• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105437
+
-

سی‌امین سفر ظریف به مسکو

سی‌امین سفر ظریف به مسکو

ظریف برای دومین‌بار در یک‌ماه اخیر به مسکو سفر می‌کند. دیروز وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه در مسکو با همتای روس خود دیدار می‌کند.
 محمدجواد ظریف برای رایزنی درخصوص تازه‌ترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار است در ساختمان ضیافت‌های وزارت خارجه روسیه با سرگئی لاوروف گفت‌وگو و تبادل‌نظر کند.
این سفر ظریف، سی‌امین حضور وی در روسیه به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در 7 سال گذشته است.
ایرنا گزارش داده ظریف از طریق فرودگاه ونوکوا در جنوب غربی مسکو وارد پایتخت روسیه خواهد شد و همراه کاظم جلالی، سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده ایران با همتای روس خود گفت‌وگو می‌کند.
ظریف آخرین بار کمتر از یک‌ماه پیش در روسیه با سرگئی لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد.
دستور کار ظریف در 2 بار سفر پشت سر هم در روزهای کرونایی بیش از هرچیز بررسی آخرین وضعیت برجام است. آمریکا در روزهای آینده قصد دارد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ببرد و ایران هشدار داده در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که قرار است مهرماه امسال برچیده شود، تصمیمات تندی خواهد گرفت.
چین و روسیه به‌عنوان 2 عضو برجام و 2 عضو دائم شورای امنیت و دارنده حق وتو صراحتا اعلام کرده‌اند موافق تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیستند. 
از سوی دیگر آمریکایی‌ها گفته‌اند اگر قطعنامه پیشنهادی آنها تصویب نشود با استناد به برجام به‌عنوان عضو این توافق اقدام به اسنپ‌بک می‌کنند و به بهانه اینکه ایران تعهدات خود در برجام را انجام نداده تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت ازجمله تحریم تسلیحاتی ایران را احیا می‌کنند؛ طرحی که نه فقط از سوی چین و روسیه، بلکه از سوی اروپایی‌ها هم مورد تمسخر قرار گرفته است چون ترامپ اردیبهشت 2 سال قبل صراحتا فرمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را امضا کرد و ایران به‌مدت یک سال تعهدات خود را انجام داد، اما اردیبهشت سال گذشته براساس ماده 26 و 36برجام و پس از ناتوانی اروپایی‌ها در تامین خواسته‌های اقتصادی ایران ازجمله فروش نفت و بازگشت پول آن به‌صورت گام به گام تعهدات خود را کنار گذاشت تا اینکه از اواخر سال گذشته اعلام کرد که هیچ محدودیتی در حوزه هسته‌ای برای خود قائل نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید