساعت می‌رسید در شمال این استان دست‌کم 78نفر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند. رفعت، رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل در این‌باره به خبرگزاری صدا و سیما گفت: از این تعداد 30نفر در بیمارستان بستری و سایرین مرخص شدند. صاعقه نیز حادثه دیگری بود که در این ایام جان 3نفر را گرفت. در جریان این حادثه که در روستای هفت‌چشمه بخش کندوان شهرستان میانه اتفاق افتاد 3نفر جان خود را از دست دادند. بنابر اعلام مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، قربانیان دختری ۱۲ ساله و 2پسر ۱۸ و ۲۰ ساله بودند که برای گردش به اطراف روستا رفته بودند اما صاعقه جانشان را گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید